Живот и стил

Дијете од којих се гоји

Што су упорнији покушаји девојчица да контролишу тежину редукцијом хране то су чешћи случајеви добијања на тежини, потврдила истраживања научника из Пенсилваније

Вашингтон, марта – Девојчице које као петогодишњакиње почну да показују склоност га гојењу родитељи већ са девет година „бацају” на дијету, али убрзо установе да оне, уместо да слабе, добијају на килажи, открили су истраживачи са Државног универзитета америчке државе Пенсилванија.

Они истичу да су њихова истраживања показала да су деца и њихови родитељи врло свесни кад почне дебљање, али не знају најбољи начин за мршављење.

Дијететичари са Универзитета Пенсилваније, Џенифер Шанк и Лин Берч, обавили су истраживање на 153 девојчице које живе у средишњем подручју ове државе. Оне које су осећале да имају вишак килограма грчевито су покушавале различите дијете, али, уместо да слабе, постајале су још пуније, констатовали су у свом извештају за Америчку асоцијацију дијететичара. И што су девојчице постајале несрећније због своје тежине, све грчевитије су се бацале на дијете али без успеха. То је потврдило нека ранија истраживања која су показала да „што су упорнији покушаји девојчица да контролишу тежину то су чешћи случајеви гојења”, нагласили су Шанк и Берч.

Са пет година старости, 32 девојчице спадале су у ризичну групу да буду пуније него што је нормално, саопштио је Центар за контролу болести и превенцију у складу са својим стандардима. Њихова тежина поново је контролисана кад су напуниле седам и девет година. Код седмогодишњакиња, девојчице које су спадале у ризичну групу јеле су више од вршњакиња које нису биле изложене ризику, написале су Шанк и Берч. У току истраживања постављена су им питања у вези са врстом хране коју конзумирају и „да ли покушавају да једу мање како не би биле дебеле”. Девојчице су биле остављене у соби са играчкама и разним посластицама и било им је речено да се играју или једу док су се истраживачи налазили ван собе.

Истраживачи су, затим, неопажено посматрали шта су девојчице јеле и установили да су пуније девојчице биле склоне да поједу више ђаконија чак и кад нису гладне. Дијететичари су оценили да њихови резултати потврђују ранија истраживања да кад људи покушавају да држе дијету тако што ће премало јести они себе припремају за одлучујући тренутак дијете. Мајке такође могу много помоћи тиме што ће девојчицама забрањивати да грицкају све и свашта и, посебно, да често конзумирају брзу храну. „Чак и у предшколском узрасту, пре него што се појави хитна потреба за ограничавањем количине хране, начин на који мајке припремају храну за укућане и већ тада настоје да девојчицама ограниче приступ гурманској и укусној храни може код деце створити навику претераног узимања хране”, сматрају ове две даме.

Породице које спадају у средњу класу посебно настоје да деци ограниче грицкање поред ТВ екрана или с књигом у руци, јер не желе да имају дебељушкасту децу.

„Ипак, пре него што ће створити навику за умереношћу, овај начин исхране може код деце изазвати нерегулисано преједање. Уместо тога, родитељи и сами пред децом треба да демонстрирају здрав приступ исхрани и да упражњавају умерене физичке активности”, закључили су истраживачи.

Фонет

објављено: 07/03/2008