четвртак, 21.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:44

„Џенерал моторс” не жели да прода „Опел”

среда, 04.11.2009. у 22:00
Молба радника: Не дозволите да „Опел” умре! (Фото АФП)

Од нашег дописника
Москва, 4. новембра – Руски медији назвали су сензационалном вест која је прошле ноћи стигла из Америке да „Џенерал моторс” (ЏМ) одустаје од продаје немачког аутомобилског гиганта „Опела”. Тако је пропао, како су га многи назвали – посао деценије.

Према договору који је 10. септембра потврдило руководство ЏМ и који је требало да буде потписан ових дана, предвиђено је да 55 процената контролног пакета „Опела” купи конзорцијум највећег произвођача делова за аутомобиле у свету, канадско-аустријске „Магне” и руске Сбербанке. „Џенерал моторсу” би остало 35 одсто, а преосталих десет – запосленима у „Опелу”. Немачке власти би опоравак чувене фабрике помогле државним гаранцијама за кредит од 4,5 милијарди евра. Преговори о продаји „Опела” започели су у априлу ове године. За то време су се фаворити за куповину фабрике више пута мењали, као и намере корпорације ЏМ која је, поред могућности продаје, разматрала и варијанту свог банкротства.

Поред купаца и продавца, у решавању проблема активно и јавно учествовала је и немачка влада и, ако је веровати речима Олега Дерипаске веома заинтересованог за овај посао, јер је било планирано да се производња организује у његовом ВАЗ-у, незванично Стејт департмент „са својим сујеверјем”, односно предрасудама према Русији. Како је време пролазило, политички аспект договора био је све очигледнији. Недавно је обелодањено и мишљење Антимонополске комисије ЕУ, која је тврдила да одлука немачке владе да финансијски подржи споразум доводи у монополски положај руско-канадски конзорцијум. Влада је одговорила да ће подршку дати свакоме ко купи фабрику...

И кад је изгледало да је све договорено, а препреке превазиђене, ЏМ је донео одлуку да се „Опел” не продаје. Ситуација у свету се променила, криза пролази, а тражња за аутомобилима је почела да расте, па амерички концерн верује да може да реши проблем сопственим средствима, каже се између осталог у саопштењу.

Иако Немачка није акционар „Опела”, влада је веома заинтересована за опоравак фабрике, јер се она налази на њеној територији и у њој ради 25.000 немачких радника. Зато су отуд и стигле прве реакције. Прес-служба Ангеле Меркел изразила је жаљење због одлуке Американца, а Роналд Кох, премијер покрајине Хесен, на чијој се територији налази фабрика, забринут је за будућност радних места немачких радника. Министар економије Рајнер Бридерл сматра одлуку „Џенерал моторса” неприхватљивом. Немачка ће тражити да јој се до краја новембра врати милијарда и по евра, колико је дала „Џенерал моторсу“ као кредит. Радници четири немачке фабрике „Опела” најавили су да сутра ступају у штрајк.

Занимљиво је да је канадска „Магна” већ изјавила да поздравља одлуку америчког концерна. За сада, из Сбербанке нема реакција. Владимир Песков, прес-секретар премијера Владимира Путина, изјавио је да поступак ЏМ „изазива чуђење”, а вицепремијер Александар Жуков сматра да „Русија има довољно проблема и са својом аутомобилском индустријом”, па је не брину туђе муке. С обзиром на то да криза пролази, руска аутомобилска индустрија ће се опоравити без помоћи са стране, сматра Жуков.

Треба ипак рећи да је Русија била заинтересована за посао са „Џенерал моторсом” управо због те „помоћи са стране”. Веровало се да ће се технологијом „Опела” брже и лакше модернизовати руска аутомобилска индустрија. Истовремено, то је била једна од главних препрека за одлуку о продаји – ЏМ најпре није желео да се одрекне своје „интелектуалне својине”, али је, пошто је купац повећао улагања, на то ипак пристао.

Љубинка Милинчић

---------------------------------------------------------

Држава преузима бригу о „Аутовазу”

Влада Русије преузима на себе „у знатном степену” обавезу да рашчисти дужничко бреме и реши социјалне проблеме „Аутоваза”, рекао је јуче премијер Путин на саветовању владе о економским питањима. У ту сврху, као и за модернизацију производње и организацију нових радних места, фабрика аутомобила добиће 54,98 милијарди рубаља (нешто мање од две милијарде долара). Од тога је 38 милијарди намењено враћању дугова, 12 милијарди развоју и модернизацији фабрике, а 4,8 отварању нових радних места.

„То значи”, рекао је премијер Владимир Путин, „да акционари ’Аутоваза’, руски и страни, морају да понуде адекватан програм за развој предузећа који би могао да обезбеди дугорочни развој после кризе. Најзначајнији страни партнер „Аутоваза” је конзорцијум „Рено-Нисан”, који је већ изразио спремност да помогне оздрављењу руског ауто-гиганта.


Коментари5
4e2c0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

danijel
opel ist schon lange gestorben! opel je vec davno umro!
Dejan Popovic
SAD su samo za trenutak zaboravile na svoju dominantnu ulogu u EU kako u kako u odbrambenoj tako i u ekonomskoj sferi, a lideri EU su takodje zaboravili da je ta unija stvorena radi zastite svojih ekonomskih interesa od americke dominacije.
Aleksandar
Mislim da cemo uskoro gledati potpunu propast Opela, posto se akcija GM-a zasniva na pretpostavci, da kriza polako prolazi. Na zalost to nije bas tacno i vise sluzi u dnevnopoliticke propagandne svrhe.
Bianca
Odluka GM je cisto politicka. GM je sada pod kontrolom vlade, a ne privatnih interesa. Intelektualno vlasnistvo Opel, koji GM tako ponosno brani, je proizvod Njemacke, ne US. GM je pod ogromnim teretom duga. Oporavak auto industrije nije uopce jos jasan, nakon sto razni stimulusi isteknu. GM ce u stvari biti prisiljen da zatvori neke fabrike u Evropi. Za Njemacku, to je biti veliki udar. GM vise nema mogucnosti da se opet pojavi na sjednici Kongresa i trazi vise kapitala. Medjutim, postoji mogucnost da ce ucjenjivati Njemacku vladu, i da ce na kraju morati dati subvencije GM industriji da bi ocuvali svoje fabrike i poslove. Vidjeti cemo. Protuudarac je dosao 24 sata poslije. Svedska i Finska su, istog dana odobrili Sjeverni Tok. Kako je Danska vec odobrila, sada to trebaju obaviti Njemacka i Rusija, i izgradnja moze poceti slijedece godine. Prekookeanski samari su postali zvucni.
Krizimir Recesionovic
Mislim da odluka GM nije bogzna kakvo iznenadjenje. GM ocigledno nastoji da revitalizuje svoj brend Buick i to tako sto ce prodavati Opelove automobile u SAD pod imenom Buick. Prva ce ocigledno biti Opel Insignia koja ide u Americi pod imenom Buick Regal, kao i u Kini, zatim sledi nova Astra, itd. To je dobra strategija i omogucice im da imaju dva mainstream brenda (Chevrolet i Buick) plus Cadillac, kao nekakva konkurencija BMW i Lexusu. Mislim da je ovo pretezni razlog sto je GM odustao od prodaje, a ne strah od Rusa, iako ni to uopste nije beznacajna stvar. Naprosto Opel im je neophodan, GM ne moze da zivi bez njega.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља