субота, 23.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:31

Катанац на шведском „Саабу”

Аутор: Радован Павловићсубота, 19.12.2009. у 22:00
Није успела продаја „Сааба”

Од нашег дописника
Осло, 19.  децембра –  Познати шведски произвођач аутомобила „Сааб” од јуче је престао са производњом. Власник „Сааба”, амерички аутомобилски концерн „Џенерал моторс” саопштио је јуче да су пропали и последњи покушаји о продаји шведске фабрике аутомобила па су приморани да затворе погоне и отпочну процес ликвидације фирме.

Овим чином без посла ће остати 3.400 радника а затварање „Саабове” фабрике погодиће више од 1.100 коопераната односно преко 8.000 радника. Затварање фабрике директно ће погодити локални градић Тролхатан и њихових 46.000 житеља који су годинама зависили од производње „Саабових” аута.

Преговори о продаји шведског „Сааба” најозбиљнијем купцу холандској компанији „Спајкер кар” трајали су готово годину дана. Шеф „Џенерал моторса” за Европу Ник Рејли саопштио је јуче да су преговори пропали и да су принуђени да затворе капије „Сааба”. Рејли је објаснио да трансакција са холандском фирмом није могла да се обави у разумном року а „нама је било потребно брзо решење”.

– Ово није стечај или принудна продаја. Очекујемо да „Сааб” исплати дугове, да ће испунити све гаранције према купцима аутомобила, пружити неопходан сервис и испоруку делова, објаснио је директор Ник Рејли.

Прошле недеље из руководства „Сааба” саопштено је да је вишегодишња криза у фабрици аутомобила донекле ублажена продајом делова производних погона кинеској компанији БАИЦ (Bejing Automotive Holding). Ова кинеска компанија, иначе пета у свету по производњи четвороточкаша, откупила је право да производи „саабове” моделе „9-3” и „9-5”, пребациће цео програм у Кину али ће аутомобили бити прављени под другим именом. Стручњаци у Шведској процењују да су највећу корист од посртања „Сааба” управо извукли кинески бизнисмени иако су откупљени модели и технологија донекле застарели и чине само мали део овог аутомобилског гиганта.

Током дугих али јалових преговора са Холанђанима, у игру су покушали да ускоче и откупе „Сааб” норвешки и шведски инвеститори али су и они одустали пре месец дана.

   Преговори о продаји „Сааба” вођени су невероватно трапаво, тврди представник норвешког улагача Борд Екер.

 „Сааб” је тако организован, устројен, да ако купите нешто, ви прогутате цео „Џенерал моторс”. Врло је тешко отргнути се из тог загрљаја. Ви можете узети једно плућно крило из људског тела, али не можете све крвне судове”, објашњава Борд Екер.

Са аутомобилске сцене, након 62 године, и више од три и по милиона произведених аутомобила, одлази један од симбола шведске индустрије. Далеке 1937. „Сааб” је основан као шведско акционарско друштво за производњу авиона (отуда скраћеница „Сааб”), и углавном је правио аероплане за потребе војске. Први ауто из „Саабових” погона изашао је 1947. године.

Озбиљна криза у компанији наступила је 2000. године, када је амерички аутомобилски гигант преузео фабрику, како се тумачи, квалитетних, безбедних али и скупих лимузина. С јесени прошле године, дакле када је вирус финансијске кризе захватио не само аутомобилску индустрију, „Сааб” је улетео у „рикверц”, послујући са хроничним губицима.

Американци нису донели препород, а како се тумачи у шведским опозиционим политичким круговима, за „тужан дан у шведској историји и индустрији, крива је и пасивна шведска влада”.

Финансијска криза и експанзија азијских аутомобилских компанија уништила је „Сааб” и изазвала до сада највећи индустријски потрес у Скандинавији.


Коментари17
6f603
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

janko zarić
Prešao sam "jugićem" 209.984 kilometara. Ne znam da li bi ti evropski automobili mogli i da krenu sa gorivom koje se kupuje na ulici i da rade sa uljem pakovanom u flaše od mineralne vode.
E. D.
DusanM je u pravu. Strah od rusa je bio jedini razlog sto nisu prodati ni SAAB ni OPEL. U oba slucaja u ponudu je bio ukljucen ruski kapital. Iz medija se takodje moze saznati da je sadasnji direktor GM postavljen od americke vlade sto moze da znaci da ni on sam ne odlucuje kome ce se i sta prodati.
Noki
Americka posla!!!
DusanM.
Mala ispravka:Amerikanci NISU HTELI (a ne nisu uspeli!)da prodaju SAAB holandskoj kompaniji zbog "ruskih vlasnickih interesa u toj holandskoj kompaniji".(Izvor: svedska drzavna televzija). Dakle,americki vlasnik je poslao u bankrot deo svoje firme da ne bi pala u ruke ruskom kapitalu!Koga briga sto najmanje 8000 ljudi ostaje bez posla!
vlada lazareviv
Zivim u elgleskoj i vozim saab 9000. ovde ima puno saab-ova, i mislim da su jako dobri, bar oni pre nego sto ih je kupio GM. SAAB 9000, koji ja imam (2.0t) presao je 170000 milja - oko 245000 km. i sve na njemu radi, sva mehanika, sva elektrika, prava je steta ako prestanu sa proizvodnjom, nadam se da nece. Skanija je partner saab-a, valjda ce ih oni spasiti.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља