субота, 04.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 07.01.2010. у 22:00 Зоран Миливојевић

Љубав и љубазност

Осећање љубави је засновано на емоционалном везивању за вољену особу. Овај психолошки механизам има ограничен капацитет: не можемо истовремено бити емоционално везани за много особа. Можемо претпоставити да је максимални капацитет неколико десетина људи. Ако у једном тренутку можемо истински волети само неколико десетина људи које познајемо, да ли то значи да не можемо волети остале људе?

Љубав према људима са којима нисмо блиски је заснована на друкчијим психолошким механизмима. Због тога можемо рећи да то није толико љубав, колико став љубави. А овај став ћемо имати ако сматрамо да су други људи добри, да су вредна људска бића. Тада сматрамо да су други људи исто тако или исто толико људи колико и ми сами. Онда се можемо поистоветити са другима: да у њима видимо себе или неке друге људе које волимо. На поистовећивању с другим је засновано и саосећање с другим, а на саосећању солидарност. И тако долазимо до оне „братске” љубави коју осећамо према онима који нам у стварности нису браћа. Долазимо до агапе и до каритаса.

Ако верујемо да су људи, укључујући и оне које не познајемо, добра и важна бића, имаћемо овај став љубави. А ако су они нама важни, тада нам је важно и како се они осећају, како емоционално реагују на нас. То је принцип саосећања: не желимо да учинимо нешто због чега ће се други непотребно непријатно осећати, односно чинимо нешто што нам није напор а што ће код њих изазвати пријатна осећања. Тако из саосећања настаје љубазност.

Волимо оне људе које добро познајемо и знамо да су добри. А када волимо из те љубави природно проистиче саосећајност, топло и нежно понашање према вољеној особи. Али када другу особу и не познајемо, наше понашање зависи од нашег става према људима. Један од начина да се мери цивилизацијски напредак јесте да се гледа какав је став према непознатим људима. Што су људи и културе цивилизованији, то су љубазнији према непознатима.

Љубазност је када се према онима које не волимо понашамо као да их волимо.

То понекад значи да смо дволични, да лицемерно „меримо лице”, да носимо маску, да нисмо искрени. Па, наравно, тако и треба. Нема културног понашања без маске! Продавачица која ми се пред крај радног времена смешка није искрена јер крије бол у леђима. Али она то чини јер се труди да мени не буде непријатно. Својим претварањем она ми поручује да ме поштује.

Важно је разликовати социјални свет блиских људи од јавности јер у њима постоје потпуно различита правила. Лицемерство је у социјалном свету блиских тешка оптужба, а у јавности је похвала. И зато треба колективно да радимо на лечењу става сумњичавости и страха од непознатих суграђана и сународника. А најбољи начин за то је да вежбамо љубазност, агапе у пракси.

www.milivojevic.com

Коментари13
478f5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Slavica Cvetic
nema kulturnog ponasanja bez maske";Tacno!Da se razumemo i ja cenim iskrenost,ali prema kome biti iskren?Mogu biti iskrena samo prema prijateljima i clanovima porodice.Pa zamislite da budemo iskreni prema svima koje upoznamo(da im otvorimo dusu).Osecala bih se kao da sam u Velikom bratu !
zeleni zub
Dragi komentatori pa zar ne vidite da vas Goran zeza! Mislim, pa ne moze odrasla osoba davati takve komentare!
Zorica Zemun
goran goran@ zato Gorane što ne reaguješ samo na tekst koji si pročitao, već i daješ određene kvalifikacije teme, teksta, srba, i transakcione psihologije, što se u tekstu ne spominje. Ti si napisao da znaš šta je Erik Bern nesvesno radio tokom života? Kako ti to možeđ znati? Dakle ti upravo u svom komentaru činiš ono što kritikuješ: ono što je kod nas srba jako loše je što svako misli da istorija počinje od njega. I zato Gorane pročitaj šta su umni ljudi pisali, proširiće ti se vidici.
goran goran
Zorica_Zemun Nisam procitao knjigu od gospodina Milivojevica niti sam cuo za formule ljubavi koje pominjes.Zar moram da procitam neciju knjigu da bih imao pravo na misljenje o tekstu koji je napisan? Mislim da se previse ozbiljno drzis teorije a premalo prozivljavas u praksi. Pozzz
Mica
Citat: "Jelena iz Bara nije nista razumela! Sve do tada ovakvi tekstovi su nam potrebni kao i hleb. Mozda i potrebniji!" Pa, budite ljubazni i objasnite Jeleni ono što "nije razumela". To jest, kako ste Vi tekst razumeli.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља