четвртак, 21.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:26

Петпарачка рециклажа историје

Аутор: Дубравка Лакићчетвртак, 20.08.2009. у 22:00
Из филма „Проклетници” Квентина Тарантина

Најлакше је бити помирљив и рећи: ма добро, ово је само још један Тарантинов „Мики Маус” филм. Човек доказује да није ни одрастао ни сазрео, да му је машта безгранична и да се још увек најслађе смеје сопственим идиотским шалама. Међутим, ствари су овог пута далеко озбиљније.

 Уз све уважавање армије поклоника Квентина Тарантина и ауторовог лика и дела – а има се ту шта уважавати, јер је својевремено филмски оригинално променио поглед на окрутни свет насиља и криминала (у том смислу сматрам „Петпарачке приче” и „Џеки Браун” његовим најбољим филмовима) – његов нови филм лако се може ставити под велики знак питања.

„Неславна копилад”, односно „Проклетници”, како гласи дистрибутерски назив, типично је Тарантиново дело са пуно крви, насиља, акције и црне комедије. Добрим делом и шпагети-вестерн на тему Другог светског рата, са насловом позајмљеним од истоименог италијанског филма Енца Кастељарија из 1978. године.

Филм се, наравно, може окарактерисати и овако: Тарантинова верзија Олдричових „12 жигосаних”, стилски надахнута Леонеовим шпагети-вестернима, радње смештене у окупираној Француској (глуми се на француском, енглеском, немачком, чак и италијанском језику).

И све би то било у реду да се Тарантинова поп-култура, са невиђеном снагом неукуса, не судара са темом холокауста. Главни јунаци филма су чланови вода америчких Јевреја, предвођени заповедником Алдом Ренеом (у врсном тумачењу Бреда Пита), који од својих војника тражи да убију што више нациста и да сваки од њих из осветничког похода врати са, минимум, 100 нацистичких скалпова (експлицитне сцене скалпирања немачких војника).

После женских крвавих осветница у филмовима „Кил Бил 1 и 2”, Тарантино сада нуди осветнички „Кил Адолф” у стилу ратних шунд-филмова из педесетих и шездесетих година прошлог века у којима су, бележи тако филмска историја, немачки војници представљани углавном у стилу „само мртав Немац је добар Немац”. Али, у таквим филмовима непријатељи су гинули током борби или тајних акција, док код Тарантина вод знан као „осветничка копилад” убија пуцајући немачким војницима у тестисе, дављењем, батинањем бејзбол палицом, скалпирањем, урезивањем „свастике” на чело и слично.

Све је наизглед у границама такозване политичке коректности – „добри Јевреји убијају зле нацисте”, али да ли је баш тако? Не, није, и то треба рећи! Тарантино глорификује ратни злочин! Додуше, онај који чине амерички Јевреји, са нагласком на – амерички. Уз то, петпарачки и изван сваке границе минимума доброг укуса, рециклира историју и исувише лагодно чепрка по колективној меморији. Његов немар према историји и ратној фактографији је тоталан и не може се тако лако правдати ауторским слободама и жељом за „револуционарним” извртањем свих могућих клишеа ратног филма (Тарантино у „Проклетницима” управо ради све оно што је непожељно за ратни филм).

Добро, рећи ће неко, па Тарантино се ни до сада није држао ни истине ни историје, нити је правио филмове о животу и из реалног живота, већ филмове о филмовима, инспирисане филмским жанровима. Тачно. Али, ниједан претходни Тарантинов филм није био толико претенциозан као овај. Тарантино сада парадира познавањем немачког експресионизма, нацистичког „Бергфилма”, француских и немачких класика (Лени Рифенштал) и шпагети-вестерна. Све врца од његове филмске ерудиције, филмофилске страсти и позајмљених цитата, често склопљених збрда-здола у неуједначеном ритму.

„Проклетнике” Тарантино води кроз две паралелне приче (француске Јеврејке Шошане и Алдову) у пет поглавља и епилог. Свако поглавље има другачији изглед, формат, тон, осећај, музичку пратњу (укључујући и Дејвида Боувија). Филм почиње 1941. године убиством једне јеврејске породице по налогу СС официра Ханса Ланда (изузетан негативац, немачко-аустријски глумац Кристоф Валц, уједно и најупечатљивији лик овог филма), бекством једино преживеле Шошане (Мелани Лорон) која под другим именом постаје власница једног париског биоскопа, упознаје немачког ратног хероја Золера (Данијел Брул) и укључује се у организовани покрет отпора под водством двоструке агенткиње (Дајан Кругер) кoja сарађује и са Алдом Ренеом (Бред Пит)... У међувремену, гледалац види и изнервираног Хитлера (Мартин Вутке), опасног Гебелса (Силвестер Грот) и другу нацистичку свиту, којој ће „неславна копилад” помутити многе планове и буквално убити као псе (спектакуларна сцена масакра у запаљеном биоскопу)...

Филм траје као „гладна година” и повремено је досадан. Чисту петицу завређује само вестерновски увод. Све друго је – ? и ствар замора Тарантиновог „материјала”.


Коментари2
a8326
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milan Nedic
Posebno dobra stvar kod ovog filma je bonus u vidu ove kritike. Prosto sam presrecan kad vidim da postoje ljudi koji filmu zameraju "nemar prema istoriji i ratnoj faktografiji". Jeste Tarantino mastovit kao decak, ali dzabe kad su neki nemastovitiji od stogogodisnjaka."Tarantino glorifikuje ratni zlocin", tuzite ga uciteljici!
Gojko
Ha, ha!!! Odlicna definicija- "Miki Maus film"! Bravo!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља