недеља, 05.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:08

Како олакшати ђаку прваку полазак у школу

Аутор: Катарина Ђорђевићпонедељак, 31.08.2009. у 22:00
Припреме за школски живот почињу у породици (Фото Бета)

Око 80.000 првака широм Србије данас ће први пут сести у школску клупу. Полазак детета у школу велики је догађај за све у породици, а куповина ђачке торбе и школског прибора увек покреће ерупцију дечјег узбуђења. Међутим, тада се рађају и многе дилеме родитеља. Довољан је само један поглед на дете које ужива у игри, пење се по дрвећу, јури за лоптом, вози ролере или бицикл, па да тате и маме посумњају у „спремност” малишана да мирно седи у клупи 45 минута и сву пажњу посвети учитељици и њеном предавању.

Психолози упозоравају да полазак у школу може да буде веома стресан ако дете није припремљено за школски живот – уколико није социјализовано и нема никакву представу какву врсту обавеза подразумева школовање. У жељи да помогне родитељима школараца да се снађу у образовном лавиринту, Мирјана Митровић, психолог и аутор књиге „Мама и тата полазе у школу”, родитеље ђака првака саветује да пруже детету реалну слику школе.

„Дете треба да зна да ће у школу ићи сваког дана, осим викенда, да ће у њој остајати три до четири сата и да ће доста учити, прво да чита и пише, потом да рачуна и да пева, да ће учити о биљкама и животињама, као и да ће учитељица проверавати то знање и да ће за то добијати оцене. Исто тако, дете треба да зна да школа није само место где се учи, већ и средина где ће упознати нове другаре, да ће ту бити много смеха, суза, свађе... Прича о школи треба да обухвати све лепе, али и оне мање лепе ситуације. Али, у свему томе дете треба да осети понос родитеља што постаје ђак, као и њихово поверење у његов будући рад”, каже Мирјана Митровић.

Ђаку прваку, према њеним речима, треба омогућити да се што више игра, посебно лего коцкама, да слаже разне слагалице са што више ситних делова, да ниже перле, игра кликере, прави лепезе од хартије, сече и лепи једноставне облике, црта и боји, прави фигуре од глинамола јер – све ове активности развијају или усавршавају ситне мишиће шаке и прстију, вежбају координацију вида и покрета, али и концентрацију и пажњу. А све су то предуслови за савладавање вештине читања и писања.

Дечји психолог Маја Антончић подсећа родитеље да поласком детета у школу и они поново постају ђаци.

„Од самог почетка школовања дете треба да има своје радни простор –посебну собу или кутак у стану, у којем нема буке телевизора и жамора укућана. Такође, пожељно је да се играчке уклоне из видног поља ђака првака, јер је дете спремније за игру него за решавање математичких неједначина. С обзиром да су родитељи главни савезници учитеља у стварању радних навика, било би добро да неко од укућана у првим месецима школовања буде поред детета када се оно врати из школе – да му развије навику завршетка домаћег задатка и да прегледа шта је малишан урадио”, каже овај психолог.

Наша саговорница подсећа да је добра сарадња учитеља и родитеља значајан фактор успеха у школи и истиче да је поред редовног одлажења на родитељски састанак веома важно да маме и тате имају лични контакт са учитељем.

„Нажалост, са поласком детета у школу, многи родитељи се понашају по принципу „бриго моја, пређи на другога”, отворено стављају до знања учитељу да је образовање детета – искључива надлежност школе и да они неће да се „мешају” у „посао” учитеља. Њихову супротност чине маме и тате који за сваку слабију оцену траже заседање дисциплинске комисије школе и премештање детета у други разред како би се оно заштитило од „самовоље” учитеља. Због тога је важно да се између учитеља и родитеља изгради однос међусобног поверења”, закључује Маја Антончић.


Коментари3
e25e4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Prvak!
Polazak u skolu djaka Prvaka je poseban dogadjaj za porodicu , vaspitacicu i uciteljicu.Ako komuniciraju svi zajedno u korist deteta i njegovog, laganog prelaska i starta novog puta u svet obaveza , dete ce radoznalo i sa puno interesovanja prihvatiti nove obaveze. Ne treba praviti dramu od necega, sto je zaista LEPO i najlepse u zivotu - polazak u skolu. Roditelji i vaspitacice treba da odigraju veliku ulogu , kako osamostaliti decu? Znaci, obuci se sam, obuti se sam, uzinu pojesti i ostatak VRATITI kuci da se proceni koliko su samostalini... Uvek pitati i RAZGOVARATI ...to su sve jos predskolske pripreme za djaka prvaka. G- dja psih. M.Mitrovic je po malo stura i ostra u komentaru. Ili nema iskustva ili ona to vidi tako. Kad se rade domaci zadaci sve igracke BAS TREBA da su u sobi i neka svi zajedno pisu domaci zadatak. U svakom slucaju kompleksna tema gde treba da saradjuju svi zajedno , prvenstveno sad sve zavisi od umeca UCITELJICE ili UCITELJA.( koliko su kreativni, fleksibilni , konsekventni u svom radu). To, ne moze bas svako da radi. Kao prvo treba voleti decu i taj poziv, dati sebe skoro celog, da se dodje do kvalitetnih rezultata. Sto se tice knjiga, iz iskustva kazem, mogu se ocuvati uz uciteljicinu nenametljivu kontrolu, a radne sveske mogu biti i ostati u vitrini ucionice. Sve MOZE , samo treba volje i ljubavi prema tom pozivu. Srecan pocetak svim Prvacima Srbije u nove izazove koje oplemenjuju srce i dusu svakog novog djaka prvaka , mame i tate i uciteljice , nove drugare i naravno Direktora skole kome je posebno zadovoljstvo pogledati broj, novo upisanih prvaka.SRECNO!
goran jovic
Ako detetu treba prikazati realnu sliku škole zašto se obmanjuje na početku da su knjige besplatne.Ako su besplatne zašto se vraćaju ,i koliko roditelja će uspetida vrate neoštećene uđbenike vrlo malo a moraće da nadoknade te oštećene uđbenike. Deca će imati razne stresove jer će neki roditelji vršiti pritisak da čuvaju uđbenike da ne išu po njima ili slučajno ne pocepaju neku stranicu.Setimo se ta deca imaju 7 godina ,neće imati bezbrižnu radost učenja i igranja pod takvim pritiscima.Da podsetim isto poklanjanje knjiga je propalo u Hrvatskoj ,doduše tamo roditelji nisu plaćali oštećene knjige nego su studenti preko omladinskih zadruga brisali ono što su prvaci škrabali po knjigama na kraju je vlada donela odluku da se sa tim prekine jer je bio skuplji rad studenata od uđbenika.
Slavko Radosavljevic
Vreme je da se upitamo u vezi udzbenika za nase djake ZAR NIJE PAMETNIJE I RACIONALNIJE DA SE UDJBENICI NALAZE U RAZREDNOM ODELJENJU. Nastavnik bi ih kontrolno dao na koriscenje na pocetku casa i vratio u vitrinu na kraju casa. Molim komentar za ovo idejno resenje

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља