понедељак, 25.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:19

Предуговор за мост Земун-Борча

Влада Србије, Београд и кинеска грађевинска компанија ЦРБЦ потписали предуговор о изградњи ћуприје на Дунаву
петак, 23.10.2009. у 15:00

Нови мост на Дунаву чија изградња треба да почне следеће јесени зидаће кинеска компанија „Чајна роуд енд бриџ корпорејшн” (ЦРБЦ), саопштено је јуче приликом потписивања предуговора о изградњи између Министарства за Национални инвестициони план, представника града Београда и званичника кинеске грађевинске фирме. Предуговор су у присуству Млађана Динкића, потпредседника Владе Србије и шефа преговарачког тима са азијским партнером, и Веија Ђингхуе, амбасадора Кине у Србији, потписали Верица Калановић, министарка за НИП, Драган Ђилас, градоначелник Београда, и Шуе Тијеџу, извршни директор ЦРБЦ-а.

Мост Земун – Борча финансираће се кредитом Експорт – импорт банке Кине (Ексим) на основу финансијског уговора који ће бити закључен 31. децембра ове године. Истог дана, најављено је, две стране ставиће потписе и на коначан извођачки уговор. Носилац пројекта је Министарство за НИП, док град има улогу суинвеститора и корисника.

– Вредност изградње моста дугачког 1.507 метара и 21,6 километара припадајућих саобраћајница износи 170 милиона евра, од тога се 85 одсто, тачније 144,5 милиона, финансира из кинеског кредита а 25,5 милиона евра обезбеђује Република Србија. Наше задужење код Ексим банке Кине одобрено је по повлашћеним, некомерцијалним условима, са периодом почека од три године, фиксном каматном стопом од три одсто годишње и роком отплате од 15 година – објаснио је министар Динкић.

Он је подсетио да је предуговор о изградњи потписан на основу споразума о економској и техничкој сарадњи у области инфраструктуре између Владе Републике Србије и Владе Народне Републике Кине који је председник Борис Тадић озваничио 20. августа приликом посете најмногољуднијој земљи.

Кредит ће заједнички отплаћивати република и град, у сразмери 50-50 одсто, тако што ће се престоница „одрицати” дела следовања из државног буџета.

Амбасадор Веи Ђингхуа истакао је да је потписивање предуговора значајан потез конкретизације стратешког партнерства Кине и Србије.

– Мост на Дунаву најзначајнији је пројекат ове економске сарадње, уједно и највећи мостоградитељски подухват који кинески предузимач изводи у Европи. Он ће зацртати правац нашег даљег партнерства – рекао је Ђингхуа.

Предуговором је предвиђено да ЦРБЦ осим радова обави и пројектовање моста. Кинеска компанија обавезна је да ангажује домаће подизвођаче и користи домаћи грађевински материјал, робу и услуге у износу од 45 одсто укупне вредности пројекта.

– То значи да ће више од 70 милиона евра бити ангажовано у нашим фирмама – добављачима и подизвођачима. Дугорочно гледано, овај мост омогућиће да у стамбено-пословну функцију ставимо више од хиљаду хектара земљишта на обали Дунава и да саобраћај изместимо ван града, на правце обилазнице око Београда чији ће мост бити део. Он ће имати и регионални значај будући да ће чинити везу српских саобраћајница са коридором четири у Румунији – рекла је министарка Калановић.

Потписаним предуговором предвиђена је и основна динамика изградње. Рок за израду пројекта је 150 дана од потписивања, после тога треба да почну радови на мосту орочени на око три године. Саобраћајница од новог Новосадског пута до Улице цара Душана (Батајнички пут) требало би да буде готова за десет месеци, док ће везе од Батајничког до Зрењанинског пута и од Зрењанинског до Панчевачког пута бити грађене истовремено и завршене за две године.

Мост од Земуна до Борче, према речима Драгана Ђиласа, отвориће врата за интензивирање развоја такозваног трећег Београда, модерног насеља на левој обали Дунава.

– Град ће у наредних неколико месеци урадити све припремне радње, укључујући и усвајање планова, неопходних за добијање грађевинских дозвола. Већ смо покренули процес експропријације – знамо да на земунској страни има 177 стамбених и известан број пословних објеката, и мислим да средином следеће године изградња моста може да почне – рекао је Ђилас.

М. Л.

-----------------------------------------------------------

ЦРБЦ озбиљан „играч”

Кинеско грађевинско предузеће у препорукама има највише лиценце за пројектовање и изградњу путева и мостова, са више од 600 успешно остварених пројеката у Азији, Африци и на Блиском истоку. Мост на Дунаву биће њихов велики пробој на европско тржиште.

– ЦРБЦ тренутно у свету спроводи 30 пројеката од којих је сваки вредан најмање 100 милиона евра, али и низ других подухвата. Пословали смо у више од 40 држава, а само у једној земљи склопили смо уговоре који су премашили две милијарде долара – рекао је Тијеџу.

Удружење кинеских извођача инвестиционих радова у иностранству предложило је ову компанију за предузимача радова у Србији приликом Тадићеве летошње посете Кини.

-----------------------------------------------------------

„Кинески” договор – занимљивости

– Повољна фиксна камата коју је Ексим банка Кине одобрила Србији омогућена је захваљујући субвенцијама Владе НР Кине која ће „апсорбовати” евентуалне финансијске потресе.

– Да приватизација ПКБ-а, преко чијег ће земљишта прелазити део саобраћајнице, није обустављена пре годину дана, процес експропријације од приватног власника драстично би повисио цену пројекта, рекао је Ђилас.

– Мешовита кинеско-српска комисија састаће се још једном у новембру када ће на бизнис форуму бити представљени нови детаљи аранжмана са Кином и остали кандидовани пројекти, најавио је Млађан Динкић.

– Како се очекује да аранжман са Ексим банком Кине буде склопљен на 200 милиона евра, разлика у односу на цену моста биће највероватније употребљена за изградњу обилазнице око Крагујевца. Овом граду инфраструктурна подршка преко је потребна, првенствено због развоја „Фијатове” фабрике, рекао је Млађан Динкић.


Коментари5
5c2fb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

nebojsa djordjevic
kad ce stanovnici zemunske strane dobiti bilo kakvu informaciju o raseljavanju?
Danica Beronja
Kada pocinje raseljavanje stanovnika na zemunskoj strani zbog izgradnje mosta ?
miodrag cop
Taj most preko Dunava i jedan nize prema Djerdapu,ozivele bi Srbiju,sigorno 20%
eksproprijacija
tako komplikovana rec (eksproprijacija) jos komplikovanije bi kostala ovu drzavu, da je neko bio dovoljno korumpiran da rasproda zemljiste PKB-a na vreme... Mada, trebalo bi kod nas uvesti poseban zakon kada je regulisanje vlasnistva nad zemljistem u pitanju, da ne bi vise drzava punila dzepove onima koji su se namerno 'nacrtali' tamo gde se planira neki kapitalni drzavni projekat...
srecko
Malo sam iznenadjen ponasanjem potperdsednika Dinkica. Da li on stvarno misli da Kinezi manje znaju koliko ih voli, Da Kinezi nisu svesni sa kim zakljucuju posao, sa covekom koji ih vili 'vise' nego Ruse. Tesko ce g. Dinkic preci cenzus i sa deset Kineskih mostova, daleko je on od Bate Zivoinovica. Pamcenje naroda je stvarno kratko ali ako ih Dinkic ovako cesto podseca na svoje izjave, blago meni, dva ipo posto, sam ili sa Cedom.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Вести дана

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља