Јефтини летови, чије се цене крећу од свега неколико евра па навише, требало би следеће године да буду доступни и грађанима Србије. Захваљујући визној либерализацији, неке од највећих и најбезбеднијих лоукост авиокомпанија Старог континента ће, према очекивањима у Директорату цивилног ваздухопловства, највероватније почети да саобраћају према аеродромима у Београду и Нишу.
– Најпознатији превозници, који у Европи имају десетине милиона путника годишње, одбијали су да лете према Србији, јер им није било исплативо да возе тако мали број људи. Зато смо им сада, када ће после укидања виза наши грађани масовније путовати у земље ЕУ, поново упутили позиве. Пре неколико дана обратили смо се ирском „Рајанеру” и мађарском „Виз еру”, а јуче смо упутили поруку и британском „Изиџету”. Планирамо да ускоро ступимо у преговоре и са још две компаније, али не желимо да то буде било ко, него фирме које нуде најквалитетније услуге, о чему би требало да одлучимо до краја месеца – објашњава Катарина Андрић-Милосављевић, саветница за медије Директората цивилног ваздухопловства.
Наша саговорница објашњава да је за долазак лоукост компанија значајан и мултилатерални Споразум о отвореном небу (опен скај), за заједничко европско подручје, потписан 2006. године. Тај документ представља низ техничких безбедносних и других одредаба, а Скупштина Србије га је ратификовала у мају ове године. Од тада је почело његово спровођење, које се у нашој земљи одвија у две фазе, од којих је једна скоро завршена.
– Очекујемо да парламент усвоји нови закон о ваздухопловном саобраћају како бисмо прешли на другу фазу, коју чини усклађивање еколошких и безбедносних детаља према стандардима Европске уније. Овај споразум још није у потпуности формално ступио на снагу ни у земљама ЕУ, јер још није ратификован у свим релевантним институцијама у Бриселу. То би требало да се догоди 2010. године, тако да нећемо заостајати за државама одакле долазе превозници, који нуде јефтине летове – поручује представница Директората цивилног ваздухопловства.
Она подсећа да долазак највећих лоукост фирми у Србију неће бити на штету националне авиокомпаније, него да ће је подстаћи да пружи што квалитетније услуге, због конкуренције. Наша саговорница подвлачи искуства других држава, у којима се увелико примењује систем јефтиних летова.
– У најразвијенијим земљама је јасно разграничено коме су потребне услуге националних превозника, и то су пре свега пословни људи, који у последњем тренутку сазнају своју дестинацију, или они који желе удобније и луксузније да путују. За разлику од Србије, где постоје само два аеродрома, у Европи и свету ови јефтини летови често нису усмерени ка великим ваздушним лукама, него оним мањим, смештеним у унутрашњости – наводи наша саговорница.
Да ће евентуални долазак нових нискобуџетних компанија донети велики профит Србији и њеној престоници сматрају и у Туристичкој организацији Београда. Они се надају и већем броју посетилаца из иностранства.
– Ово је пре свега добра промоција, јер више странаца који своја позитивна искуства преносе у земљама из којих долазе, значе и неку врсту масовне рекламе. Код нас су већ стигла три превозника – немачки „Џерманвинкс“, и норвешки „Норвиџан ер шатл” и „Нордвик ер линк”. Од фебруара следеће године долази и аустријски „Флај Ники”, који важи за велику компанију, а ако му се прикључе „Рајанер”, „Изиџет” и „Виз ер”, довешћемо заиста озбиљну конкуренцију – закључује Дејан Веселинов, руководилац Сектора за односе са јавношћу Туристичке организације Београда.