понедељак, 01.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 16.02.2010. у 22:00 Јасна Петровић

Глуви на жалбе приватних трговаца горивом

Док се трговци свађају, купци трљају руке (Фото Д. Јевремовић)

Власници приватних пумпи прете да ће блокирати рафинерије Нафтне индустрије Србије, јер због једностране одлуке те нафтне компаније о појевтињењу горива, наводно, губе по 2,5 динара или половину од прописане марже за продају горива. Из Удружења власника приватних пумпи поручују да ће, као доказ озбиљности својих намера, организовати и протесте испред владе, признајући, додуше, да ће то бити последња у низу мера којој ће прибећи и то само уколико се министарства енергетике, финансија и трговине буду оглушивала о њихов захтев.

Бора Татић, заменик председника Удружења власника пумпи, каже за „Политику” да влада има могућности да правним средствима „приволи” НИС да поштује Уредбу о ценама која прописује да маржа приватника не сме бити нижа од пет динара по литру продатог горива.

Упитан на који начин тај проблем може да се превазиђе, Татић каже да је то могуће слободним увозом безоловног бензина у Србију, који би се онда јефтиније продавао од домаћег горива или да се маржа прометника повећа за тих 2,5 динара за колико је НИС снизио цене горива.

Бобан Атанацковић, председник Управног одбора „Нафте”, очекује да ће се проблем нелојалне конкуренције решити, али уколико надлежни не буду имали слуха може се поновити блокада рафинерија. НИС је требало да уз одлуку о нижим ценама на својим пумпама, снизи велепродајну цену прометницима, јер они евидентно губе по 2,5 динара по литру горива од сваког возача који оде на НИС-ову, а не на њихову пумпу.

Званичан захтев за разговор са власницима приватних бензинских пумпи поводом одлуке НИС-а да снизи цене нафтних деривата на својим пумпама у Министарство енергетике није стигао, потврђује Милан Будимир, задужен за односе с јавношћу.

Он каже да су стварне разлике између набавне и продајне цене, које је могуће остварити на пумпама, ако се узму у обзир увозне цене евродизела и течног нафтног гаса 10. фебруара 2010, око 19,5 динара за евродизел и око 6,70 динара за течни нафтни гас. Ако се узме у обзир просечан промет нафтних деривата на бензинским пумпама, укључујући и профит који се остварује од пратећих делатности, укупна маржа при продатом литру бензина може достићи и 9,50 динара. Тиме се, по њему, умногоме релативизују жалбе приватника.

– Овако формирана укупна маржа знатно је већа од зараде која се могла постићи када смо имали комплетно затворено тржиште – категоричан је Будимир.

У поређењу са осталим земљама региона, чак и после одлуке НИС-а да снизи износ своје марже, просечни приходи наших бензинских станица по литру продатог горива већи су него у другим земљама региона. Висина велепродајних и малопродајних маржи на моторне бензине и дизел горива у Хрватској су 8,10, Словенији – 8,08, а у Црној Гори – 6,91 динара, закључује Будимир.

Износ марже од пет динара одређен је 2005. године када је тржиште било апсолутно затворено, а деривати су куповани директно од НИС-а. Данас је ситуација другачија, јер је омогућен слободан увоз евродизела и течног нафтног гаса.

Улазне цене ТНГ-а и евродизела на бензинским станицама, односно велепродајне цене по којима се ти деривати набављају из увоза, знатно су ниже од прописаних највиших произвођачких цена. Међутим, ови деривати се на бензинским станицама продају по највишим могућим ценама, које су или прописане (евродизел) или их формира тржиште као што је случај с течним нафтним гасом, каже он.

У НИС-у кажу да велепродајну цену, као и износ акциза и маржи, одређује држава по формули – променљива цена сирове нафте, фиксна цена транспорта, плус цена прераде. Рафинерије НИС-а немају право да продају робу скупље од дефинисане велепродајне цене и то не чине, поштујући законом установљена правила.

Нафтне компаније имају могућност избора – да купују по велепродајним ценама које је одредила држава или да искористе могућност услужне прераде, где ће рафинерија прерађивати нафту коју компанија испоручи, закључују у НИС-у.

Коментари1
a5562
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bojan
Srce mi se cepa. Nije im dovoljno sto su multimilioneri (vlasnik brenda Avia za Srbiju, cija je pumpa naslikana za clanak, je clan elitnog 'biznis kluba' iz Sekspirove) vec traze jos.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља