Од нашег дописника
Москва, 4. новембра – Руски медији назвали су сензационалном вест која је прошле ноћи стигла из Америке да „Џенерал моторс” (ЏМ) одустаје од продаје немачког аутомобилског гиганта „Опела”. Тако је пропао, како су га многи назвали – посао деценије.
Према договору који је 10. септембра потврдило руководство ЏМ и који је требало да буде потписан ових дана, предвиђено је да 55 процената контролног пакета „Опела” купи конзорцијум највећег произвођача делова за аутомобиле у свету, канадско-аустријске „Магне” и руске Сбербанке. „Џенерал моторсу” би остало 35 одсто, а преосталих десет – запосленима у „Опелу”. Немачке власти би опоравак чувене фабрике помогле државним гаранцијама за кредит од 4,5 милијарди евра. Преговори о продаји „Опела” започели су у априлу ове године. За то време су се фаворити за куповину фабрике више пута мењали, као и намере корпорације ЏМ која је, поред могућности продаје, разматрала и варијанту свог банкротства.
Поред купаца и продавца, у решавању проблема активно и јавно учествовала је и немачка влада и, ако је веровати речима Олега Дерипаске веома заинтересованог за овај посао, јер је било планирано да се производња организује у његовом ВАЗ-у, незванично Стејт департмент „са својим сујеверјем”, односно предрасудама према Русији. Како је време пролазило, политички аспект договора био је све очигледнији. Недавно је обелодањено и мишљење Антимонополске комисије ЕУ, која је тврдила да одлука немачке владе да финансијски подржи споразум доводи у монополски положај руско-канадски конзорцијум. Влада је одговорила да ће подршку дати свакоме ко купи фабрику...
И кад је изгледало да је све договорено, а препреке превазиђене, ЏМ је донео одлуку да се „Опел” не продаје. Ситуација у свету се променила, криза пролази, а тражња за аутомобилима је почела да расте, па амерички концерн верује да може да реши проблем сопственим средствима, каже се између осталог у саопштењу.
Иако Немачка није акционар „Опела”, влада је веома заинтересована за опоравак фабрике, јер се она налази на њеној територији и у њој ради 25.000 немачких радника. Зато су отуд и стигле прве реакције. Прес-служба Ангеле Меркел изразила је жаљење због одлуке Американца, а Роналд Кох, премијер покрајине Хесен, на чијој се територији налази фабрика, забринут је за будућност радних места немачких радника. Министар економије Рајнер Бридерл сматра одлуку „Џенерал моторса” неприхватљивом. Немачка ће тражити да јој се до краја новембра врати милијарда и по евра, колико је дала „Џенерал моторсу“ као кредит. Радници четири немачке фабрике „Опела” најавили су да сутра ступају у штрајк.
Занимљиво је да је канадска „Магна” већ изјавила да поздравља одлуку америчког концерна. За сада, из Сбербанке нема реакција. Владимир Песков, прес-секретар премијера Владимира Путина, изјавио је да поступак ЏМ „изазива чуђење”, а вицепремијер Александар Жуков сматра да „Русија има довољно проблема и са својом аутомобилском индустријом”, па је не брину туђе муке. С обзиром на то да криза пролази, руска аутомобилска индустрија ће се опоравити без помоћи са стране, сматра Жуков.
Треба ипак рећи да је Русија била заинтересована за посао са „Џенерал моторсом” управо због те „помоћи са стране”. Веровало се да ће се технологијом „Опела” брже и лакше модернизовати руска аутомобилска индустрија. Истовремено, то је била једна од главних препрека за одлуку о продаји – ЏМ најпре није желео да се одрекне своје „интелектуалне својине”, али је, пошто је купац повећао улагања, на то ипак пристао.
Љубинка Милинчић
---------------------------------------------------------
Држава преузима бригу о „Аутовазу”
Влада Русије преузима на себе „у знатном степену” обавезу да рашчисти дужничко бреме и реши социјалне проблеме „Аутоваза”, рекао је јуче премијер Путин на саветовању владе о економским питањима. У ту сврху, као и за модернизацију производње и организацију нових радних места, фабрика аутомобила добиће 54,98 милијарди рубаља (нешто мање од две милијарде долара). Од тога је 38 милијарди намењено враћању дугова, 12 милијарди развоју и модернизацији фабрике, а 4,8 отварању нових радних места.
„То значи”, рекао је премијер Владимир Путин, „да акционари ’Аутоваза’, руски и страни, морају да понуде адекватан програм за развој предузећа који би могао да обезбеди дугорочни развој после кризе. Најзначајнији страни партнер „Аутоваза” је конзорцијум „Рено-Нисан”, који је већ изразио спремност да помогне оздрављењу руског ауто-гиганта.