„Туркиш ерлајнз” је расписао конкурс за пријем 100 пилота на који се, према незваничним сазнањима, већ пријавило 15 одсто „Јатових” капетана који управљају летелицама типа „боинг”, а већ на пролеће очекује се сличан позив албанског авио-превозника на који ће се, према неким најавама, такође одазвати знатан број капетана „Јат ервејза”.
– Наша жеља је да „Јат” опстане – каже капетан Драган Дивић, председник СССПС-а. – Али, чињенице су немилосрдне и бојим се да ће много пилота отићи, ако ни због чега другог, оно трбухом за крухом. Моја плата са свим додацима и дежурствима износи око 240.000 динара. Истовремено, колега у Албанији прима 6.500, у Хрватској 5.700, у Бугарској 5.500, у Босни и Херцеговини 4.500 евра.
„Јатова” флота номинално броји 16 летелица (11 „боинга” и пет авиона типа „АТР 72”), међутим у функцији је тренутно између 10 и 12 ваздухоплова. Остали не раде, чекају оправке.
– Стари авион вам је као и стари аутомобил, никад не знате шта ће следеће да се поквари. Наравно, сви су они безбедни за лет. Па, нико од нас није авантуриста да седне у авион који није безбедан – каже капетан Дивић.
Он додаје да је прошле године у „Јату” било запослено око 160 капетана и копилота и скоро исто толико правника и наводи поређење да је „Јат” 1997. године, док је држава још била под неким спољним зидом санкција, остваривао обрт од милијарду долара, а да сада та цифра износи свега 250 милиона.
Пилотска синдикална организација спремна је да подржи директора у намерама да фирму постави на чврсте ноге и подсећа на његову изјаву да су управо пилоти и тржиште највећи капитал „Јата”. Истовремено, међутим, синдикалци изражавају бојазан да се држава понаша прилично незаинтересовано.
– Док наши људски ресурси одлазе у иностранство, или полагано старе и одумиру, док авиони у хангарима чекају на поправке, док се број запослених креће око 1.850 људи, неко седи скрштених руку и чека да се проблеми реше сами од себе – каже капетан Дивић.
-----------------------------------------------------------
Немамо информације о одливу пилота
Посаде авиона „Јат ервејза” су у класи најбољег светског летачког особља, што им често признају и колеге из других великих националних авиокомпанија. Ми не видимо да постоји било какав одлив наших пилота у друге авиокомпаније и немамо никакве информације у вези са тим. Када је реч о платама капетана, њихова висина, као и у свим другим авиокомпанијама, поред осталих фактора, зависи и од резултата пословања – кажу у пи-ар служби „Јат ервејза”.
М. Јанковић