среда, 27.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 14.02.2010. у 22:00

Капетани одлећу из „Јата”

Пилота као правника: прошле године у „Јату”

„Туркиш ерлајнз” је расписао конкурс за пријем 100 пилота на који се, према незваничним сазнањима, већ пријавило 15 одсто „Јатових” капетана који управљају летелицама типа „боинг”, а већ на пролеће очекује се сличан позив албанског авио-превозника на који ће се, према неким најавама, такође одазвати знатан број капетана „Јат ервејза”.

– Наша жеља је да „Јат” опстане – каже капетан Драган Дивић, председник СССПС-а. – Али, чињенице су немилосрдне и бојим се да ће много пилота отићи, ако ни због чега другог, оно трбухом за крухом. Моја плата са свим додацима и дежурствима износи око 240.000 динара. Истовремено, колега у Албанији прима 6.500, у Хрватској 5.700, у Бугарској 5.500, у Босни и Херцеговини 4.500 евра.

„Јатова” флота номинално броји 16 летелица (11 „боинга” и пет авиона типа „АТР 72”), међутим у функцији је тренутно између 10 и 12 ваздухоплова. Остали не раде, чекају оправке.

– Стари авион вам је као и стари аутомобил, никад не знате шта ће следеће да се поквари. Наравно, сви су они безбедни за лет. Па, нико од нас није авантуриста да седне у авион који није безбедан – каже капетан Дивић.

Он додаје да је прошле године у „Јату” било запослено око 160 капетана и копилота и скоро исто толико правника и наводи поређење да је „Јат” 1997. године, док је држава још била под неким спољним зидом санкција, остваривао обрт од милијарду долара, а да сада та цифра износи свега 250 милиона.

Пилотска синдикална организација спремна је да подржи директора у намерама да фирму постави на чврсте ноге и подсећа на његову изјаву да су управо пилоти и тржиште највећи капитал „Јата”. Истовремено, међутим, синдикалци изражавају бојазан да се држава понаша прилично незаинтересовано.

– Док наши људски ресурси одлазе у иностранство, или полагано старе и одумиру, док авиони у хангарима чекају на поправке, док се број запослених креће око 1.850 људи, неко седи скрштених руку и чека да се проблеми реше сами од себе – каже капетан Дивић.

-----------------------------------------------------------

Немамо информације о одливу пилота

Посаде авиона „Јат ервејза” су у класи најбољег светског летачког особља, што им често признају и колеге из других великих националних авиокомпанија. Ми не видимо да постоји било какав одлив наших пилота у друге авиокомпаније и немамо никакве информације у вези са тим. Када је реч о платама капетана, њихова висина, као и у свим другим авиокомпанијама, поред осталих фактора, зависи и од резултата пословања – кажу у пи-ар служби „Јат ервејза”.

М. Јанковић

Коментари34
45d7b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

bivsa stjuardesa
Ma ko sisa JAT-ove pilote !Izvinite na izrazu ! Mogu slobodno da idu gde god zele , to im niko ne brani ! Problem je u tome sto takvi kakvi su ne mogu nigde da odu ! Matori su , istroseni , teski alkoholicari , narkomani i zavisnici od drugih poroka , godinama na Prozaku i drugim antidepresivima ,ugrozeni prekomernom tezinom ? Da li neko zna da je zdravstveno stanje JAT-ovih pilota u globalu izuzetno lose !A sada se zapitajte - zasto ? Prosto i jednostavno jer lete u JAT-u i o njima niko posebno ne vodi brigu !!Morate znati da je to izuzetno stresan i rizican posao (zbog toga imaju beneficirani radni staz )i da je po svim svetskim pravilima , svih drugih avio kompanija, zdravlje pilota od izuzetnog znacaja za kompaniju ! O stjuardesama da i ne govorim- uzas jedan od nebrige !Posle 10 godina zamenile smo uniformu , u penziju ne mozemo jer nam se ne priznaje beneficirani staz ! Ali mi smo samo pomocno osoblje vazduhoplova , lakse nam je da podnesemo stres znajuci ko nas i vas vozi !!!
Paloma Ström
Punih 15 godina radim u prestiznoj spanskoj aviokompaniji.Prosto sam iznenadjen da se u danasnje vreme posao pilota posmatra kao jedan prestizan posao.U Zapadnoj Evropi je to odavno prevazidjeno,to je posao za koji je potreban visoko-kvalifikovani kurs cija je cena oko 50.000€ i traje godinu dana a za zaposljavanje prvo u kategoriji kopilota je neophodnosamo 500 sati naleta.Visina plata zavisi od produktivnosti kompanija .Najvise plate ima osoblje ,piloti i stjuardese sa tzv.blindiranim ugovorima a u poslednjih 5,6 godina plata kopilota je oko 2500€ a kapetana 4000€ u Low Cost kompanijama.Nista narocito u poredjenju sa kontrolorima leta cija je godisnja nadoknada u proseku 350.000€ a dostize i do 900.000€.Kurs za zvanje pilota je svima pristupacan uz pomoc bankarskih kredita a zaposliti se je gotovo nemoguce jer je trziste preplavljeno. Nikome ni ne pada na pamet da uvozi pilote iz Srbije.O superiornosti JAT-ovih pilota NO COMENT.Inace svoju karijeru zapoceo u JAT-u.
rocco
Izgleda da su piloti na Balkanu najbolje placeni na svetu. Dobijati 7 - 8 hiljada eura za dva tri leta nedeljno je fantasticna cifra. Piloti u Nort Americi moraju da lete svaki dan dva meseca za tu platu. A o kvalitetu i iskustvu da i ne govorimo. Ako vam nestane pilota u Srbiji, samo mi javite i poslacu vam na stotine za istu platu i isti broj i duzinu letova.
Jordan Vaskovic
Posto volimo da gledamo prema zapadniom svetu, evo malog poredjenja. Podaci su sa sajta Swiss. 78 aviona u floti, 1118 pilota. 15 pilota po avionu. Zemaljskog osoblja 2957 (racunajuci i mehanicare). Jat 16 aviona, operativno 11-12. 160 pilota. 15 pilota po avionu. Zemaljskog osoblja 1300 (ne racunajuci 1200 mehanicara u Jat Tehnici).
alpline tamo daleko
Gospodine iz Schwabenlada ako ste pogledali današnje novine u Namačkoj mogli ste primetiti da su se piloti Lufthaze odlučili za štrajk zbog neispunjenih zahteva. Između ostalog povećanje plate za nikih sitnih 6 i nešto posto. Kako kaže moraćete ipak da izaberete nekog drugog prevoznika. Lp

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља