петак, 13.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:24

Трећи Београд чека мост, планове и законе

петак, 04.12.2009. у 23:59
Инвеститори оклевају и због нерашчишћених имовинских односа (Фото Л. Адровић)

Oзваничен само предуговором са кинеским извођачем, мост Земун–Борча крупним корацима хрли ка центру пажње потенцијалних инвеститора које медији већ годинама стављају у улогу покретача пројекта такозваног трећег Београда. Извесно је да ће лева обала Дунава „процветати” са развојем инфраструктуре чију ће кичму чинити „кинески” мост, али, како ствари сада стоје, то се неће десити ни брзо ни лако. Ћуприја ће премостити обале тек 2013. године, а у међувремену држава треба да регулише низ имовинско-правних односа, донесе планске документе и позабави се питањем нестабилности мочварног земљишта.

Старо је правило да објекти прво ничу уз саобраћајницу, због чега су цене парцела уз трасу новог моста од потписивања предуговора о изградњи почеле да скачу и до 30 одсто. Пре само неколико година, у банатској Црвенки „парче земље” могло се купити будзашто, тврде упућени. Тренд раста цена свакако је на видику али инвеститори за сада „само гледају, али не пипају”.

Јовица Јаковац, генерални директор „Колијерса”, каже да је интересовање порасло чим је било извесно да ће се градити мост Земун – Борча.

– Улагачи из иностранства меркају земљиште, распитују се али још не купују. Цене се крећу од 30 до 60 евра по квадрату. Хоће ли и колико вредност земљишта на банатској страни порасти када почне градња још је прерано говорити, јер зависи од планова детаљне регулације којим ће бити одређена намена, спратност... Мора се имати у виду да су те површине мочварне и да ће захтевати додатна улагања – објашњава Јаковац.

Одлука о изради плана детаљне регулације за Северну тангенту – магистралну саобраћајницу која ће као део саобраћајног прстена око Београда спојити две дунавске обале – усвојена је, а према њој траса креће из Земуна преко будућег моста силази на леву обалу Дунава, укршта се са Зрењанинским и иде до Панчевачког пута. Премда је мост један од главних услова, развој Трећег Београда ће у кључној мери зависити од брзине којом се буду доносили планови детаљне регулације. Изменама ГП, тај део намењен је за социјално и непрофитно становање са пратећим садржајима.

(/slika2)Осим ових питања, заинтересовани улагачи мораће да сачекају да се размрси још једна петља – гро земљишта преко којег ће мост бити припојен Зрењанинском путу налази се у државном и власништву Пољопривредног комбината „Београд”, али од септембарског ступања на снагу новог Закона о планирању и изградњи није донето чак 26 неопходних подзаконских аката који регулишу управљање јавним земљиштем.

– Инвеститори у овом тренутку немају коме да се обрате ако су заинтересовани за куповину или закуп земљишта којим управља држава јер нови Закон о планирању и изградњи не познаје категорију „државне својине”. Он барата „јавном” својином због чега је неопходно донети закон о јавној својини који ће „државну” земљу преименовати у „јавну” и прописати механизме за регулацију на начин на који ће такво – јавно – земљиште моћи да буде отуђено и дато у закуп. „Државно” више не постоји када је реч о планирању и изградњи, а „јавно” још није регулисано – објаснила је Марија Левајац, начелник Одељења за имовинско-правне послове општине Палилула.

ПКБ-ово земљиште почетком деведесетих укрупњавано је припајањем приватних парцела, а за узврат је власницима давано право учешћа у својини. Ако би дошло до распарчавања овог земљишта, потребно је намирити ове власнике чиме се питање титулара над земљом додатно компликује, сматра Марија Левајац.

-----------------------------------------------------------

Шанса за потенцијалне улагаче

Банатско насеље Црвенка „опкољено је” са хиљаду хектара пољопривредног земљишта које ће, ако барем делимично буде преименовано у грађевинско, представљати шансу за потенцијалне улагаче. У близини будућег моста, на државној земљи, данас је смештено неколико десетина бесправно подигнутих кућа за које је мало вероватно да ће ту и остати када ћуприја буде изграђена, а друм ка „зрењанинцу” проширен. Тек понеки житељ овог краја оптимистично је поднео захтев за легализацију, али већина од нове саобраћајнице не очекује много, јер ако државна земља буде отуђивана, места за њихове домове неће бити. Нешто даље, на путу ка „зрењанинцу”, где су парцеле у приватном власништву, на појединим довратцима и капијама већ се могу видети табле „продаје се”, а власници парцела непосредно уз саобраћајницу траже и по 3.000 евра за ар.

М. Л. – Д. М.


Коментари4
71b13
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Zika Martinovic
Predlagaci zakona ( Dulic )hvalili su se da ce zakon ubrzati papirologiju i odstraniti nejasnoce po pitanju vlasnistva itd. Medjutim iz prakse se vidi da je zakon zamrsio dosta stvari.Na prmr. Na jednoj parceli napravljeno je 15 stanbenih objekata privatnih kuca. Predhodni ugovori sa vlasnikom nisu bili validni, nije prbavljen cl.84. Sada po novom zakonu ne moze da se vrsi promet prava koriscenja posto je neizgradjeno gradjevinsko zemljiste (objekti gradjeni bez dozvole ) cl.84 vise ne postoji i krug je zatvoren. takvih objekata ima bezbroj na altini u Zemunu.
Dragana
-U Srbiji sve sami pametnjakovici a kinezi treba da nam prave most !!! gde je srpska pamet ??? -Zasto nebismo sopstvenim snagama napravili most i pare bih tako ostale u nasoj zemlji !!!??????? -Kao da je nekom u interesu da se sto vise deviza iznese ?
А М
Рационалан инжењерски, па и правнички приступ морао би бити: добра припрема, пола посла готово! Не смемо се понашати ван времена, што пре се крене, пре ће се стићи, а тај мост нам је сада заиста већ крајње неопходан. У кинеску грађевинску умешност и оперативу имам пуно поверење, само да их спремно дочекамо!
Rade Vujadin
Шта чекају релевантне институције?Саме су замрсиле то клупко од термина :власништвo-државина Србије ,правo коришћења, јавнa својинa, јавно грађевинско земљиште, изграђено и неизграђено,државна својина, стари власници, нови корисници ...па ко људи ту да се снађе?А страни па и наши инвеститори који хоће да купе земљиште само знају.. моје , или није моје. Али тешко се одлучују да купе и кад може да буде њихово јер нема регулационих планова , посебно Крњаче. А кад ће их бити то је тек тешко питање.То Вам нико прецизно не може одговорити ни у Секретаријату ни у Урбанистичком заводу града Београда, а време пролази. Преко и мимо закона ту може неко помоћи из врха локалне самоуправе, али то је папрено и то је легло корупције. А на све стране се затварају градилишта .А људи хоће да зидају.Па како? Као да неко намерно руши ову земљу оваквим понашањем а свима су пуна уста просперитета .

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља