петак, 27.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 21.12.2009. у 15:00
Под лупом: УМЕТНОСТ ДАРИВАЊА

Изненађење с машном

Поклони служе да обрадују оне које волимо, учине их задовољним и да нас усреће, али су и добар начин да се људи спријатеље. Мада и једна румена јабука може да сажме лепе жеље дародавца у Новој години

Поклони су израз најтоплијих осећања, видљиви доказ да дајемо дeо себе онима које волимо, резултат жеље да некоме (а понекад и себи!) улепшамо живот. Покретачи су многих веселих догађањајер се поклони често комплетирају и лепим осмехом и другим знацима пажње.

Даровало се увек, од када је света и века, и у разним приликама. Римљани су, рецимо, једни другима поклањали златне новчиће за успех, колаче и мед за срећу и свеће као симбол светлости на животном путу. У хришћанству је према предању даривање почело када су три краља у Витлејему посетили тек рођеног Христа и поклонили му злато, тамјан и смирну. Сматра се да се новогодишњи и божићни поклони размењују као сећање баш на тај догађај.

Не морају бити скупи

Међутим, данас, ни у овим приликама многи нису, или не могу да буду, дарежљиви. Према једном истраживању, које је спроведено на узрасту од 10 до 74 године, испитаници су одговарали шта планирају да поклоне својим најближима за Нову годину и Божић, колико ће новаца потрошити и шта би они желели да добију. Више од трећине испитаних, њих 36 одсто, одговорило је да још не зна шта ће поклонити, док 14 одсто не планира ништа! Поклоне за своје најближе не планира ни трећина грађана старијих од 60 година.

По речима француског психолога Жозефа Месинжера, особа која не купује поклоне, или то чини јако ретко, највероватније је под великим страхом да ће сутра изгубити све оно што има данас, а и то му је јако мало. А може бити да се ради о некоме ко пати од хроничног осећања недостатка, иако му примања омогућавају нормалан живот.

Познато је да поклони не морају да буду скупи да би постигли своју сврху, истиче Љиљана Филиповић, психолог и породични терапеут. Често скромнији поклони, али пажљивије одабрани, оставе бољи утисак од скупог и на брзину купљеног. „Папрени” поклони могу бити чак и непријатни, јер се од дариване особе можда очекује да на исти начин узврати. Осим тога, скупоцене поклоне би требало да размењују само блиске особе, јер у супротном могу да буду схваћени као прекорачење граница, куповина блискости, чак и као подмићивање.

– Особа која купује скуп поклон несразмеран својим примањима углавном води бригу о томе како ће да засени околину, а у поклону себе посматра као у огледалу. У овом случају поклон је параван за особу која је незадовољна собом и која покушава даривањем да прикрије осећање мање вредности. Она, заправо, сопствене вредности обезвређује, а туђе глорификује. Ниског је самопоштовања и недовољно воли себе. Понекад у позадини скупог поклона стоји и појачана потреба за пажњом дариване особе или прерушена молба за њеним уважавањем – објашњава наша саговорница.

Промашени избор

(/slika2)Ипак, најгори су промашени поклони, јер уместо радости изазивају незадовољство. Новогодишњим празницима нису примерени превише лични поклони, као што је рецимо доње рубље или они који изазивају сексуалне асоцијације, будући да су Нова година и Божић породични празници. Према истраживању које је спроведено у Великој Британији, од свих женских чланова фамилије, тетке дарују најгоре поклоне, прави промашај. Они не само што су најјефтинији, већ су и најнезанимљивији: чарапе, копије парфема, чак и комплети кутлача и варјача. Од мушких чланова породице, браћа дарују сестрама најгоре поклоне – као што је рецимо УСБ прикључак. Психолошка порука коју такав поклон носи је негативна. Када дарујемо поклон који не одговара очекивањима и укусима особе која га прима, ради се о једном облику занемаривања. Прималац тај поклон може доживети као „ти ме не интересујеш!”, тврди Жозеф Месинжер.

Иначе, 33 одсто Енглеза спремно је да врати поклон у продавницу уколико им се не допада, иако се тај гест сматра великим безобразлуком. Да не би увредили своје бабе, тетке и друге рођаке, многи су принуђени да на зидовима држе слике које су њихови рођаци купили у младости за своју душу.

За многе је проблем шта поклонити, али нећете погрешити ако се определите за ситна луксузна изненађења. Избор поклона за сладокусце је ипак најлакши: одушевиће се флашом доброг вина, неким специјалитетом, финим чајевима у металним кутијама или луксузном чоколадом. За многе је руком направљен највећи поклон.

Даривање деце

Нова година и Божић имају посебан значај за децу јер доприносе неговању традиције, осећају припадности и властитог идентитета, каже Љиљана Филиповић. То је прилика да деца науче обележавање празника у породици, а ишчекивање и тајанственост поклона доприносе емоционалном повезивању свих чланова. Даривањем деца остварују неке од својих жеља, нарочито ако их је родитељ својом руком направио, а узвраћеним поклонима уједно стичу прва сазнања о томе шта може да обрадује друге и шта им је важно. Весеље при отварању поклона (цртеж или неки други ручни рад) у које је дете уложило свој труд може учинити празнике још значајнијим.

(/slika3)Треба нагласити и то, каже Љиљана Филиповић, да у свим породицама празници нису извор радости, већ прилика за нове сукобе. То је и разлог што породични терапеути анализом празничног окупљања настоје да открију слабости њених чланова, али и потенцијале за промене.

Шта се може купити детету за Нову годину или Божић? Сва деца желе играчке, чоколаде и друге слаткише, а колико ће добити зависи од васпитања. Психолози немачке клинике „Wagner-Jauregg” сматрају да је за децу даривање заправо начин да се покаже доброта и љубав и мање им је значајна вредност поклона. Недавно је спроведено и истраживање о божићним жељама на узорку од 500 деце између шест и 14 година. Супротно веровањима, резултати показују да деца не мисле само на себе и да свако десето дете жели да родитељ има сигуран посао, породица здравље, као и завршетак ратова и сиромаштва у свету.

Иначе, сматрају немачки стручњаци, децу не би требало обасипати поклонима јер ће, у супротном, изгубити осећај захвалности. Уколико су навикнути на велике и скупе поклоне, неће се радовати кад једном добију нешто што је мање. Напротив, биће разочарани јер нису научили да се задовоље малим стварима.

Ако купујете поклоне деци рођака и пријатеља, саветују васпитачи, покушајте да сазнате шта би дете желело да добије, али консултујте и родитеље. Тако ћете избећи да узалуд потрошите новац и да ваш поклон заврши у „запећку” само зато што га дете већ има, или зато што такав поклон за родитеље није прикладан.

Вера Бошковић

------------------------------------------------------------

Од срца срцу

Једна кинеска пословица каже да је важнији начин на који је поклон упакован, него вредност поклона који се даје. Не секирајте се ако су ваше могућности тренутно мале, поклон није обавеза већ знак љубави и пажње. Битно је да је од срца, а то потврђује и начин на који се дарује и како се пакује. Довољна је украсна трака, писамце или честитка, залепљен цвет…

Паковање поклона можете поверити и специјализованим декоратерима. У Тржном центру „Ушће” осим у папир с машном, украсну кесу или кутију, умешне девојке у „Вип поклону” ће ваш дар сместити и у балон, али пазите да паковање не буде скупље од поклона.

С. Б.

----------------------------------------------------------

Имела или јаје

Од Римљана је остао и обичај даривања. Они су једни другима поклањали гранчице имеле, а касније су под јелку стављали позлаћене орахе и лешнике, новчиће с ликом бога Јануса који симболизује почетак по коме је месец јануар добио име. Персијанци су за Нову годину поклањали јаја као симбол благостања, док је у средњем веку у Енглеској било популарно драгу особу даривати рукавицама. Синоним за новогодишње даривање је, ипак, Деда Мраз или Божић Бата. Но, наша амбиција је нешто веће – суштина и смисао поклањања уопште.

Д. П.

--------------------------------------------------------

Шта је дародавац хтео да каже?

Многи чежњиво гледају америчке филмове у којима пред Божић и Нову годину настане права еуфорија куповине поклона. Свако сваком нешто дарује, сви се воле, блистају од среће и весеља... А, ми?

– Култ поклањања код нас се не негује довољно. Верујем да људи једни другима мало поклањају због финансијске ситуације. Многи мисле да је боље да не купе ништа, него да купе нешто јефтино. И док једни пресабирају сићу, други држе до тога да поклањају само скупе поклоне како би показали колико пара имају. То је оптерећујуће за другу страну, поготово ако су ученици или студенти – упозорава Анита Чедић, психолог.

Иако нам је немаштина испразнила новчанике, дух нам је, срећом, ипак остао богат. Већина младих људи вредност поклона не гледа кроз цену.

– Уживам да поклањам невезано за прилику, кад видим нешто што ме асоцира на некога и не гледам шта је мени неко купио, да бих узвратила у истој вредности. Другарицама за рођендан најчешће поклањам књиге. За Нову годину више волим да уручујем ситнице – обично је то нешто од накита, шминка, карте за позориште или можда две карте за Холивуд, ха, ха, ха...

Девојкама у принципу није тешко одабрати поклон, као мушкарцима. За њих је избор много мањи, а ни књиге не читају, накит не носе и не шминкају се. Али, увек се нађе понешто.

На годишњицу нечије везе или за венчања обично се удружимо, па заједнички купимо нешто практично, што то двоје младих људи не могу сами себи да приуште. Када сте са неким блиски и добро се познајете, знате шта му треба. Уз то додамо и нешто шаљиво, што ће их насмејати и развеселити. Обично је то нека прозивка, нека пецка... На пример, папуче, што се тумачи као – он је папучић. Може и варјача, момцима наравно, а неколико пута куповали смо и кецеље са занимљивим натписима. Било је случајева и да девојка купи дечку такву кецељу на којој пише „Никад нећу кувати као твоја мама”. Презерватив, хм? То је некад могло да се тумачи као шала, данас је озбиљна ствар, иако се људи насмеју кад добију такав поклон – каже наша љупка саговорница.

Било да посматра из угла младих, било из струке, Анита сматра да сваки поклон у суштини има неку поруку. Поготово кад од некога добијете поклон који сте прижељкивали. Онда схватите да се неко, ко вас познаје и коме је важно шта желите, трудио да вас обрадује, није куповао само да задовољи формалност, што некад може и да повреди, па и да увреди. Поклонима можете много тога да саопштите људима, не само да сте у том тренутку мислили на њих. На преносан начин, дародавац говори: „ту сам, пратим те из прикрајка, ослушкујем твоје потребе и кад се укаже прилика, пријатно те изненадим”.  

Дана Станковић

--------------------------------------------------------------

И ситница значи

Мада би новогодишње поклоне требало купити благовремено, већина то обично ради у последњем тренутку када осим времена, за баксуз, понестану и идеје. Да не бисте јурили по граду, препоручујемо да елегантно ушетате у неку од радњи, попут „Две шмизле”, специјализованој за накит и разноразне џиџабиџе, које постоје на неколико локација у Београду, у Новом Саду, Загребу и још неким градовима у Босни.

– Овај бутик првенствено је намењен женама. Али, нису само оне наше муштерије. Чини ми се да пред новогодишње празнике чешће долазе мушкарци. То је права радња за њих, јер не морају да лупају главу шта би купили, већ се препусте саветима девојака које раде код нас. Само кажу за кога је поклон, да ли за другарицу, девојку, супругу, мајку, баку... Увек се трудимо да им препоручимо нешто што ће одговарати тој особи којој је намењен, како би га после и носила – истиче власница Милица Гавриловић.  

Шмизле к`о шмизле, увек морају да имају оно што је најбоље и да диктирају моду. Тако се код ове „две” може наћи накит од оригинал „сваровски” кристала, полудрагог камења, охридских бисера, али и врло лепа и квалитетна бижутерија. Има свих стилова – од спортске и дневне до вечерње и ултрасвечане варијанте, прикладних и за млађе и за старије особе. Нешто је домаћа производња, а доста тога увози се из Италије, Чешке, Хонг Конга, такорећи са свих страна света. Тај накит толико ексклузивно изгледа, да се многи, који су „танки” са парама и не усуђују да привире унутра. Греше, јер избор је велики, а цене су за свачији џеп.

Минђушице се, рецимо, могу наћи по цени од 350 до 450 динара, али има и много скупљих. Врло повољно, за само 600, 700 динара, могу се наћи и брошеви, шналице, рајфови, од сасвим обичних, до оних са перјем и штрасом, као и вечерње ташнице у свим бојама, од црне и сребрне, до тренди љубичастих. Најскупље ствари су огрлице од сваровски кристала. Оне коштају од 10.000 до 15.000 динара, али таквих комада има свега неколико. Мада је понуда за јачи пол далеко мања, „Две шмизле” су набавиле понешто занимљиво и за њих, као што су игле за кравате и дугмад за манжетне. Штосно је и не може се наћи на сваком ћошку.

Д. С.

Коментари0
6f724
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља