среда, 02.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 10.09.2009. у 22:00 Светлана Васовић-Мекина

„Дневник” оптужује, суд прети

Пјерпаоло Ћерани

Од нашег сталног дописника
Љубљана, 10. септембра – Бизнисмен из Италије Пјерпаоло Ћерани је недавном куповином дела словеначког предузећа „Колонел” стекао контролу и над парадним домаћим предузећима попут „Фруктала”, „Меркатора”, „Пиваре Унион”… Ћеранијево власништво се раширило и на листове „Дело” и „Вечер” који су конкуренција љубљанском „Дневнику”, па су се те новине расписале о новом газди ривалских издавачких кућа, називајући Ћеранија контроверзним бизнисменом упетљаним у низ сумњивих послова.

Ћерани је преко адвоката уверио суд да га „Дневник” неосновано блати. Чак су и читаоци на „Дневниковом” порталу приметили да су оптужбе на рачун Ћеранија неосноване. Поредећи чланке у тршћанском „Пиколу” и оно што је пренео „Дневник”, читаоци су критиковали љубљанске новине јер пишу о „скандалу у Бугарској”, а изостављају „Пиколов” закључак да су процеси против Ћеранија закључени и оптужбе одбачене. Слично је било и са тврдњама „Дневника” о Ћеранијевој продаји „лекова Еритреји” – испоставило се да је у питању измишљотина. „Дневник” суду није показао ниједан документ који би потврђивао истинитост тих навода, иако се његов одговорни уредник позивао на „кредибилну документацију” коју наводно поседује, а коју сада, ето, не сме да објави због изречене судске забране. Тако је љубљански Окружни суд сада потврдио забрану „Дневнику” да пише о Ћеранију користећи објективно увредљиве изразе без провере истинитости радњи које су се догодиле уочи 1. августа 2009, које је „Дневник” домаћој јавности представљао као истините, а испоставило се да нису.

Одговорни уредник „Дневника” Али Жердин изражава жаљење што суд није удовољио жалби листа већ је потврдио првобитну одлуку. Жердин најављује да ће против пресуде – а у интересу обавештености јавности – „Дневник” употребити сва правна средства. Судска одлука којом је „Дневнику” запрећено казном од 50.000 евра уколико понови неистинито информисање изазвала је осуду председника Друштва новинара Словеније Грегора Реповжа као и неких новинарских организација, па се директор „Новинара без граница” пита какав то сигнал Словенија шаље државама које имају озбиљне проблеме са слободом штампе и шта ће ово значити за слободу штампе у Мароку, Тунису и Кини?

Адвокатска канцеларија Нине Зидар-Клеменчич, специјализована за медијско право, објашњава за „Политику” зашто се не слаже са описаним прозивкама на рачун судске одлуке: „Суд је привременом мером забранио објављивање само изричитих тврдњи да је господин Ћерани контроверзна личност наводно умешана у више прича са криминалном позадином, као и објављивање навода о наводном скандалу са бугарским премијером и о наводној донацији јефтиних и неквалитетних лекова у Еритреји. ’Дневник’ с тим у вези до 1. 8. 2009. није поднео никакав доказ или аргументе из којих би произлазили такви закључци. ’Дневник’ се позива само на извештавање страних медија који сами никада нису представили доказе, посебно што је прича о Еритреји потпуно измишљена.”

Занимљиво је да су остали словеначки медији, истовремено када је потврђена првостепена одлука „Дневнику”, без икаквих проблема објавили чланке о Ћеранију. „Дело” је, на пример, објавило на свом порталу детаље о пресуди против Ћеранија из 1999, која се у целини налази на „Јутјубу”. А „Дневник” је, протестујући због „цензуре”, нехотице открио да је у последњих неколико година већ три пута кажњен привременом мером забране писања о одређеним лицима. Тада то није представљао као цензуру. Коначно, ни у пресуди не пише да „Дневник” не сме да пише о Ћеранију; напротив, суд је препоручио да пише, али на основу проверених чињеница, а не у циљу Ћеранијеве дискредитације. Сличан став дели генерални секретар Међународне федерације новинара Ајдан Вајт. Он упозорава „Дневник” да, без обзира на то што су наводи о којима је извештавао били објављени у италијанској штампи, мора темељито да провери веродостојност свих информација.

Коментари1
84159
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

caca
Slovenci su definitivno svoji na svojem, hrvatska puska je o hrvatskom ramenu a lisnica u hrvatskom dzepu, bosnjaci u vlasnistvu istoka, Srbi rasprodati i na istok i na zapad na sever i jug. Tragican rezultat intervencije NATO vojske.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља