недеља, 08.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:59

Упути ће важити годину дана, а онда ће бити укинути

Изменама и допунама Закона о здравственој заштити пацијентима ће бити олакшан одлазак код специјалисте и у болницу, а електронско заказивање већ смањује шетњу болесних од шалтера до шалтера
Аутор: Славица Ступарушић / Драгана Јокић Стаменковићпетак, 27.10.2017. у 22:00
Мање папира олакшаће посао административним радницима (Фо­то Д. Јевремовић)

Упути са којима пацијенти иду на преглед код лекара специјалиста, на дијагностичке прегледе и снимања, као и у болницу, важиће, по свој прилици, још следеће године.

Најпре ће важност упута, са садашњих шет месеци, изменама и допунама Закона о здравственој заштити бити продужена на годину дана, а радимо на томе да се они потпуно укину – истиче др Владимир Арсенијевић, координатор Интегрисаног информационог здравственог система (ИЗИС).

Наш саговорник додаје да ће укидање упута бити могуће тек кад буде завршена комплетна компјутеризација свих здравствених установа у Србији или, како каже доктор Арсенијевић, до „последње амбуланте у најудаљенијем селу наше земље”. Јер сада многе амбуланте по малим местима још немају ни компјутере, а камоли интернет – подсећа координатор.

Ова новост сигурно ће обрадовати хиљаде пацијената који су принуђени да већ дуго од изабраног лекара чекају упут за преглед специјалисте или за дијагностику у болници. Овоме би требало додати и тумачење да су упути без наведеног термина за преглед неважећи, мада и њих лекари пишу, по речима нашег саговорника, само у интересу болесника.

– У случају да термина у компјутеру нема, а реч је о такозваној осетљивој популацији, деци, трудницама, прескаче се електронско заказивање и таква особа одлази право на клинику код специјалисте. Кад неко дође са упутом без уписаног датума, на пријемном шалтеру медицинска сестра има могућност да пацијенту закаже пријем код лекара чим се укаже слободан термин – појашњава координатор, напомињући да се електронско заказивање још уходава.

На питање чему писање папирног упута у време избацивања папирологије из здравственог система, с обзиром на то да оптерећује изабраног лекара, наш саговорник одговара:

– Формулар електронског упута за сада се штампа, јер је неопходан у овом прелазном периоду. Министарство здравља обавља интеграцију свих здравствених институција у Србији, оне највеће су умрежене, међутим, морамо имати компјутере у свим амбулантама, на територији целе земље. Поменуо бих да је у развијеној Немачкој овај посао трајао целих пет година, а код нас је почео лане. У Нишу је стартовао у марту, а у Београду у мају 2016. године – објашњава др Арсенијевић, уз напомену: – Зашто је још потребно да се упут штампа? Рецимо, када болесник долази из Краљева у болницу у Београд, трочлана комисија мора да овери његов упут, што значи да три лекара ставе печат и да се потпишу. Тако да засад упоредо функционишу и електронски и папирни упут, јер не може одједном да се пресече стари начин заказивања – појашњава др Владимир Арсенијевић.

У београдском ДЗ „Стари град” истичу да је било жалби пацијената прошле године, када је почело да се примењује електронско заказивање прегледа, али да су изашли на крај с тим. Др Весна Јањушевић, директорка, каже да су жалбе настајале због мањка термина за заказивање и да је све решено увођењем радних субота и заказивањем специјалистичких прегледа у току целог месеца, а не само до одређеног датума.

Др Стојанка Ђурић, директорка ДЗ „Евелина Хаверфилд” у Бајиној Башти, напомиње да процедура није толико компликована, јер специјалисти могу да дају већину упута и пацијенти не морају од њих да се враћају на почетак прегледа, код лекара опште праксе. Тако, на пример, уколико изабрани лекар упути пацијента код интернисте, а овај процени да је неопходно да оде и код нефролога, кога нема у бајинобаштанској, већ само у ужичкој болници, особа са тегобама, срећом, не мора поново да иде код лекара опште праксе по упут, већ ће га добити директно од интернисте.

Када је реч о заказивању, многи се жале због чекања и шетања по амбулантама, али узвраћају и из Министарства, критиком да ни пацијенти нису одговорни.

– Рецимо, у септембру се око 20.000 људи у Београду није појавило на прегледу који су заказали. Значи, од 60.000 термина пацијенти нису искористили трећину, али се нису јавили да их откажу – констатује координатор и напомиње да, што се чекања тиче, проблем представља и чињеница да су поједине специјалности дефицитарне, посебно ендокринолози или гастроентеролози.


Коментари7
1dcde
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ljilja
Народе, како не схватате шта је крајњи циљ? То да нећемо имати никакву здравствену заштиту. Ко има пара, лечиће се код приватника, а остали никако.
Jeremija
Koliko vam treba vremena, za boga miloga!?
sinnabora
Раније сам за мајку заказивао преко имејла и није било проблема. Онда су то укинули. Једно три месеца доктор из дома здравља не успева да закаже преглед јер је све заузето. Изађу термини једном у месецу и ако тада не закажеш, чекаш следећи месец. Онда одем до КЦС и тамо "провалим" да осим по имену специјалисте, може да се закаже и на други начин. И закажем доле у приземљу код сестре. Иначе да смо чекали да се доктор из дома здравља снађе, још бисмо чекали.
Radossv petkovic
Sa elektronskim zakazivanjem samo je narodu otežano da se leči dok pozovete hol centar pa su operateri zauzeti čekate po 20 minuta to vam samo pravi trošak za telefon imate zakazano kod specijaliste za jedanmesec nekim slučaju taj soecijalista ne radi iz opravdanih razloga bolesti ili drugi problemi vama je propalo zakazivanje kako otići na kontrolu kod lekara smatram da je zakazivanje samo otežano narodu da može da se leči.
elektricar
Dokle ovo zamajavanje ? Dodjite u Smederevo i pokušajte da zakažete pregled kod ortopeda, očnog lekara, otorinolaringologa, interniste ... Bez direktnog odlaska na šalter specijaliste, sa starim obrascem uputa nema zakazivanja. A tek zakazati iz Smedereva pregled kod specijaliste u BG (recimo na Institutu za majku i dete) ... Tužno ! Mesecima nije moguće, a možda neće biti moguće nikada ... A o strašnim osobama koje se javljaju s one strane telefona, kad pokušate da ipek nešto dogovorite, o neljubaznim glasovima, ne vredi ni govoriti ... Kad pozoveš, dobijaš sagovornika koji se ponaša kao da si uradio nešto što je zabranjeno ... Stvarno su smešne ove priče o "automatizaciji", smešni su oni koji ih pričaju ... Zar stvarno ne znaju da se sve vidi, da je sve proverljivo, da laži prolaze samo kod dece starosti ispod pet godina ? Uradite, bre, nešto, ili se sami sklonite ... Mada, moguće je da ćete kao lek da preporučite nove izbore na svim nivoima, pa da se u svoj muci slatko nasmejemo ...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља