среда, 18.10.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:04

Њујоршка филхармонија не гостује први пут у Београду

Аутор: Мухарем Шеховићсреда, 13.01.2010. у 22:00

Да није било једног читалачког „ало, ало”, питање је да ли би било и читаве ове приче која малкице „исправља” музичку историју нашег главног града. Или би, барем, једна грешка чекала јесен да је актуелизује. Подсетимо, почетком ове године кроз нашу медијску сферу прострујала је вест да ће овогодишњи, 42. Бемус затворити (29. октобра) славна Њујоршка филхармонија, уз напомену да је то њено прво гостовање у Београду. Та информација, не сасвим тачна, појавила се на све стране, па тако и у нашем листу, али не пре других. Ово је прилика да „Политика” повуче реч. Не једну него две, спорне – „први пут” (у Београду).

Све остало је тачно – и датум, и крај Бемуса, и место догађаја „Сава центар”. Тачно је и да ће ти људи први пут овде свирати, али у међувремену откривамо како је заборављено да је, пре више од пола века, у Београду концерт имала нека друга генерација тог оркестра чије је име златна страница у историји америчке музике. Диригент је био (а представио се и као пијаниста) велики Леонард Бернштајн. Уз овај атрибут додајмо и – композитор и педагог.

Када смо недавно и ми објавили информацију („Стари, славни, скупи”) о првом гостовању Њујоршке филхармоније у Београду, један женски глас (име, на жалост, нисмо добро чули), на телефону, побунио се:

– Па, побогу, били су они у Дому синдиката, дириговао је Бернштајн. Мени је 75 година и била сам у публици. Довела их је Америчка амбасада... била је то 1960…, не 1959. година. Како то не знате?

– Па, не знам. Био сам мали – уследио је одговор.

– Молим вас, напишите исправку – инсистирала је читатељка.

– Госпођо, напишите је Ви који сте били на том концерту. Ми то, уосталом, нисмо ни први, ни једини објавили. И свуда пише „први пут у Београду”.

– Али, зашто и у „Политици”? – помало разочарана, рекла је на крају.

И, ево, враћамо јој дуг и не само њој, наравно. Попут детектива, кренули смо у малу истрагу. Прво по интернету и – ништа! Па телефони, претежно старији и упућенији свет, и најчешће чујемо: можда..., чини ми се..., нисам сигуран... Главни проблем био је како наћи датум, па после видети шта је у документацији „Политике” остало од те (дуге) 1959. године, пошто припада једном „периоду” који је својевремено страдао у пожару у том одељењу. Али, вешти документаристи су нас, преко регистра музичких критика, довели до извора. И чувени критичар Бранко Драгутиновић био је на истом месту где и наша читатељка, 23. септембра 1959. године, у тада младом Дому синдиката, у највећој дворани те врсте у престоници. Оно што ће седамдесетих година постати „Сава центар”.

(/slika2)Нашли смо још неке детаље из тих прошлих дана, као, рецимо, да је Њујоршка филхармонија стигла на Земунски аеродром (овај у Сурчину отворен је 1962) у три авиона. Тамо су их чекали Крешимир Барановић, тада директор Београдске филхармоније, Михаило Вукдраговић, секретар Савеза композитора Југославије, диригент Живојин Здравковић, представници Југоконцерта , америчке дипломате... Сведок тог дочека био је и фоторепортер „Политике” Стеван Крагујевић. Њујоршка филхармонија, која је била на великој европско-азијској турнеји, истог дана одржала је и концерт, а већ наредне вечери свирали су у Загребу у тамошњем биоскопу „Централ”. За Београђане најављени програм био је претежно обојен америчком савременом музиком. Дакле, дела: „Неодговорено питање” Чарлса Ајвса, Други есеј Семјуела Барбера, Симфонија број 2 („Доба стрепње”) Л. Бернштајна и мало француске „ароме” – одломци из Берлиoзове симфоније „Ромео и Јулија”.

Два дана после, Драгутиновић у својој критици обавештава читаоце да је „скромни Бернштајн” жртвовао своје „Доба стрепње”, а због личне стрепње да ли ће наша публика лако конзумирати толики „оброк” америчке музике, па је своје, иначе запажено, дело заменио ретко извођеним Бетовеновим Концертом за клавир, виолину, виолончело и оркестар. Критичар је прокоментарисао: „Губитак најављеног стоструко је надокнађен тиме што смо могли симултано доживети двоструку уметност Бернштајна, диригента и пијанисте”. За поменутог је још рекао да диригује оркестром као да свира једним гигантским инструментом.

Наслов текста у „Политици” гласио је „Велики уметнички догађај”. Могао би то бити бланко наслов и за критику после 42. Бемуса о наступу Њујоршке филхармоније. Другог по реду, у Београду!


Коментари17
d9f94
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

slobodan dedović
U ruci držim program koncerta Njujorške filharmonije, na dvanaest strana,, održanog u Domu sindikata 23. septembra 1959. godine sa početkom u 20,30 časova.Takođe, posedujem i četiri ulaznice za ovaj koncert. Dakle, ovo je bilo prvo gostovanje Njujorške filharmonije u Beogradu.
von Karajan
Prošle godine je gostovao Concertgebouw orkestar iz Amsterdama, koji je možda trenutno čak i kvalitetniji orkestar od Njujorške filharmonije I niko se nije bunio zašto dolazi. Ali da kažemo da su na istoj lestvici kvaliteta. mislim da nema razloga da iko bude protiv dolaska Njujorške filharmonije. Ne vidim da je iko protiv dolaska Erika Kleptona. Zašto bi iko bio protiv dolaska Njujorške filharmonije. Kao redovan posetilac koncerata klasične muzike i student fakulteta muzičke umetnosti mogu reći samo da sa nestrpljenjem očekujem ovaj koncert i da nas ima dosta kojima će taj koncert, kao i prošlogodišnji koncert Concertgebouw orkestra biti događaj godine. A da će biti "srpske elite" u prvim redovima i spavati, biće, al toga ima svugde u svetu. Bitni smo ipak mi šta sedimo iza...
objektivno
Najlaksa pretraga je kao sto je prethodni citalac naveo, kome je tesko neka samo ubaci pretrazivanje po lokaciji, stavi Beograd i rezultat je: 09/23/1959 1 New York Philharmonic Belgrade, YUGOSLAVIA Dom Sindikatu Tour Bernstein, Leonard ...
gordana
Treba reci da je zadnjih par godina selektor BEMUSA nas poznati violinista, koncertmajstor minhenske filharmonije Sreten Krstic, koji je doveo svet u Beograd. U tekstu se o svemu pise a ne pominje se da je upravo Krstic zasluzan za dolazak vrhunskih svetskih umetnika pa i njujorske filharmonije...
Мирослав Ђуровић
@Srdjan Stefanovic Ја сам покушао, али нисам успео да нађем податак на сајту Филхармоније.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља