Meni

Bili smo vojnici

povremeni citalac | 19/10/2013 15:39

Skroz sam najezen citao clanak do kraja. Ondak sam malo razmisljao, o cemu, samo u magli se secam. Kao da me je neko stavio u film "Prosle godine u Marijenbadu". Posle sam se setio moje pukovske kasarne na obali Save, sa nekom malom cetom PVO, koja je opsluzivala neki tajanstveni prostor iza visokog betonskog zida. Glavna protiv-vazdusna odbrana nase prestonice.
Posle sam se setio godina kada sam vec bio dobrano zaboravio tih pola godine u Obrenovcu. Sledecih pola godine samo 55 km uzvodno, u Sapcu. Divizijska kasarna, kapaciteta 10.000 gustera. Uglavnom uvek samo do pola napunjenja. Bajka u odnosu na Obrenovac, koji je imao oznaku A-kasarna.
Sad razmisljam - bolje da nije bilo ni jedne, ni druge kasarne, jer kada sam izaso iz JNA docekalo me je sivilo ondasnje Jugoslavije. Nisam bio sposoban nekoliko godina da razmisljam trezveno i racionalno. Mislim da je bacena ta godina uzalud, za neke nebulozne predrasude - casno oduziti svoj dug domovini. Kojoj domovini, pitao sam se jos tada?

Vinko Borić | 19/10/2013 15:40

Mi smo previše mali da bi nas pitali za strateške odluke. Sve se rješavalo negdje dalje od ovih prostora a breme ovih prostora je da pamet i mudrost nikako da povedu kolo. Sve ove nedaće su negdje davno isplanirane. Daj Bože pameti ljudima u Srbiji, Hrvatskoj pa onda Bosni, Crnog Gori, Sloveniji i Makedoniji. Daj im pameti više od bilo kojeg kapitala

Joca A. | 19/10/2013 15:43

Šta reći na sve ovo, bili smo obučavani spremani da branimo Yugoslaviju, greška je jedino bila da nismo bili obučavani da državu branimo od nas samih! Današnja mladež neide u vojsku i svi im sole pamet kako je to dobro jer njihov posao odbrane domovine preuzimaju profesionalci a istorija nas uči da najbolje se brani država patriotizmom... Novo doba traži izgleda samo globalizaciji a meni se čini da sledeće mladje generacije sve više počinju da liče na golubove i to od gline...

Zoran R. | 19/10/2013 15:44

Bravo!!!

Jagodinac Bgd | 19/10/2013 15:58

Hteo bih da napishen komentar ali nemam rechi. Divan tekst. Zbog Miroslava citam Politiku.

boodo doodo | 19/10/2013 16:12

"Стеван Наумов-Стив" !!!!

Пример . | 19/10/2013 16:17

Да, то су била времена Мирославе. А да ли се сећате тамошњег официра који је онако 'евалуиран' ноћу постројавао коње(!) којима је био претпостављени, касније је аванзовао пишући говоре полуписменим генералима, још касније је био суђен због деликатеса мишљења а сада пискара о трицама и кучинама?

ЏорЏ Кловни | 19/10/2013 16:22

Поздрав Мирославу уз подесећање - Бој не бије свијетло оружје већ бој бије срце у јунака. За одбрану народа и државе је много опаснија опатија која тренутно влада. Петоколонашка дивизија је најдужа у историји Србије и Срба. Она је победила Србију без борбе. Што се тиче Тита, њега и јесте очувао НАТО као и његове генерале који одбранише државу видесмо како. Уздравље.

Damir Ostojić | 19/10/2013 16:25

Poštovani gopodine Lazanski Vaše članke na teme iz oblasti vojnih pitanja i odbrane čitam sa uživanjem. Uvek, bez greške, pogađate samu srž problema i to nam saopštite na jednostavan i razumljiv način. Samo nastavite tako, budite naš lučonoša u ovim, za male balkanske narode, mračnim vremenima. Jako dobro sam razumeo šta ste rekli ovim tekstom jer sam i sam proveo trinaest časnih godina u čizmama, počevši u još snažnoj JNA sa početka 80-tih pa sve do njenog bednog kraja.

Dodao bih za kraj jednu ličnu brigu za koju verujem da nije samo moja. Bude li kojim slučajem u nekoj bližoj budućnosti Srbija zahvaćena ozbiljnijim ratom njena sudbina biće u rukama današnjih "autsajdera" - rezervista starijih od 40 godina. Žalosno, ali istinito jer mlađi jednostavno nisu dovoljno dobro obučeni niti osposobljeni za vojevanje. Kao takvi neizbežno će da postanu topovska hrana! Otužna sreća je što se novi ratovi sve više vode metodama koje su daleko od upotrebe klasičnih oružja.

Никола Никић | 19/10/2013 16:25

Свака част.Свака вам је златна.Србија мора да врати војни рок бар два месеца ако не више да би се ова омладина која спава по цели дан научила да брани земљу када ми који смо обучени остаримо.

ne zaboravimo humor | 19/10/2013 16:27

hahaha Lazanski haha ovo je bilo dobro pred kraj. sjajno!

samo pitam | 19/10/2013 16:32

@M.Lazanski
A sta cemo sa Sirijom? Jel idete ili ne idete?
Sta cemo sa Osnabrikom? Jel se snima ili ne?
Sta cemo sa generalom Mladicem? Jel cete da ga intervjuisete ili necete?
Inace, juce sam gledao neki strani dokumentarac i kazu oni da je CIA bila umesana u pokusaje atentata na De Gola i odmah sam setio vasih prica da nije moguce ubiti nekog vaznog glavara kao sto je bio premijer Djindjic, a da neko izvan zemlje nije ucestvovao... Ne znam, samo pazite da vas ne pocnu prozivati zbog toga.

Pera Pera | 19/10/2013 16:34

To evociranje uspomena bivse YU je za privatnu upotrebu. Nema vise YU i nikada se nepovratilo to zlo koje je Srbima nanelo nenadkonadivu stetu.

Јура Палеонтолог | 19/10/2013 16:37

Мирославе, исто смо год , исте год били у војсци, само ти у дивиз у Битољу, а ја у батаљ пука те исте дивиз у Прилепу. И исто питање. Шта би? И нисмо једини који постављају то питање. Пролазећи кроз Москву 1942. неки совј капетан, Стаљинов школ друг, свраћа у Стаљинов кабинет, али га он не прима да би га после пар дана позвао са фронта да дође. Капетан је желео да сазна зашто су Немци пред Москвом.
Ја сам се после рата неколико година спремао да посетим мог поручника из Пирота и да га питам за неке ствари. Али човек је 6 месеци већ био покојан. А не верујем и да ћу до Прилепа стићи јер ми околности не иду у прилог. А што се тиче колона возила од по неколико десетина км и бихаћког аеродрома од 4 милиј
долара, то су Мирославе били само нечији ћефови. Када су Тамерлана питали колико је јак кинески зид, одговорио је онолико колико су вољни војници да га бране. Посматрајући тада изнутра ту нашу војску и напред њених кадрова
одабир рез официра и ОНО и ДСЗ нисам ВЕРОВАО као ти.

ivanko ivanovic | 19/10/2013 16:40

da gospodine Lazanski, zaista smo bili vojnici.
ocekivao sam da cete u svojim clancima dati osvrt na aferu o kupovini radio uredjaja, o kojoj su poslednjih dana pisale vecernje novosti.

Uspomene davne | 19/10/2013 16:47

Moj muz je nekada sluzio vojsku u skoli u Bileci ... Celog zivota je bio ponosan na tu cinjenicu.
Kasnije sinovi - Bjelovar, Sombor i Brezice.
Isli smo da prusutvujemo svecanom cinu polaganja zakletve...

A danas....?????????????????????
Bas tako kako opisuje Miroslav.
Dobro mi je poznata ogromna kasarna u sred Sarajeva, posle rata. Zjape prazne zgrade, neke izbusene od granata, neke negorele od pozara, biblioteke bez krova, a sve knjige izbacene napolje - hiljade knjiga, recnika, strucnih uputstava i udzbenika,jugoslovenskih pisaca, sve baceno na gomilu da kisne i da se psi lutalice zaustave....

Kasnije su poceli daobnavljaju zgrade i da useljavaju fakultete i narodnu biblioteku. Trebalo je da to postane Univerzitetski grad.

Ali, ne, tu je danas smestena Americka Ambasada....

Avaj Miroslave,
ko ono bese minstar vojni u Srbiji itd.itd

Moje postovanje.

Sarajlija iz Moskve | 19/10/2013 16:58

Bravo , Miroslave, sjajno. Ali na ono vafli s pivom sam plakao (od smijeha i nostalgije). Ko nije sluzio JNA ne zna za tu prekrasnu kombinaciju:))

Gradjanin Srbije | 19/10/2013 17:05

Sluzio sam istu vojsku kao I g. lazanski. Secam se da smo mi vojnici na svakodnevno zanimanje isli postrojeni pod konac I pod budnim okom komandira voda. Niko nije smeo rec da izusti. Nedavno sam na Vojnoj akademiji u Bgd. imao priliku da posmatram pitomce kako odlaze na poslepodnevno zanimanje I bio zapanjen onim sto sam video. Izlazili su iz zgrade kao posetioci bioskopa, bez reda I komande, u spontano formiranim grupama, pri cemu je bar polovina koristila mobilne telefone, dok su ostali medjusobno caskali. Gledajuci ih razmisljao sam o tome kako oni treba da budu profesionalne staresine VS, odnosno stub profesionalizma sistema odbrane, koji valjda podrazumeva neki red I u ovim detaljima vojnickog zivota. Moguce je da su "preterani" red I disciplina iz mog vremena danas prevazidjene kategorije I da su ti momci I devojke izvrsni u vojnim vestinama, sto je vaznije od nacina odlaska na zanimanje. Mozda me je vreme pregazilo jer sam davno bio vojnik kao I g. Lazanski.

Vitomir Andjelković | 19/10/2013 17:48

Jednostavno rečeno danas imamo uštrojenu Armiju tj. Vojsku. A nažalost, i političari i vojni vth se hvali njenom borbenom sposobnošću ali nikako da kažu kolika je njena vatrena moć za odbranu zemlje definisanu u Strategiji odbrane RS. Oni se pojvljuju na vežbama odeljenjskog i vodnog nivoa. I to je njihov vrh obuke. A dali se izvode vežbe - obuka jedinica četnog i višeg nivoa? I još nešto. Ima li odgovornih za prepuštanje kasarni zubu vremena koje su svojevremeno dobro održavane? Izgleda da nema. A veliki broj njih je gradjen kvalitetno još u vreme Kraljevine Jugoslavije.

Luka Amidžić | 19/10/2013 17:49

Ovo je jedan memento silom upokojenoj velikoj otadžbini koje imamo pravo da se sećamo i koja ipak veoma liči na mesto kome smo se uputili odnosno EU Naravno ako izuzmemo vojni aspekt EU podudaranja sa Nato -om i još ponešto jer je Srbija kao Jugoslavijina naslednica neutralna zemlja.Bolna su saznanja da je prošlost u mnogo čemu bila bolja .

bozidar filipovic | 19/10/2013 17:54

Dragi Miroslave,divan tekst..I ja se danas sa puno ljubavi i sete secam svog sluzenja u Skoplju,3.armijskoj oblasti,kasarne "Djorce Petrov" 1978/79....momci iz svih krajeva bivse nam zemlje..Koderman,Zecic,Ahmeti,Alacevski,najmanje beogradjana,a najpopularniji medju vojnicima..dobar vojnicki egzercir,logorovanje na cuvenom Krivolaku(koga su Makedonci predali Amerima za dzabe..),nezaboravno druzenje..Danas slugeranska vlast u svim banana republikama bivse YU se hvali ucescem u mirovnim,pre bih rekao ratobornim, americkim operacija ratujuci sa njihove interese..
Nigde patriotizma,rodoljublja,nacionalne casti,odbrane drzavnih interesa..sve je to vestom americkom propagandom UBIJENO i zaodenuto u prazne i opake fraze o "partnerskom sudelovanju" u odbrani mira i bezbednosti u svetu..Koji crni mir..? Pa Amerika je najveci izazivac sukoba i nemira u svetu i njihova imperijalisticka politika.. I hate America!!

Arsenije drugi | 19/10/2013 18:15

Divno, emotivno, nostalgično. Ja sam nešto posle Lazanskog odslužio vojni rok u JNA ali i znatno mlađi. Moj utisak je sasvim suprotan od doživljaja g-na Lazanskog. Za mene je JNA bila kulturni, moralni, psihološki šok. Ništa nije bilo onako kako se pripovedalo. Zapravo, nigde nije bilo onako kako se pripovedalo a naročito ne u JNA. Možda postoji analogija sa silama i carstvima a možda i ne, ali sam siguran da JNA nije srušena već urušena.

vito m | 19/10/2013 18:29

Право питање јесте зашто нико није бранио државу Југославију?Неки кажу само Срби? Шта би данас рекао обичан Словенац, Хрват, Македонац? Приватизација је једно али срушти државу је нешто сасвим друго.

sta nije jasno znam da ti e jasno | 19/10/2013 18:32

Izgubili smo rat na ekonomskom planu, tranzicija je pocela pre raspadanje SFRJ, ja sma josh 1980 kao klinac citao i NIN, o kriminalnoj trgovii za gvozdem jedan isti sleper kruzi kroz sfrj i prodaje se vise puta, o propasti fabrika, socijalizam je propao od svojih ljudi, od komunista, ne od svih nego od rukovodsyva koje je imalo sve, stanove, kuce, besplatna letovanja, sopinge u inostranstvu, zato se sve raspalo kao kula od karata, kriminal se prikrio sa toboz nacinalnim osecajima, se vekovnom zeljom za slobodu, prvo se raspala ekonomija a zatim i jna.

Lazar Blazeski | 19/10/2013 18:43

Postovani gospodine Lazanski,

Nadam se da se secate coveka koji Vas je zaustavio na ulici,u Bitolju to vece.Drago mi je da sam Vas upoznao,a sinoc sam gledao i emisiju u kojoj ste bili specijalni gost..Ostavljam Vam svoj email,ukoliko pozelite kad god da dodjete u Bitolj, izvolite bicete moj dragi gost.S,postovanjem.Lazar

Slobodan Ratković | 19/10/2013 18:48

Vojnu knjižicu,i još po koji dokument sam revoltiran spalio odmah po izbijanju gradjanskog rata na prostorima BIH.Ipak,imam veliku želju da posjetim kasarnu PŠRO u Bileći gdje sam se obučavao za rezervog vojnog starješinu JNA i za odbranu....,čega,danas ne znam,od koga...,e to je i tada bila velika enigma?Ali znam da sam skupa sa mojim tadašnjim drugovima učinio sve kako bih na najpošteniji način potvrdio odanost i privrženost svojoj domovini,miru i slozi svih naših naroda.S.R.

iivan ivanović | 19/10/2013 18:53

da je bilo sreće umesto nesreće ) karađorđevića ) ne bi bilo ni jugoslavije ni jna , pa prema tome ni svh katastrofa koje su nas zadesile.

Шта се десило десило се | 19/10/2013 19:20

али ми није јасно са ким односно против кога се удружујемо зна се sa ким , ко ће нам бити непријатељ па морамо да се удружујемо, како се удружујете ако не знате ко ће бити непријатељ , удружујете се на невиђено, удружујемо са ради удруживања да би били удружени ја сам приметила да постоје и људи који не могу да функционишу сами увек морају да буду удружени па тако изгледа и ми

Dr.Rade Pajovic,Florida | 19/10/2013 20:50

Eh,kakva su to vremena bila!Bili smo mladi I verovali smo!Sluzio sam u Zemuniku kod Zadra.Nista mi nije bilo tesko,nisam bio nesto posebno disciplinovan,uvek sam se zbog necega bunio ali sam svoju duznost vrsio savrseno.Bili smo okruzeni mrznjom civilnog stanovnistva koja je isla do ubistva.Kada bi vojska imala izlaz(nedeljom popodne)na zadarskim ulicama nije bilo zive duse.Pa ipak ostale su mi lepe uspomene na druzenje,pa cak I onaj boravak u zatvoru povremeno.Obicna soba koja nije bila ni zakljucana a ujutru su nam donosili dorucak I mogli smo da spavamo koliko hocemo!Kako je sve to nestalo?Ostalo je samo secanje!

JNA po republikama | 19/10/2013 21:04

Kada je došlo do raspada YU trebala je JNA podijeliti naoružanje i opremu po Republikama i mirno se razići, a ne stati na jednu stranu i napraviti toliko zla.

Petar Artiljerac | 19/10/2013 21:18

Miroslave, pun pogodak...ali sam malo zbunjen ....prica se da nas marsal Tito nije bio istiniti Tito, vec ubaceni obavjestajac .Kazu da pravi Tito nije imao dva prsta na desnoj ruci....a ovaj sto mu se divis je imao sve prste ja sam licno video kad je posjetio Zg u octobru 1978.A I nas jezik je pricao kao stranac.Ima li to njegovo poreklo ikakve veze sa propascu YU.Mi nikada nismo vjezbali odbranu od NATO-a, uvijek je to bilo protiv Varsavskog pakta.Ja mislim da ti to znas, al hajde da se nesto pise......

Срба Србић | 19/10/2013 21:36

Знао сам! Извиђач АБХО!
Е, мој , Лазо...Памтиш ли добро мирис гуменог одела, заштитне маске М1, ИКХК и ИДХК?
А јеси ли мерио параметре НЕ на Кривовлаку кад се активира ИНЕ М78, те године си служио кад је ушао у употребу?
А тек кампањола и ноћна дежурства по чукама...
То су били дани...

Ljubo Maričić | 19/10/2013 21:39

Bravo Legendo.
Edukativno, autentično i komično.
Tako pišu znalci, talentovani i inteligentni.

Dnašnje generacije mladića, nikada neće shvatiti koliko su uskraćeni zahvaljujući kvazi profesionalizaciji vojske.

Radovan Ozren | 19/10/2013 22:03

Bilo je to 1977. na 1978. godinu. Te godine JNA je izgradila magistralni put Valjevo - Bajina Basta, od sela Pocute, preko Debelog Brda do Bajine Baste, oko 50 km.
U nasoj ceti, koja je iz Beograda prekomandovana na Pocutu i smjestena u seoskoj susari za sljive, u okolne svinjce, stale i kokosinjce, lijepo ociscene, ofarbane i pretvorene u komandna mjesta, bilo je destak inzenjera, arhitekata, masinaca i vecinom gradjevinaca, iz cijele Juge. Sef je bio kapetan Katic, vojnik od a do z, 100%.
Tek smo izasli iz studenstskih ucionica i anfiteatara, ali smo taj put zavrsili i asfaltirali za 10 mjeseci!
Bio sam sef mehanizacije, kao masinac, imao sam 140 kamiona, 34 valjka, 15 utovarivaca, 28 bagera, rovokopaca, grejdera, krazova, vucnih vozova, kompresora,.... Sve to uposljavali, premjeravali ucinak i planirali za naredni dan samo nas dvojica, ja i dipl. ing. Jovan Markus (sada publicista na Cetinju).

Dragi Miroslave, JNA je gradila zemlju i drzavu, pored svega ostalog. I nas sa sobom.

Никола Лакета | 20/10/2013 01:52

Добра тема г. Лазански поздрав Вама,мислим да ће овај рад убрзо оборити све рекорде по читаности и по броју писама бивших војника ЈНА од којих сам и ја један. Ја сам ЈНА служио у Београду,имао сам ту привилегију и Београд ми је остао у најљепшем сјећању јер сам слободно вријеме зими проводио у београдским позориштима:Југословенско драмско, Народно позориште и Атеље 212. Љето сам проводио базенима највиже на базену 25 мај.
Нас ријетке војнике посјетиоце позоришта пустали су бесплатно на преставе. Морам напоменути да је био бесплатан и градски превоз за војнике. Војни рок сам служио на Вождовцу у Првом гардијском пролетерском пуку, полуларно звани "Црни пук или
Ранковићев пук". Те касарне више нема тамо се гради неко велико градско насеље. Радо би отишао у посјету својој бившој касарни,али ње више нема,срушена је.
Зато када дођем из Аустралије посјетим Скадарлију и њене кафане: Два јелена, Три шешира и Има дана.
Мирославе,напиши неки рад о чисткама официр у ЈНА у доба Тита.

voland 55 | 20/10/2013 02:16

E moj Miroslave ,dirljivo napisano nema sta.Secanja naviru 1980 godina Zagreb,kasarna Marsal Tito,8000 vojnika.Sluzio sam u spec jedinici-diverzanti. 12 meseci obuke ,bezbroj puta na terenu,vezbe ,manevri,crveni-plavi...Posmatrajuci od staresina do obicnih vojnika..uvek sam se pitao:"Ma MORA da postoji neka ozbiljnija vojska da ,ne daj boze ,u slucaju rata brani zemlju???!!!!!" Sve se to nazalost ,potvrdilo 20 godina kasnije...ko mehur od sapunice...

Jagodinac Bgd | 20/10/2013 03:52

Gledao sam pre par godina nekakvu vojnu paradu pred skupshtinom Srbije. Bilo je tuzhno. Mladi oficiri i oficirke. Nekakav paradni korak koji je maltene podsecao na korak na korzou. Trudili su se ne mogu da ne priznam. Uniforme retko koja je odgovarala velichinom. Buduchi oficiri su mi lichili na studente informatike koji ceo dan sede za kompjuterom i koji su eto malo izashli na svezh vazduh. Nijedan nije bio atletski gradjen, visok, pravih ledja. Devojke su bile nasminkane i pokushavale su da to lepo odrade ali nije im ishlo za nogom i rukom. Jedinica Garde je marshirala i mlatarala pushkama kao losha kopija americhkih marinaca iz Full metal jacket. Kao shlag na tortu je doshao nalet Srpske avijacije. Jedan Orao ko zna koji model. Sa setom sam se secao parada JNA koje sam gledao kao klinac. Migovi 21, helikopteri, tenkovi, rakete, mornarica, peshadija i odjeka njihovih koraka.

miodrag bjelic new york ,usa | 20/10/2013 08:18

Da , setih se kasarne "Karlo Rojc " u Puli , setih se I briona , na vojnicki nacin ...Setih se lepih Puljanki koje su bezale od nas vojske k'o od kuge a mi odbijali da odemo u Titovu Gardu da bi mogle devojke iz Beograda da nam dolaze ... Bura zimi ,ledena kisa a postrojavanje u 6 ujutru . Cak I nismo pitali ko je kakve nacionalnosti u spavacoj sobi , tek kasnije saznas po akcentu ...
Eh , sve u svoje istorijsko vreme . Lako su nas Balkance rastavili ali kada im padne an pamet da sastavljaju nekakvu BalkUniju videce da nas je mnogo teze sastaviti . Naopaki smo narodi u jeku spajanja I globalizacije , pa to ti je ..

Vladimir Dž | 20/10/2013 09:09

Odbrana i treba da bude preskupa. To je i cilj. Ako nemaš novca ima neko ko ga ima. Taj neko ima ekskluzivno pravo da štampa pare iz ničega i on će ti doneti i odbranu, kišobran kako ga zovu. To su naši zapadni partneri.

Narodne armije su stvar prezira njihove elite. To nije vizija budućeg društva. One ne postoje u globalnom neofeudalizmu opisanom u mnogim filmovima poput The hunger games, In Time, Logan's Run, The Matrix, Blade runner... Šta više,
globalisti su o ovakvim vizijama pisali mnoge pre nego što je i izmišljen film.

To je diktatura nametnuta bednom stanovništvu, elita koja je daleko dislocirana od porobljenih i grupa sofisticiranih plaćenika koja čuva elitu. U tom centralizovanom carstvu plaćenici se regrutuju iz bedne mase i imaju privilegovan status u odnosu na svoju braću. Ti vojnici postaju ovisni i ucenjenji. Veliki deo njih dolazi iz sveta kriminala. Da li nešto tako već vidimo na svetskim ratištima?

To je budućnost koju mi donosimo našim eu-putem.

Redovni Citalac | 20/10/2013 09:11

Bio sam i ja vojnik, u Topcideru i na Vozdovcu (u kasarni 4. juli). Verovali ili ne, ne zelim da odem (u "Stepu") da vidim kako je to sada (razrusena je moja kasarna i jedna mladost). Volim da prodjem Drajzerovom ulicom, pored kapije 5 i 6 i uzdisem za nekim vremenima, i ako znam da je NATO srusio zgradu u kojoj sam ucio Morzeovu azbuku. Posle ovoga clanka, nije me sramota priznati - da i ja sam Jugo nostalgicar!

Слободан човек | 20/10/2013 09:12

Питајте мнистра одбране и начелника генералштаба како их није срамота...

Слободан Самарџија | 20/10/2013 09:17

Браво Лаки, стицајем околности нисам служио војску, али потпуно те разумем. Данас, када видим ове младе како се кочопере у униформама, питам се: да ли они уопште знају зашто их носе...

Dr Ned Zvekhicevic | 20/10/2013 10:01

Izvanredan tekst G.Lazanski koji porece nostalgicna ali i ambivalentna osecanja prema proslosti.

srdjan petrovic | 20/10/2013 10:25

ja sam 86-te u klasi tada porucnika Vlatka Vukovica (poznatiji kao pukovnik Vukovic iz 512-te motorizovane i svedok kod Slobe) sa izvidjacima doziveo motorizovanu brigadu u pokretu- prvo povlacenje na staru Planinu a onda pobedonosna kontraofanzva do Pirota. Lep dozivljaj. Tad smo imali cast da budem crveni. Plavi su nam Blokirali RUP-ovke- izvadjacke informacije nisu stizale i posle smo cili da pukovnik iz komande nije dobio generalski cin. Drugi put smo bili Plavi -mi na jednom brdu cekamo da nas zarobe pesadinci jure na drugom brdu u borbenom rasporedu. Posaljemo jednog vojnika kod njih da ih dovede da nas zarobe- u dva je rucak . A ako ne uspe mora se vezba ponoviti. Ko ce opet da se mlati po onim brdima. G Lazanski, nema vise JNA umro elvis prisli, nestaju lagano zvezde rock´rola....

goloruki komentator | 20/10/2013 10:41

Naslov kolumne "Били смо војници" me neodoljivo podseca na naziv holivudskog filma "We Were Soldiers" iz 2002. sa Mel Gibsonom i Madlen Stouv.
Ratni epos o vijetnamskom ratu gde su Amerikanci filmski ispolirali svoju ulogu u Indokini i stvorili konstrukciju o "idealnoj americkoj ratnoj familiji". Film je radjen prema istinskim dogadjajima i rekonstruisana je bitka u kojoj su Amerikanci uz teske gubitke izvojevali pobedu da bi koju godinu nakon toga ipak bili prinudjeni spakovati kofere. Upravo onako kako je to rekao nedavno preminuli legendarni vijetnamski general Đap: "Amerikanci su dobili sve bitke protiv nas, ali su izgubili rat".
Srbi se uporno nadaju da ce dobiti rat protiv Amerikanaca...

Mirotovorac Tvorac mira | 20/10/2013 10:47

Marsal je imao hrabrosti za neke stvari dok njegovi pioniri nisu bili voljni za hrabrost.Interesantno je da ti isti pioniri i njihova deca odlucuju o sudbinama naroda na citavom prostranstvu ex.YU...Verujem da se Marsal mrtav prevrce?

Jedna sila u kojoj se sve svodilo na stelu tj. vezu nije imala perspektivu...Danasnje ”sile” su u jos goroj situaciji. Sve svode na novac i vek trajanja im nije dugorocan...Obzirom da sam za zivota sluzio tri armije, tek posle desetak gdina sam shvatio da je to bilo samo gubljenje vremena, zbog ljudi koji su u krajnjem smislu vise od karijerista...I majku rodjenu ce prodati samo da bi bili glavni...

металопосластичар овдашњи | 20/10/2013 11:51

Мирославе, заиста сте написали диван текст. Ја сам служио војску у Рајловцу, то је била једна од А-касарни, јер је при гарнизону била средња пилотска школа, где је било питомаца из Либије и Замбије, тако да је све било на нивоу хотела Б-категорије. Могао сам, после 6 месеци да пређем у Србију, на педесетак километара од родног града, што ми није падало на памет, колико је у Рајловцу било лепо. Тада сам заволео Босну и босански народ. Колико су само волели војнике, није било случаја да уђемо суботом у кафану, а да још нисмо сели, стизало је пиће, јер је неко од гостију частио. Али, то је било 1971. године. У гарнизону смо имали и телефонску централу. Имао сам другара из Пуле коме је мајка била Италијанка и није знала српскохрватски. Бруно, тако се звао мој друг, добио је везу и почео да разговара на италијанском, а диспечер му је прекинуо везу и рекао да из гранизона не може да разговара на страном језику. и прекинуо му везу. После њега је дошао Шиптар и почео на албанском . "Разумеш

Dražen Panić | 20/10/2013 12:52

Dobar članak, posebno mi se sviđa naslov, preuzet od filma "We were soldiers". Pozdrav za gospodina Lazanskog.

DizA-Sidnej Australija | 20/10/2013 15:21

caslav jankovic | 20/10/2013 16:18

ja sam sluzio u makedoniji 1988 u prilepu gevdeliji i starom dojranu bili smo jaki i ko drzava i vojska

Aleksandar Mihailovic | 20/10/2013 16:25

Mogao je Miroslav zbog slicne price i vise poruka da ode i negde blize, ali, bilo bi pogresno shvaceno. Ovako je delovalo mnogo ubedljivije i zalosnije po sadasnja i buduca pokolenja koja su sve vise i vise na brisanom prostoru i izlozena belosvetskim mocnicima da ih uslovljavaju i ponizavaju do mile volje. Od nekada drzave za divljenje smo dovedeni do drzave koje se mnogi stide u samoj njoj, a u svetu je preziru kao steciste "losih momaka". U ovom milenijumu joj je ugled srozan da nema kud vise, a narcisoidnost i sujeta rusittelja, nesposobnih drzavnika, ali alavih za divljenje, su za Ginisa. Mnogi bi da se vrate na presto i zavrse posao koji su zapoceli. Da bi prikrili svu svoju beznacajnost blate i pljuju po vremenima i ljudima koji su ih izneli i Srbiju i YU doveli na pijedastal da je i NATO moli da ne napadne jednu njenu clanicu. A sada, sve sto od nas traze je da popijemo O/U i cutimo, da nam komadaju drzavu i da cutimo,da od impozantnih Armija stvorimo ekipe za lov na teroriste.

србислав константиновић | 20/10/2013 16:34

Што је било, било је! Можете ли Ви господине Лазански предвидети - написати шта ће бити ако се Обама и републиканци јануара 2014 не договоре. Колико ће Бондстил издржати без пара? Можемо ли да им помогнемо да заменимо посаде?

pop jovanovic | 20/10/2013 17:30

Tapsite se po ramenu istomisljenici propale vojno komunisticke diktature i hvalite jedne druge i prisecajte se vasih uspomena ali ne zaboravite da ce ipak morati da izadje na videlo i koliko je stradalo vojnoka u propaloj JNA koji su poslati njihovim roditeljima u mrtvackim kovcezima a da za to jos niko nije odgovarao niti se zna broj takvih slucajeva, da ne govorim o kidanju lancica sa pravoslavnim krstom i teskoj robiji za one koji su odbili da nose oruzje i svim onim maltretiranim do ponizenja koji su se suprostavili jednoumlju takozvanne JNA koja se raspala i ostavila u haosu diktatorsko komunisticku Jugoslaviju u kojoj je Srbija najgore prosla i jos uvek ne moze da se oporavi.

Bonn Berlin | 20/10/2013 17:55

@ Pop Jovanovic´, hvala na jedinom razumnom osvrtu na sadrzaj clanka koji velica ne samo JNA / JA nego i militarizam uopste.. Srecom bio sam postedjen odlaska u tu " skolu naroda ".

Ksenija P | 20/10/2013 18:01

Odlican tekst. To je to. Pravo u srz.
U jednoj davnoj emisiji Kockice, Branko objasnjava slikovito deci sta je bratstvo i jedinstvo jugoslovenskih naroda: jedno drvce mozes lako rukama slomiti, ali snop ne. Tako smo uceni da radimo, da verujemo i da zivimo. Mi, starije generacije. Onda su dosla zla vremena, ali - mi smo tu i dobro bi bilo da pocnemo sve ispocetka ali kako treba.

Bonn Berlin | 20/10/2013 18:20

@ Ksenija P. to nije taj Branko izmislio, to je izmislio Duce, vodja italijanskih fasiista.

Sandra M. | 20/10/2013 18:33

Bratstvo i jedinstvo je infantilna strategija koja nas je prisiljavala na besmislenu zajednicu te i uvodila u sukobe koji su nastajali u svakom kriznom trenutku. Heterogenost naroda exYU ravnati novom yu nacijom? Nadnacionalno odnosno svi narodi sveta da su jedno, može bit razumljivo i prihvatljivo ali yu nacija ne nalazi utemeljenja ni u kakvom racionalnom kriterijumu osim u diktaturi i dogmi.

Stevo Gelevski | 20/10/2013 19:29

Mozda je ovaj tekst nekom nezanimljiv ali s obzirom da sam svoj vojni rok 1981-82 proveo bas u toj kasarni potpuno mi je jasno o cemu gosp. Lazanjski prica.Emocije i secanja se ne mogu preneti u par reci ali mi je ovaj tekst bio kao vremeplov.

Pozdrav autoru.

goloruki komentator | 20/10/2013 19:37

@Ksenija P | 20/10/2013 18:01
Ocigledno ste neupuceni u poreklo mita o svežnju pruća! Branko Kockica? Genijalno!
@@Bonn Berlin | 20/10/2013 18:20
Samo delimicno ste upuceni u legendu o sveznju pruca! Ne datira to od Musolinija vec cak iz antickog Rima! U antickom Rimu se to zove:
FACES LICTORAE
mozete videti na internetu. Musolini je to preuzeo i dao ime "fascio" (fašo) i iz toga izveo naziv fašizmo - fašizam. Istu stvar je uradio i Hitler sa kukastim krstom: preuzeo ga je iz anticke ornamentike gde se to zove - SVASTIKA. Taj simbol je star nekih 6000 godina!

Bonn Berlin | 20/10/2013 20:29

@ goloruki komentator, Roma Antiqua mi je poznata, kao dobrom uceniku istorije i latinskom djaku jedne hrvatske gimanizije. Nisam zeleo da idem tako daleko u istoriju, mislio sam da je fasista Duce dovoljan. A sto se tice Svastika, njih mozete videti na jednoj ogradi u srcu Atine.

vanja brankovic | 20/10/2013 21:15

Dve opaske: da bi se tvoja 41divizija onomad raspala kao kula od karata u slucaju neke iole izbiljnije situacije,i druga, zaboravio si da dodas da na tzv vezbama diplomac na pasuljanskoj livadi ,oni koji su izvodili bojevo gadjanje u rodu avijacije bili su aktivni oficiri piloti, ne pitomci.sve u sluzbi marketinga ministara obrane sa dvora Luia XIV

Nikola Katic | 20/10/2013 22:05

Postavio bih pitanje Lazanskom sta on misli zasto se ona kolona duga 26 kilometara nije raspala, i zasto je bila spremna da se u to vrijeme bori za ocuvanje Jugoslavije? Ocito ne zato sto su njome komandovali oficiri izrasli iz NOB-a, nego zato sto se u to vrijeme Jugoslavja razvijala pod parolom industrijalizacija i elektrifikacija sve zemlje. Sve dok taj razvoj nije dostigao svoju kulminacionu tacku, zivot gradjana je svakim danom bivao sve bolji. Pa su i gradjani imali za sta da se bore. Danas je parola privatizacija sve zemlje. Pod tom parolom nema privrednog razvoja. Ljudi zive sve losije. Zato bi se danas ona kolona duga 26 kilometara raspala prije nego sto bi stigla do Krivoloka. Ljudi ne bi imali za sta da se bore. Treba naci novu parolu. U tom smislu sam optimista.

Ksenija P | 20/10/2013 22:23

Proklamovane vrednosti bratstva i jedinstva bile su pozitivne, motivisuce i uspesne. Mozete da imate negativnu reakciju, to je vasa stvar. Ne vidim cemu, ali prihvatam da nismo isti.
Tekst podseca na to vreme i poredi sa sadasnjim. Pa tako i ja osetih potrebu da prizovem vrednosti koje su dobre, a zaboravljene. Bilo bi dobro da imamo u drustvu ponovo pozitivne vrednosti koje ce nas motivisati u sirem smislu. Kandidujem prihvatanje razlicitosti, otvorenost uma i govor ljubavi.

sinisa matijevic | 21/10/2013 02:56

odlican tekst..pravo stanje vojske srbije I gde smo sada

Сл. Васојевић | 21/10/2013 07:51

Шта ли је са мојим касрнама у Пожаревцу и на Топчидеру? Ако нађете времена пишите и о њима. Мени је јако занимљиво. Били смо срећна деца срећног времена. Није то само због младости., како нас умањују ови сепаратисти и феудалисти.

Srbislav Jugovic | 21/10/2013 09:24

@pop jovanovic Momak,'ajde ti lepo kod svog Isusa u Izrael i sa njihovim prijateljima Amerima i EUovcima mars iz nasih Jugo-domovina! 50 godina ste jedva cekali da dodjete ovde iz vasih NATOvija u koje ste pobegli i da okupatora dovedete ovde i pokupujete firme.Mars!

Miroslav Gligorić | 21/10/2013 09:59

Sjećam se kada sam došao u kasarnu 1. raketnog diviziona PVO u Jakovu, poslije završene srednje škole, sakrio sam se iza zgrade i plakao. Sama pomisao da tu moram ostati 15 mjeseci za mene je bila katastrofa. Poslije 13 i po mjeseci došlo je vrijeme da se ide kući. Opet sam se sakrio iza zgrade, na istom mjestu kao i prve noći i plakao. Danas kada vidim napuštene kasarne JNA obuzmeme neka težina u grudima. Nije to samo žal za mladost, nego i sjećanje na vrijeme kada smo imali osjećaj ponosa i dostojanstva. Možda nije bilo demokratije, ali je bio osjećaj da smo "nešto posebno" u svijetu. Ja sam to osjećao i niko me na to nije prisiljavao.
Tada je vrijedila rečenica: "U vojsku je otišao balavac, a vratio se čovjek".

sveti stefan | 21/10/2013 11:13

Bio sam vojnik u Delnicama i Zagrebu..secam se KREMIPANA, Agrokomercove verzije Toblerone, 3 puta nedeljno kao marenda...a danas, mnoga deca ne mogu da probaju kocku cokolade...

Hamo Aganovic | 21/10/2013 11:21

JNA je bila nepotreban užasan trošak koji je na kraju upropasila Jugoslaviju. Kada je država bila zahvaćena ekonomskim kolapsom te je bilo nemoguće servisirati ogromni vojni budžet, nije bilo zdravog razuma, i poziva na rekonstrukciju. Personal je imao ogromne plaće, penzije, stanove, izbor prebivališta, ljetovališta. Ogromni infrastrukturni zahvati kao u BiH aerodromi u Bihaću, Dubravama, atomsko sklonište u Konjicu odnijeli su desetine milijardi, a nismo imali čestitog puta. JNA bila je sebi prijetnja, naoružala je Srbe u BiH sa oružjem Jugoslavije: 700 tenkova, stotine hiljada komada pješačkog oružja, na hiljade komada mino bacača itd. i krenula u genocid, i uništavanje privrednog i svakog drugog života. Na kraju se transformisala u četničke formacije, što je na kraju dovelo i takvu vlast u Srbiji.

Moca Janković | 21/10/2013 12:05

Miroslave, 1979. sam započeo svoju oficirsku karijeru u toj istoj kasarni. Kad san ovo čitao, oči su mi suzile. Na uspomene iz tog vojničkog doba pozdravljam tebe, sve bivše vojnike I oficire 41. divizije, koji su službovali u Bitolju I sve bitoljčane. Moca Janković

Mirko Stojić | 21/10/2013 12:36

Jeste, Amerikanci se zabrinuli jer je Tito obukao jahaće čizme... Takvi su bili međunarodni odnosi i Tito je na tome umeo, mogao i uspeo da igra. Kad je Sloba pokušao, odnosi su se izmenili. Ne misli valjda uvaženi Lazanski da je problem što ovaj potonji nije imao jahaće čizme.

A megalomanija poput te vojne u bivšoj SRFJ se plaća i mi smo je debelo platili. Platili su je i mnogo veći narodi od nas, a posebno Rusi. Kako li su tek izgledale njihove kasarne, a kako izgledaju dana. Svet se menja, a cenu svojih pogrešnih procena u jednom period, nažalost plaćaju potonje generacije.

DizA-Sidnej Australija | 21/10/2013 12:47

Dugo sam imao želju da, baš kao i Miroslav, obiđem mesto gde sam proveo deo svoje mladosti. Služio sam vojni rok od 1967. do 1969. u Bitolju u kasarni čije sam ime zaboravio. Bio sam vezista pri artiljeriji i sećam se da je naša kasarna bila pored jedne bolnice za lečenje tuberkuloznih osoba. Sećam se i nekoliko starešina, kapetana Salopeka i potpukovnika Slavića. U sećanju mi je ostao vojnik Cmrečak koji je bio garnizonska luda. Bio je maksimalno smotan, ali i veoma dobrodušan čovek.
1968. godina je bila nestabilna (Rusi u Čehoslovačkoj) i snage NATO pakta su se vrzmale uz našu granicu pa smo izlazili na Pelister da znaju da smo spremni da se branimo i od Istočnog i Zapadnog bloka.
Svakodnevno sam odbrojavao vojničke dane dok nije došlo do: "Još samo mesec dana, gušteri". Na drveće ispred kasarne smo urezivali naša imena sa nadom da ćemo to mesto jednog dana posetiti. Sada je to samo sećanje na jedno doba koje je nepovratno prošlo, a želja za posetom je svakim danom sve bleđa.

freelancer petrović | 21/10/2013 12:49

Evo još jednog iz te "ekipe". Padobranac u civilstvu, eskivirao Niš i završio na Visu, sredinom osamdesetih. Kroz druženje sa nekim od oficira (kasno sam otišao u JNA, dosta stariji od klasića), doznajem strašnu vest: "Jugoslavija će se raspasti tako, tako i tako. Prvo će biti ovo, onda ono i na kraju... Pitanje je samo vremena." Bio sam zapanjen, preneražen. Iznenadjenje i razočaranje preskačem. Straha nije bilo, samo tuga. Počeo sam pažljivije da posmatram starešinski sastav formacije u kojoj sam bio i pažljivije slušam njihove razgovore (u nekima sam i učestvovao). Počelo je otvoreno podvajanje. Izostaviću ovaj put ko je prednjačio. Na nečiju žalost, nisu ni Hrvati, a ni Slovenci... Počeo sam krvnički da čitam i analiziram sve što mi je dopalo ruku, a ticalo se istorije i stvaranja Jugoslavije. Sa još nekim predznanjem sociologije, filozofije i logike (sa studija), bilo je jasno. Sve će pući... I puklo je. Na moju veliku žalost, samo 6-7 godina kasnije... ODLIČAN članak, Lazansky.

Жика Павловић | 21/10/2013 14:00

Био сам септембарска класа 91/92. А шта кажете какав период за служење рока. После једног гађања и 41 дана правац ратиште. Шест мојих другова се није вратило кући све због усијаних глава у врху ЈНА и оног нижег који је чекало шансу да се докаже. Лично сам слушао официре ЈНА да смо ми за њих само потрошни материјал. Реплика из филма лепа села лепо горе када се Никола Која обраћа Бати Живојиновића је гола истина зашто је до рата и дошло. Остатак мог вода се често налази и чујемо се због несреће која нас је снашла и обиђемо нашу матичну касарну која је у рушевинама. Не могу да схватим ове који пате за тим временима, а сигурно су преко баре или су се добро обезбедили у међеувремену, па им сад као жао. Мислим да је ЈНА једно од већих зала које је снашла овај народ.

M.Lazanski @ Жика Павловић | 21/10/2013 15:18

Odgovaram Vam samo zbog Vaše poslednje rečenice, jer po Vama "JNA je bila jedno od naših najvećih zla". Vidite,to "zlo" je opismenilo na hiljade mladića, hiljade i hiljade su položile šoferski ispit u JNA, ispit za telegrafiste, za rukovaoce građevinskih mašina, za bolničare i minere, meteorologe i kuvare... Tačno je da je JNA je bila veliki budžetski potrošač, ali ta je JNA gradila aerodrome, pruge, puteve, mostove, vodovode, zgrade, i sve to za narod.Sredstva iz budžeta za JNA delom su vraćana društvu kroz izgradnju objekata, kroz kupovinu hrane, goriva i ostalih potrepština za JNA. Žao mi je što su pripadnici Vaše jedinice izginuli u ratu, ali niti jedan rat nije bal. Da su oficiri pred vama vojnicima govorili da su vojnici za njih "potrošna roba", to čisto sumnjam, ali hajde... JNA nije gurnula SFRJ u rat, to su učinili političari bivše SFRJ koji su preko noći postali nacionalisti zarad ostanka na vlasti. U tom raspadu JNA nije opalila prvi metak.Na nju je ispaljen prvi metak.

Жика Павловић | 21/10/2013 18:55

Hvala Vam što ste pročitali komentar. Na ratištu i u kasarni nam nisu rekli da smo potrošni materijal. Igrom slučaja bio sam u civilu nekoliko godina posle ratišta na jednoj slavi gde su bili prisutni u uniformi par pukovnika i jedan genarl - major koji su u mom prisustvu izgovorili takve stvari da samo iz pošovanja prema domaćinu slave sam se mirno povukao u drugu prostoriju da bi izbegao konflikt sa njima. Između ostalog rekli su i to -da smo potrošn i materijal-. Vi sigurno morate da branite vaš životni moto i ja sam rastao uz -dozvolite da se obratimo- ali ono što me je sačekalo 1991 ni izbliza nije bilo to. Sad bi svako mogao da brani u nedogled svoje stavove ali vi će te imati vaš a ja i moji drugari mnogo drugačije. Dal se ikada neko zapitao gde su i šta rade na hiljade ljudi koji su bili tamo. Pa nisu se ovi sa druge strane borili protiv duhova.

Rade Pavlović | 21/10/2013 20:11

Lepo potsećanje.
Ja sam bio 90/91/92 u kasarni Maršal Tito u Skoplju (kapacitet 16000), vojna policija, vežbe na Krivolaku, gađanja na Petrovcu do avgusta 91, a onda odbrana od snajpera i kamenja. Jezivo vreme. Makedonci izmanipulisani, ufiksali da smo neprijatelji.
2005 god. su iznenada "shvatili" da smo bratski narodi.

Bonn Berlin | 21/10/2013 20:37

Gospodine Lazanski, Vas odgovor citaocu @ Zika Pavlovic´, me je iznenadio i razocarao. Odavno je izracunato i poznato da je gradnja koju je izvodila vojska bila oko 100 % skuplja od normalne cene civilnih firmi.

М.Lazanski @ Жика Павловић | 21/10/2013 20:48

Gospodine Pavlović, delomično razumem Vašu ogorčenost, ali nije JNA kriva što su oni koji su se borili na raznim frontovima 1991. a pod time podrazumevam samo regularnu armiju, odnosno JNA, dakle što su oni posle marginalizovani, što su kako Vi kažete postali duhovi. To je pitanje za srpske političare, za sve one za koje smo glasali na izborima unazad 22 godine.Ko je amnestirao one koji su da ne bi išli u vojsku pobegli u inostranstvo, a posle se vratili kao narodni heroji? Setite se da su i neke srpske vojvode, heroji Prvog svetskog rata, umrli u Kraljevini Jugoslaviji kao puki siromasi. Zašto je to tako? Je li u pravu onaj koji reče da se Srbin seti Boga i vojnika samo kada je krajnje teško. Ja sam o ratnim invalidima u zavodu "Rudo" u Beogradu, koji sede u svojim kolicima u dvorištu zavoda kada je lepo vreme i nemo gledaju "mečke" i bmw automobile sa zatamnjenim staklima kako jure put Dedinja, o tome sam pisao u "Politici". Političari su ti koji su Vas zaboravili.

M. Lazanski @ Bonn Berlin | 21/10/2013 21:04

Gospodine, sada ste Vi mene razočarali. Naime, moj je pokojni otac bio inžinjerac JNA i poznajem do detalja problematiku izgradnje civilnih objekata koje radila JNA. Recimo, jedinica moga oca izgradila je most preko reke Fojnice u Visokom. Radna snaga, vojnici besplatno, marerijal je obezbedila JNA. Pa asfaltni put Foča-Pređel-Gacko preko Čemerna u BiH izgradio je inžinjerijski puk moga oca koji je tada bio u Foči. Sve opet besplatno. I ne samo to, tada, 1955. godine mi nismo ni imali sposobnu civilnu građevinsku operativu za poduhvate na tako teškom terenu. Grube građevinske radove za dubrovački aerodrom Ćilipi radio je inžinjerijski puk JNA iz Trebinja, gde je moj otac bio načelnik štaba tog puka. Opet sve besplatno. I sada Vi dolazite sa Vašom procenom da je to bilo 100 odsto skuplje. Neozbiljno.

Budimir Urosevic | 22/10/2013 00:13

Ja sam bio pripadnik JNA,služio u ŠROP Bileća,a stažirao u Skoplju,i više puta posećivao Krivolak.Mi bivši pitomci ŠROP Bileća se svake godine okupljamo u Bileći,sledeći skup je 21.6.2014.Možete nas potražiti na FB u ŠROP grupama.
Pozdrav za Miroslava!

goran ran | 22/10/2013 01:18

mi mladji koji ne pamtimo sfrj slusamo i svesni smo da je jugoslavija tada bila sila,da su ljudi imali posao,proizvodilo se od igle do lokomotive,drzava i vojska su bili jaki,imali smo ugled..ali se raspala na 6 slabih zemalja(sad nam namecu da ce biti 7)e pa da ne bi bilo te sedme danas treba da imamo jaku vojsku i drzavu i da radimo na tome..neki avioni se spominjali da ce doci u septembru medjutim pre neki dan stari migovi 29ke docekali prvi avion air Srbije..poz Lazanskom

Žika Pavlović | 22/10/2013 08:52

Zahvaljujem se gospodinu Lazankom što mi je odgovorio na moje komentare. Major Gavrilović je ušao u istoriju i slavu svojim govorom braniteljima Beograda 1915 ''Vojnici junaci vrhovna komanda je izbrisala naš puk iz brojnog stanja .... i zato juriš u slavu za ...'' Bio sam nadahnuti tim gestom, samo niko nam na času istorije nije objasni da je jedan od retkih preživelih bio baš major Gavrilović što me je donekle pomalo i razočaralo jer je svu slavu pokupio samo on. Gde su tu njegovi saborci koji su izginuli u napadu austoro-ugara i gde je tu pravda za njihove porodice. Eto tu je činjenica da smo mi samo potrošni materijal za oficire. Oficiri dobijaju slavu i stanove i visoke plate ... pa sad vi vidite kad kao redovni vojnik sa 19 godina odete tamo i kad to preživite i vratite se kući, i u ovoj zemlji nastavite da studirate probate da nađete posao. Da rat nije bal al vi niste bili u vojsci a kamoli u ratu sa 19. U svemu do sad pomenutom sam zaštitnički mislio na redove JNA bez oficira

Milan Jaksic | 22/10/2013 10:17

Bio sam vojnik! Beograd, Vozdovac, "crni puk", Kapetan Milos Dujic,.Generacija 90/91.Pozdrav za sve prave vojnike JNA.Ne stidim se , cak sta vise ponosan sam.Gospodine Lazanski ima nas jos !

Nemanja Vlajic @Žika Pavlović | 22/10/2013 10:49

Znate, i ti oficiri su prosli sve to sto su prosli vojnici da bi postali oficiri, stoga ni njihovo 'kupljenje slave' ne treba olako shvatati. Svaki vojnik u ratu moze da dostigne oficirske visine. Svako se za to bori.
To govorim generalno, posto ste spomenuli i Prvi svetski rat.

Milan @M.Lazanski | 22/10/2013 12:02

Koji je to politicar g. Lazanski izjavio da je najbolje vreme Sandzaka bilo 1941-1945? Gde je on to izjavio?

pop jovanovic | 22/10/2013 12:44

@ Srbislav Jugovic ili kako se vec zovete. Politika ONLINE zadrzava pravo da ne objavi vas tekst iz razloga koji su vec navedenih a ja bih dodao i versku netrpeljivost, diskreditaciju drugacijeg misljenja, velicanje metoda represije i onih koji su to cinili ili jos uvek cine, ratno huskacke intencije i indirektno pozivanje na osvetu i zlocine, pozivanje na linc, fizicko maltretiranje i nasilno oduzimanje prava na misljenje i stav koji je soprotan onom diktiranom, propagandnom sa ciljem ucutkivanja i sejanja straha prema svakom ko drugacije misli i to slobodno iznosi a sto je sve skupa bio metod obracuna sa neistomisljenicima unutar tkozvane JNA.

Dule @ pop jovanovic | 22/10/2013 14:01

Vaše popovanje drugima izaziva reakcije koje su po stilu vrlo slične vašem pisanju. Nemate razloga za ljutnju, kako sejete tako i žanjete. Kada vi budete manje agresivni prema drugim stavovima i mišljenjima, kada prestanete sa budalaštinama o komunizmu i diktaturi u Jugoslaviji, i drugi će više ceniti vaše priloge.

pop jovanovic | 22/10/2013 15:48

@Dule. Uopste mi nije stalo do toga da neko ceni moje komentare i na nikog nisam ljut i nikome nista, kako to Vi kazete ne popujem vec samo iznosim svoje misljenje , nikome nista ne osporavam niti bilo koga licno vredjam i ne upotrebljavam nepristojan recnik. Jednostavno imam svoj stav koji moze da se osporava ili ne na civilizivan nacin na koji je to promovisano u Redakciji Politike ON LINE. Sto se tice vase opaske o gluposti to ostavljam vama da se sa tim sami izborite. Niti sta sejem niti zanjem izuzev ako Vi mislite da moje suprotno mislenje ( ne sa svim i o svemu) od vecine kometatora ima nekakve veze sa tim. Na kraju ako je neko "ludo" zaljubljen u po meni, da jos jednom ponovim propalu dikratorsku, komunisticku Jugoslaviju i takozvanu JNA ja nisam niti imamam razloga za to. ajka SKOJ-evka.

Eufrat Jesen | 22/10/2013 22:44

Skoro svaki dan trčim pored kasarne u Smederevskoj Palanci i poslednjih nedelju dana od kako se prolepšalo ovo vreme primećujem da je ''povećano'' prisustvo uniformisanih licana na prostoru kasarne, zatim kamiona, viluškara, električara, evo baš jutros vidim pripremljena 3-4 tenka za kasapljenje, mislim TUGA ali TUGA.
Dokle bre više. Čak se mislim da uopadnem tamo barem nešto da uzmem da sačuvam.

Bonn Berlin | 23/10/2013 00:09

Gospodine Lazanski, i moj je otac, kada vec spominjte Vaseg, kao sreski nacelnik Kraljevine Jugoslavije izgradio nekoliko kilometra puta, opravio neke puteve, i cak sagradio jednu kosturnicu palim srpskim vojinicima u I. Sv. ratu u Drinskoj Banovini.

M.Lazanski @ Bonn Berlin | 23/10/2013 10:43

Ja sam spomenuo to što je izgradila jedinica moga oca samo da bi Vam pokazao na malom primeru da je JNA radila za narod mnoge objekte i da to nije bilo 100 odsto skuplje kako ste Vi napisali. Vašem ocu i njegovom doprinosu svaka čast i poštovanje.

istina 2 | 23/10/2013 22:26

g Lazanski,lijepo je citati vase tekstove,ali mi ponekad licite na nekog decka od 15ak godina koji jos uvijek sanja neke nedosanjane snove.cisto sumnjam da je neko tada pomisljao o tome o cemu vi pisete(nekakvom zauzimanju Larnake i grckih gradova).I jos jedna stvar mi nije jasna u vezi vas...gdje ste vi bili za vrijeme ratova u exYU?na nekom frontu kao vojnik?kao novinar?zasto vas to pitam..?pa zato sto da ste makar 10ak dana proveli na ratistu i u rovu na prvoj liniji odbrane mogu vam reci da sve vase iluzije padaju u vodu.nema nicega lijepog u ratu.samo cekanje,pucanje,cekanje,nervoza,glad,cigarete...i gomila mrtvih i ranjeni,bol i tuga.vi mi o svemu tome pisete sa nekim ushicenjem.volio bih da se varam ali takav dojam imam kad god citam neki vas tekst.zasto se nekad makar jednom ne zalozite za totalnu demilitarizaciju Balkana.svi da pobacamo oruzje u staro gvozdje i da zivimo kao ljudi.cemu trka u naoruzanju?mislim da je to prije svega u korist nas Srba jer bi nas Hrvatska samljela

Zoran Radovic | 24/10/2013 10:15

U Bitoli sam sluzio vosku 1987/88 i tada je bio plan zauzimanja grada Lerin u Grckoj, a uzbune su bile bar jednom u deset dana. Posle 12 meseci obuke mislim da sam znao vezanih ociju da dodjem do granice sa Grckom. Norma za borbenu uzbunu je bila 7 minuta za napustanje objekata,a za 20min u upaljenom pinzgauer-u spremni za pokret. Danas mi je to sve neverovatno, a sto se secanja tice ostanu samo lepe uspomene.
Samostalni izvidjacki vod Bitola.

Ohrid 80/81 Vitas | 25/10/2013 17:17

Tito umire a za nas pešadiju počinje ubrzana obuka u Ohridu.Nezgodno vreme da umre a mi još ni pucati neznamo. Kazu sad će Bugari ili Albanci krenuti prema našoj granici. Kod nas muk i neizvesnost ali sloga.Ništa se nije desilo srećom a onda prekomanda u Skoplje. Komanda 3. Armije nema čak ni ogradu za mene je bio šok. Ali sve lepo trajaše kratko jer pobuniše se albanski studenti u Prištini. Uticaj na vojsku je očigledan. Nastupa nepoverenje prema albanskim JNA vojnicima i mogućim zlim namerama pojedinih, da nas preko noći ne pobiju. Svi tenkovi iz kasarne Maršal Tito krenuše na KiM. Varnica je upaljena a političari treniraju nacionalizam sledećih deset godina. Za inat se ženim muslimankom ali to je druga priča.

Dusan Jevtic | 26/10/2013 07:43

Koliko ja znam JNA je bila vojska sfrj a ne srbije. Moc jna je bila samo na papiru u slucaju rata sa nato ili varsavski pakt jna bi izgubila jer oni imaju atomsko oruzje a jna to nije imala.

zorf zorf | 27/10/2013 20:29

Pojedina gospoda komentatori "mešaju babe i žabe". Bila su druga vremena i bez obzira što to danas izgleda suludo, onda bi se ratovalo i protiv NATO pakta ili Varšavskog Ugovora. Motivacija je bila visoka a radilo se o vojsci izgrađenoj na tekovinama NOB-e sa iskusnim komandnim kadrom. Sad možemo da pričamo koliko hoćemo da je sve to bilo "na papiru", no, ne možemo negirati činjenicu da od kraja II svetskog rata nismo napadani od strane nekog vojnog bloka (dok su neke zemlje Evrope bile okupirane u istom periodu). S druge strane, služenje vojne obaveze je bio deo kulture i folklora u tom periodu i, bez obzira, na sve svoje mane i nedostatke imao je dobrih strana u tom vremenu. Ako ništa drugo, bila je idealna prilika de upoznamo jedni druge "od Triglava do Đevđelije" i ne samo iz radničke klase ili "seljake" (s punim poštovanjem). Danas se družimo prvenstveno preko FB ili TWT-era, često predstvaljajući nas onakvim kakvim u stvarnosti nismo. Ali je sve to deo "kombinovane evolucije".

Vidak @ zorf zorf | 28/10/2013 00:12

Rekli ste suštinu, to je upravo to. Bili smo moćna i prilično uređena država,sada nismo. Imali smo jaku armiju, sada je nemamo. Sada imamo demokratiju. I sa njome ćemo da odbranimo Kosovo, Ili sutra, neki drugi deo Srbije. Nazdravlje.

nekada vojnik | 28/10/2013 11:18

Da, bili smo vojnici. I bili smo spremni da umremo za našu zemlju. Danas, ne verujem da postoji mladi čovek koji je spreman da umre za ovu državu. Posle Haga, posle Briselskih sporazuma, posle ćutke prelaženja preko svih poniženja koje smo doživeli samo da bi se ostalo na vlasti, izlaz je izgleda na Horgošu.

roditelj @nekada vojnik | 28/10/2013 12:04

U pravu ste, ali promenile su se vrednosti. Nešto što je nekada bila svetinja više to nije. Protok vremena.

Никола Радосављевић | 29/10/2013 21:34

Једни ће да хвале други ће да пљују аутора текста. Ја ћу рећи не упућенима, У Швајцарској и Норвешкој војни рок је ОБАВЕЗАН! Размислите!

Ivan Zgrozeni | 22/11/2013 13:30

@Ohrid 80/81 Vitas | 25/10/2013 17:17
Iz inata si se zanio? Nadam se da tvoja zena ne cita "Politiku".

Радиша Стојановић | 15/12/2013 17:20

Поштовани господине Лазански. Овај текст пробудио је у мени сенке успомена. Служили смо у исто време у 41. Дивизији чији је командант био арт. пуковник а касније генерал Милан Павловић. Ти си био у 41. извиђачкој чети код "Калимера" а ја у 164. извиђачком воду у Охриду. Били смо заједно на обуци у скијању на Поповој Шапки. Вежба о којој причаш била је "Серта 78" када је моја ИДГ нанела зла команданту Битољског Пука мислим да се звао п-пуковник Мараш када му је из шатора украдена командирска торбица, Об. официр 41. дивизије мајор Мијатовић Драго дигао је целу извиђачку чету да ухвати Охридске дрзнике.
И ја по некада сањам касарну у Билећи и Охриду и време проведено у њима. Времена су се променила. Како ми сада гледамо на ове надолазеће генерације војника и официра, верујте тако су исто гледали после рата бивши официри Краљевске војске на официре ЈНА. Ја само слегнем раменима и кажем Нека им је са срећом жалосна им мајка а изгинуће и неће бити свесни шта их је снашло.

vladisav jovičić | 21/12/2013 17:29

Postovani gospodine Lazanjski,divan tekst.
Ja sam služio 70godine kasarna Marsal Tito u Skoplju
243 samostalna oklopna brigad čete veze.
Kakva je to vojska bila red rad i disciplina sve moje uspomene na taj period su predivne.Sto se tice krivolaka bio sam nekoliko puta i odatle nosim lepe uspomene.Sve u svemu imali smo drzavu za respekt. .Veoma mim je drago da ste pisali o ovoj temi .Vam licno zelim sve najbolje.

Siniša Maričić | 22/12/2013 00:45

Pročitah komentare izvesnog popa... Mogu vam reći da sve što smo učili u školi 80tih je bilo istina...
Popovi su doneli mnoge poroke, pedofiliju, pljačku naroda, bogaćenje na nesreći, prodavci su magle u pravom smislu te reči.

Takodje partije ne služe nikome, sem sebi samima. Učila nas je nastavnica u školi da neprijatelji žele da postave poslušnike i da uzmu sva bogatstva zemlje.

I na kraju, ja 90tih nisam verovao u to što smo učili 80tih, mislio sam da je sve laž, medjutim danas više ne, stvarnost nas je demantovala.

Svi koji pišu da je JNA nanela zla drugim narodima jer se raspala, zaboravljaju da je svaka republika dobila svoje oficire JNA, glavni oficiri Muslimana su bili JNA oficiri, a to što je najveći deo JNA pripao Srbima mogu samo da zahvalim oficirima srpske nacionalnosti, jer da se to nije desilo RS se ne bi odbranila a Srbija bi dobila još 1.5 miliona izbeglica.

Gubitci su umanjeni zbog stručnosti oficira, tehnike i sloge Srba u RS, pa je i NATO morao intervenisati

Za Vaš uređaj postoji Andorid aplikacija, želite li da je instalirate?

Instaliraj Kasnije