петак, 22.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:00

Рафинерија у Смедереву: да или не

недеља, 07.03.2010. у 22:00
Предраг Умичевић и Драган Шормаз (Фото А. Васиљевић)

Изградња рафинерије је месецима главна тема у Смедереву и по ко зна који пут поделила је грађане на оне који су у паници због загађења и у страху за будуће генерације и оне „храбре“ који се уздају у високу технологију, зарад наводног напретка града. Рафинерија је „разбила“ и власт у Смедереву, криза парламента још траје, а граду прете чак и привремене мере. Све је почело када је град пре око годину дана потписао меморандум о разумевању са холандским конзорцијумом „Комико оверсајз“, ћерком фирмом у Србији „Комико ојл“, о изградњи рафинерије за прераду сирове нафте у делу индустријске зоне на око 113 хектара. Једини понуђач био је управо „Комико ојл“ који је за закуп 113 хектара на 99 година понудио 4,2 милиона долара у три рате, што је готово три пута више од почетних стотину милиона динара. Заузврат, град би добио 250.000 долара као донацију у буџет, гратис конверзију свих котларница са мазута на гас и објекат од 350 квадрата за децу ометену у развоју. Буџет би приходовао око 4,5 милиона долара по основу такса и донација, рафинерија би упослила од 300 до 500 људи, а индиректно у тој компанији радило би чак до три хиљаде Смедереваца. Да ли ће доћи до градње нафтних постројења на смедеревској обали Дунава, упркос политичким неслагањима, и да ли ће то бити политичка или одлука грађана, за „Политику“ говоре Предраг Умичевић, градоначелник Смедерева, из ДС-а, и Драган Шормаз, народни посланик из ДСС-а.

Политика: Како објашњавате чињеницу да је смедеревска власт прва која је компанији „Комико ојл“ дала зелено светло да гради рафинерију у том граду, а таква идеја одбијена је у Ковину и Пожаревцу?

Умичевић: Локалне самоуправе тих градова нису успеле да обезбеде земљиште за градњу, али уколико се рафинерија не буде градила у Смедереву понудили су да ипак пронађу локацију. Циљ „Комико ојла“ је да на коридорима 7 и 10 сагради рафинерију која ће дериватима покривати Бугарску, Хрватску и Румунију, производећи евро 8 и евро 10. Њихове анализе потврђују да ће ово гориво европског квалитета после 2012. године бити дефицитарно у широј зони Балкана.

Шормаз: Ти инвеститори су долазили у Смедерево код бившег председника општине из наше странке, али нису добили позитиван одговор, јер нису имали никакав папир, нити пројекат и нормално је да нису озбиљно схваћени. Тада смо контактирали са надлежним министарством и речено нам је да је то потпуно неозбиљна прича и о тој теми се даље није причало.

Политика: Како „Комико ојл“ зна да неће бити довољно квалитетних деривата. Осим тога, све ове земље које сте набројали имају своје рафинерије и већ сада производе европски квалитет горива.

 Умичевић: То је тачно, али уласком у ЕУ многе рафинерије, према сазнањима и анализи инвеститора, биће затворене. Рафинерије у Хрватској и Бугарској немају технолошких могућности да производе евро 8 и евро 10.

Политика: Али, осим Хрватске, све ове земље су већ у ЕУ.

Умичевић: Локација Смедерево–Пожаревац–Ковин и шира зона Београда, као и коридори 7 и 10, привукле су инвеститора. Важна је близина нафтовода којим би се из Јадрана директно до Панчева, а потом и до Смедерева омогућило допремање нафте танкерима. „Комико ојл“ је заинтересован да инвестира и у градњу дела нафтовода до Смедерева.

Шормаз: Бугарска и Румунија су већ у ЕУ и није ми јасно како онда оне неће моћи да производе европски квалитет горива, када су то у обавези већ сада. Прича о нафтоводу од Панчева до Смедерева је на дугом штапу, то је само пројекат за који не постоје инвеститори. Није спорно да треба имати нове инвестиције, али неопходно је бирати шта нам треба. Зашто да у Смедереву градимо нешто што не треба ни граду, ни Србији. Стално питам, а нико ми никад није одговорио, како ће сирова нафта доћи до рафинерије у Смедереву. Нема нафтовода, немамо луку за истовар нафте, нити инфраструктуру...

Умичевић: Нафтовод већ постоји и он од Крка преко Босанског Брода и сада снабдева рафинерију у Новом Саду. Тако се снабдева и рафинерија у Панчеву, а меморандум који смо потписали са „Транснафтом“ значи да инвеститор жели да инвестира и у крак нафтовода који ће спојити Панчево и Смедерево. Он ће бити урађен док се гради рафинерија која би по најавама инвеститора требало да се заврши за 36 месеци од момента добијања грађевинске дозволе.

Шормаз: Али националном стратегијом енергетског развоја Србије није предвиђена градња нове рафинерије у нашој држави. Док смо ми били на власти, тада је стратегија урађена и ниједно слово у међувремену није промењено. Да би се донела другачија одлука потребно је ваљда да влада промени ту стратегију. Имамо две рафинерије у Србији. У једној се већ производи евро 5 који задовољава европски стандард и до краја године та производња ће бити дуплирана. Истовремено, престаје производња оловних и производиће се три пута више безоловног бензина. НИС гради ново постројење за производњу горива у Панчеву, и то најсавременије у Европи, где ће бити уложено више од 400 милиона евра, што је два до три пута више од инвестиције „Комико ојла“. Количине деривата које ће производити НИС биће довољне не само за Србију, него и за регион. Међутим, суштина је да Смедеревци не желе рафинерију и базну индустрију у свом граду. Доста им је „Ју-Ес стила“. Постоје и други потенцијали за нова улагања која неће штетити здрављу грађана.

Политика: Због чега у Смедереву треба градити рафинерију ако се зна да ће тржиште Србије 2012. године бити отворено и деривати ће слободно моћи да се увозе и извозе? Осим тога, керозин који би производио „Комико ојл“ авиокомпаније већ купују где им је јефтиније.

 Умичевић: Рафинерије у Бугарској и Хрватској због тога што нису технолошки осавремениле своја постројења имају налог за затварање, тако да после 2012. године, када Европа буде инсистирала на квалитету евра 8 и 10, тог горива неће бити довољно. Ако инвеститор који жели да сагради рафинерију то уради у Србији, а знамо да НИС увози евро 5 и то много кошта, зашто не бисмо извозили уместо да увозимо деривате. Садашња производња ни приближно не покрива потребе тржишта. Уосталом, посао локалне самоуправе није да се бави рафинеријским капацитетима. Ми смо спремили оно што је град требало да уради за било ког инвеститора и показали да смо способни да омогућимо добар пријем. Влада ће на крају рећи треба ли Србији нова рафинерија или не.

Политика: У Министарству енергетике кажу да постоје јаки политички притисци да издају ту дозволу.

Умичевић: На министру је да одлучи и сигурно је да неће да уради мимо закона. Влада Србије ће носити део одговорности, и ако буде рекла не, тиме смо ставили тачку на овај посао, али смо показали да смо кадри да изађемо у сусрет инвеститору и послали поруку да је Смедерево, без обзира на то ко је на власти, апсолутно спремно да прими инвеститора овог капацитета.

Шормаз:И ја имам сазнања да се врше притисци на министарство, али ми је речено да неће попустити по том питању. С друге стране, страх ме је од „непопустљивости садашње власти“ па зато и желимо референдум после чега нема никаквог разговора, нити парламент може да одлучује када постоји довољан број потписа грађана.

Политика: Ко ће одлучити хоће ли бити рафинерије, политичари или грађани? Ако је у питању витални интерес грађана, као што је овде случај, закон о референдуму предвиђа да се грађани питају.

