Život i stil

Dijete od kojih se goji

Što su uporniji pokušaji devojčica da kontrolišu težinu redukcijom hrane to su češći slučajevi dobijanja na težini, potvrdila istraživanja naučnika iz Pensilvanije

Vašington, marta – Devojčice koje kao petogodišnjakinje počnu da pokazuju sklonost ga gojenju roditelji već sa devet godina „bacaju” na dijetu, ali ubrzo ustanove da one, umesto da slabe, dobijaju na kilaži, otkrili su istraživači sa Državnog univerziteta američke države Pensilvanija.

Oni ističu da su njihova istraživanja pokazala da su deca i njihovi roditelji vrlo svesni kad počne debljanje, ali ne znaju najbolji način za mršavljenje.

Dijetetičari sa Univerziteta Pensilvanije, Dženifer Šank i Lin Berč, obavili su istraživanje na 153 devojčice koje žive u središnjem području ove države. One koje su osećale da imaju višak kilograma grčevito su pokušavale različite dijete, ali, umesto da slabe, postajale su još punije, konstatovali su u svom izveštaju za Američku asocijaciju dijetetičara. I što su devojčice postajale nesrećnije zbog svoje težine, sve grčevitije su se bacale na dijete ali bez uspeha. To je potvrdilo neka ranija istraživanja koja su pokazala da „što su uporniji pokušaji devojčica da kontrolišu težinu to su češći slučajevi gojenja”, naglasili su Šank i Berč.

Sa pet godina starosti, 32 devojčice spadale su u rizičnu grupu da budu punije nego što je normalno, saopštio je Centar za kontrolu bolesti i prevenciju u skladu sa svojim standardima. Njihova težina ponovo je kontrolisana kad su napunile sedam i devet godina. Kod sedmogodišnjakinja, devojčice koje su spadale u rizičnu grupu jele su više od vršnjakinja koje nisu bile izložene riziku, napisale su Šank i Berč. U toku istraživanja postavljena su im pitanja u vezi sa vrstom hrane koju konzumiraju i „da li pokušavaju da jedu manje kako ne bi bile debele”. Devojčice su bile ostavljene u sobi sa igračkama i raznim poslasticama i bilo im je rečeno da se igraju ili jedu dok su se istraživači nalazili van sobe.

Istraživači su, zatim, neopaženo posmatrali šta su devojčice jele i ustanovili da su punije devojčice bile sklone da pojedu više đakonija čak i kad nisu gladne. Dijetetičari su ocenili da njihovi rezultati potvrđuju ranija istraživanja da kad ljudi pokušavaju da drže dijetu tako što će premalo jesti oni sebe pripremaju za odlučujući trenutak dijete. Majke takođe mogu mnogo pomoći time što će devojčicama zabranjivati da grickaju sve i svašta i, posebno, da često konzumiraju brzu hranu. „Čak i u predškolskom uzrastu, pre nego što se pojavi hitna potreba za ograničavanjem količine hrane, način na koji majke pripremaju hranu za ukućane i već tada nastoje da devojčicama ograniče pristup gurmanskoj i ukusnoj hrani može kod dece stvoriti naviku preteranog uzimanja hrane”, smatraju ove dve dame.

Porodice koje spadaju u srednju klasu posebno nastoje da deci ograniče grickanje pored TV ekrana ili s knjigom u ruci, jer ne žele da imaju debeljuškastu decu.

„Ipak, pre nego što će stvoriti naviku za umerenošću, ovaj način ishrane može kod dece izazvati neregulisano prejedanje. Umesto toga, roditelji i sami pred decom treba da demonstriraju zdrav pristup ishrani i da upražnjavaju umerene fizičke aktivnosti”, zaključili su istraživači.

Fonet

objavljeno: 07/03/2008