Meni

Miroslav Lazanski

Tenkovska ljubav Srba i Hrvata

Nekada je u proizvodnji tenka M-84 učestvovalo više od 2.000 kooperanata širom SFR Jugoslavije. Mnoge firme u međuvremenu prestale su da postoje

Da li Srbi i Hrvati mogu da se vole samo preko oružja? Odnosno samo preko novca? Jer, tri poljupca predsednika Tomislava Nikolića i Ive Josipovića kao da su bili signal zagrebačkom „Jutarnjem listu“ da objavi tekst kako će Srbi i Hrvati opet proizvoditi tenkove. I to zajedno!

Dakle, sa uživanjem pročitah članak zagrebačkih kolega. Jeste da su otkrili toplu vodu, kao – „SFRJ je uspešno prodavala oružje širom sveta“, pa onda hvalospevi jugoslovenskom tenku M-84, prosto da ne verujem da to piše „Jutarnji“. No, ima u tom tekstu i grešaka, Kuvajt nije kupio 149 jugoslovenskih tenkova M-84, već 215. Zbog raspada SFR Jugoslavije stigli smo da isporučimo samo 150 tenkova. No, pare, odnosno naftu od Kuvajta uzeli smo u vrednosti svih tih 215 tenkova. Dugujemo Kuvajtu pare, ili 65 tenkova M-84. Nije tačno ni to da je M-84 učestvovao u borbama za oslobođenje Kuvajta, protiv iračkih tenkova T-72 u operaciji „Pustinjska oluja“ 1991. godine. Tenkovskih sukoba u tom ratu praktično nije ni bilo.

Naime, kad su početkom avgusta 1990. Iračani iznenada upali u Kuvajt, kuvajtska armija i kuvajtski emiri jednostavno su pobegli u Saudijsku Arabiju, pa su Iračani u kasarnama kuvajtske vojske zarobili čak i desetak jugoslovenskih tenkova M-84. Jugoslavija je zatim pojačala tempo isporuka tenkova Kuvajtu, brodovima iz luke Ploče tenkovi M-84 slati su u Saudijsku Arabiju za kuvajćansku armiju koja se tamo reorganizovala i opremala. Istina je i da je u nekim tenkovskim rezervoarima umesto nafte tada bila rakija, ali moralo se misliti i na naše radnike, koji su te tenkove u Saudijskoj Arabiji po onakvim vrućinama primali, pregledali i predavali Kuvajćanima.

Iračane je u „Pustinjskoj oluji“ 1991. porazila američka avijacija. Istina, kuvajtska 15. oklopna brigada koja je u svom sastavu imala, a i danas ima, jugoslovenske tenkove M-84, prva je ušla u tek oslobođeni grad Kuvajt. Ne zato što su Kuvajćani sa jugo-tenkovima M-84 u borbi pobedili iračku vojsku, već zato što su im Amerikanci dozvolili, na molbu kuvajćanskih emira, da pobedonosno zbog simbolike prvi uđu u svoj grad. To znam, jer sam bio u „Pustinjskoj oluji“ 1991. godine.

Tenkove smo Kuvajtu isporučivali čak i kad se zaratilo u Jugoslaviji. Hrvatska je prvo sve tenkove M-84, koji su se zatekli u finalnom procesu montaže u fabrici „Đuro Đaković“ u Slavonskom Brodu, uzela za svoje oružane formacije, prefarbani su u maskirnu zeleno-smeđu boju i upućeni u borbe širom Hrvatske. Onda je neko pametan u Zagrebu, ipak, shvatio da firme u Hrvatskoj, koje su učestvovale u proizvodnji komponenti za tenk M-84, a tu je bila i karlovačka „Jugoturbina“, neće dobiti ni dinara za ono što su već napravili ako Kuvajtu ne isporuče već gotove tenkove. Pa su tenkovi M-84 pod hitno vraćeni sa frontova u Hrvatskoj, malo popravljeni i opet prefarbani, ali sada u boju pustinjskog peska, i sa srpskim inženjerima i radnicima iz luke Ploče upućeni u Kuvajt. I inženjeri i radnici fabrike „Đuro Đaković“ takođe su išli u Kuvajt.Celu operaciju srpsko-hrvatske saradnje oko tenkova u vreme rata u Hrvatskoj uspešno je izvela kompanija „Jugoimport SDPR“, preko koje je i išla prodaja tenkova Kuvajtu. Kada su pare u pitanju, Srbi i Hrvati odmah se slože.

Šta sada možemo da uradimo u pogledu srpsko-hrvatskih tenkova? Modernizacija, ili čak i proizvodnja novih tenkova? Nekada je u proizvodnji tenka M-84 učestvovalo više od 2.000 kooperanata širom SFR Jugoslavije. Kupola se radila u Sloveniji, top u BiH, motor i menjač u BiH i Srbiji... Mnoge firme koje su radile sastavne delove za tenk M-84 u međuvremenu su prestale da postoje. One koje i danas postoje preorijentisale su se na druge proizvode. Tehnologija je otišla napred, tenk M-84 danas je već pomalo zastareo. Istina, kompanija „Jugoimport SDPR“ je modernizovala jedan M-84 na nivo tenka M-84AB1, što je zapravo ekvivalent ruskom tenku T-90S. I to je odličan projekat, nudimo Kuvajtu modernizaciju 150 tenkova M-84 iz sastava kuvajtske 15. oklopne brigade. Ali Kuvajćani kažu: šta ćemo sa onih 65 tenkova koje nam još dugujete? Modernizaciju tenka M-84 na nivo M-84AB1 ne možemo da izvedemo bez Rusa, sistem „štora“ je njihov. Mi čak ni dobre tenkovske gusenice ne možemo danas da napravimo u Srbiji. Vojska Srbije nije poručila modernizaciju ni jednog jedinog tenka M-84, u našim jedinicama su primerci od pre 1991.

Hrvati su nešto pokušavali s jugoslovenskim tenkom „vihor“, čiji je prototip ostao u halama „Đure Đakovića“. Neznatno su ga izmenili i nazvali „degman“, ali nema serijske proizvodnje. Modernizacija jednog tenka M-84 na nivo M-84AB1 košta najmanje dva miliona dolara: promena motora, elektronske opreme, topa, gusenica, oklopne zaštite... Te pare za sada nemaju ni Srbi ni Hrvati. Što se tiče proizvodnje novog srpsko-hrvatskog tenka, to je tek fantastika. Ne ide se u takvu proizvodnju bez naručene serije od najmanje 500 komada. Kome danas prodati 500 tenkova kada je tržište prezasićeno skladištima polovnih, ali još uvek modernih tenkova, pa je čak i američka proizvodnja tenkova stala...

Miroslav Lazanski
objavljeno: 03.08.2013.

Poslednji komentari

Lj K-Taylor | 06/08/2013 18:39

@Дубока илегала
Forum je mesto za civilizovanu razmenu misljenja. Nigde nisam pomenula moja osecanja, vec da se jedan od najrespektivnijih britanskih politicara, tu godine bas nista ne znace, Toni Ben seca i na antinatovskom mitingu kaze da je jugoslovenski pokret otpora bio najaci u Evropi. U komentarima uglavnom iznosim cinjenice. Retko interpretiram dogadjaje i pojave. Poslednja recenica Vaseg komentara, kolko god Vi mislili da je duhovita, nije vredna odgovora.

Ivan Jovanovic | 08/08/2013 00:13

Konacno ste priznali da je ovo naucna fantastika! Jos da priznate da su Vam ovi is SNS poturili onaj tekst o Super Orlu i NA, pa da se javnost spusti na zemlju i shvati gde zivi i sta treba da radi kako bi krenuli napred! Pozdrav!

mario delibasic | 14/08/2013 22:12

Moje je misljenje da od koperacije Hrvatske i Srbije nema na zalost nista, i mnogo ozbiljnija drzava kakva je bila SFRJ imala je problewa u osvanjanju proizvodnje za pomenut tenk.A proizvela je ukupno oko 500 komada,neka me ispravi gosp. Lazanski ako gresimt,a ponovo nam predstoji kompletan posao iz pocetka.Od konstruktora tewmk vladimira ivanovica cuo sam da nam fali celokupna elektro instalacija za tenk

Za Vaš uređaj postoji Andorid aplikacija, želite li da je instalirate?

Instaliraj Kasnije