Умичевић: Избори 2008. године су били референдум и грађани су нам дали поверење да доносимо одлуке у њихово име. Мислим да су људи у смедеревском парламенту довољно одговорни и да имају капацитет да одлуче о овој инвестицији. Влада Србије може да изгласа и донесе одлуке које су у њеном домену, али на крају ће парламент Смедерева дати последњу реч и изјаснити се о уговору о закупу земљишта.

Шормаз: Шта су грађани рекли на изборима када им нико није ни поменуо рафинерију, то сада није релевантно. Да су знали шта их чека, питање је ко би данас био на власти.

Политика: Ако ипак буде референдума, какав исход очекујете, с обзиром на то да је јавност Смедерева потпуно подељена?

Умичевић: Референдум је карта на коју игра ДСС. Колико год грађана буде изашло, мислим да ће већина бити за рафинерију.

Политика: Али, све анкете говоре супротно...

Умичевић: Има још анкета које су урађене и испитивање јавног мњења показује да је већина за, због радних места и свега доброг што доноси рафинерија. Замислите када бисмо за сваку инвестицију питали грађане.

Политика: Овде је у питању инвестиција која угрожава животну средину.

Умичевић: Ко то каже? Једна котларница у граду може више да угрози околину од рафинерије. Смедерево у центру није загађено због „Ју-Ес стила“ већ због котларница које раде на мазут, а ми имамо понуду од „Комико ојла“ да све котларнице конвертују на гас, као и да сви аутобуси градског саобраћаја пређу на течни нафтни гас чиме би се апсолутно смањило загађење.

Шормаз: Ову причу слушао сам од Умичевића и када је „Ју-Ес стил“ дошао у Смедерево. Причало се како ће Американци у град да уложе пет милиона долара и да је то предвиђено уговором. Где је данас тај уговор? Нема га ни Влада Србије нити знају шта у њему пише. Смедерево тај новац никада није видело.

Политика: Овде је реч о инвестицији која ће уз сва улагања коштати чак и до милион долара. Може ли „Комико ојл“ да изнесе овакав пројекат ако знамо да се до сада није прославио у овом послу или се то бар овде не зна довољно?

Умичевић: Конзорцијум чине финансијска корпорација „Брајан Мери“, која финансира пројекат, фирма „Бејзик еквипмент“ као произвођач опреме и „Глобал гас“, који је власник бушотина у Нигерији и танкера за превоз сирове нафте. Логично је да могу да изнесу овакав посао, а шта ће бити после и како ће они управљати инвестицијом, ја то не знам. Држава је дала граду земљиште без накнаде са намером да издавањем земље у закуп добије директан локални приход. Ово је добар гест Владе Србије према Смедереву.

Шормаз: Није тачно да је Смедерево привилеговано од државе, земљиште се свакодневно даје локалним самоуправама зарад нових инвестиција. Међутим, шта је са путном инфраструктуром? На пружном прелазу код Радинца имамо огромне колоне камиона и кратере на асфалту, а не постоји ниједан други пут. Њега сада користи само „Ју-Ес стил“ и град Смедерево. Шта би било ако додамо рафинерију, не смем ни да помислим. Какве год нам причате приче о еколошким стандардима, Смедереву рафинерија не треба јер има много веће потенцијале за инвестиције које ће можда донети мање новца, али сигурно здравију околину.

Политика: Господине Шормаз, да ли бисте овако размишљали и да сте на власти у Смедереву?

Шормаз: Апсолутно. Па, исти инвеститори већ су одбијени у Смедереву када смо ми били на власти.

Политика: Господине Умичевићу, колико су тачне приче да вас уколико успете да „изгурате“ рафинерију чека место у српској влади?

Умичевић: То нема везе са истином, нити се тако аванзује. Сматрам да би на овом месту требало да дам максимум, да направимо добру слику о Смедереву као граду за инвестиције, да створимо нова радна места, да будемо свесни да заштита животне средине нема алтернативу. Да сам желео да напредујем, радио бих нешто друго. То нису моје амбиције и оне нису руковођене овим пројектом. То су политикантске спекулације.

О. Милошевић
Ј. Петровић


Коментари37
50a1b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

radoje milomiric
Ideja o rafineriji u Smederevu je tolika glupost, da treba sagledati i sta dobija navodni investitor ako stvar ne prodje. Kakve su obaveze grada Smedereva u tom slucaju? S druge strane, rafinerija sirove nafte nije samo energetski objekat nego hemijska fabrika. Prema tome i to se treba kod izdavanja dozvola da uzme u obzir. Kao trece, pitam nase ministre kako se ta ideja uklapa u Dunavsku strategiju Evropske zajednice. S jedne strane pristupamo tom programu a s druge spremamo da Dunav nizvodno od Smedereva pretvorimo u kanal otpadne vode. Kako to da cela rafijerija treba da kosta 250 miliona dolara a dorada tehnoloskog procesa jedne od postojecih srpskih rafinerija vise od 400. Kako se te sume porede sa slicnim investicijama u svetu? Ono sto nedostaje u celoj diskusiji je misljenje tehnicke struke, gde ste gospodo?
Smederevo Srbija
Svi ovi ljudi koji su protiv rafinerije sigurno imaju dobar i siguran posao.A, sta je sa onima koji ga nemaju? Ako se vec toliko brinete za ekologiju sto ne zatvorite US steal? Ja mislim da ako ce ta rafinerija doneti kapital i nova radna mesta treba im dozvoliti gradnju a, kada se smanji procenat nezaposlenosti onda mozemo pricati o zagadjenju. EEE,bre zelezara je ovde sto godina i sve vreme zagadjuje a vi, koji se protivite, niste ni glas pustili,pa ste sad nasli da se pravite zastitnici zivotne okoline!!!!
vojislav m
Rafinerija, da ili ne. Ovo treba da odluce SAMI SMEDEREVCI NA REFERENDUMU ! I ko je taj Umicevic koji hladno izjavljuje da su "on" i njegovi izabrani da odlucuju u ime svih nas. Pa niste vi Mojsije nego obican smrtnik koji po meni mora da odradi ono sto mu je neko iz vrha stranke rekao da mora kako bi kasnije bio dobar kadar za napredovanje. Ne vodi on racuna o Smederevu vec o koristi nekolicine koji bi voleli da u ovoj raboti usicare, a nama i nasim generacijama da ostave da se kasnije hvatamo za glavu sta uraditi sa zagadjenjem zemlje, vode i vazduha. I zbog cega se svi oni toliko boje REFERENDUMA ? Znaju da taj njihov predlog NECE proci.Slazem se sa komentarima da je u raspravi dato vrlo malo relevantnih cinilaca koji bi iskazali opravdanost ovakve investicije i to samo iz razloga da i oni nemaju odgovarajuce parametre i podatke koji bi im isli u prilog. Cista politika. Nisam clan NI JEDNE stranke ili OBOZAVALAC nekog njenog pojedinca. JA SAM ZA ZDRAVO I EKOLOSKI CISTO SMEDEREVO.
Јован Кикић
Драган Шормаз је лик којег је камера емисије "Шта радите, бре", пре пар година, ухватила како чачка нос и то ставља у уста. Сви ми Срби треба да се подавимо, чим смо дошли дотле, да нам он кроји судбину!
Dragan Pavlovic
@ nebojsa jovanovic,ta izjava je nestrucna,nije dovoljno otici u jednom u nekom gradu i reci "vama treba to i to".Sta je Smederevcima potrebno najbolje znaju oni koji tamo zive.Smederevo je tradicionalno industrijski i poljoprivredni grad,ali zemljista je sve manje.Zato je industrija buducnost Smedereva.Ja bih dodao,ali to je samo moja ideja;da se Smederevo siri na drugoj obali Dunava.Naravno da bi za ostvarenje ove ideje bila potrebna pomoc politicara.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља