среда, 27.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 08.03.2010. у 22:00

„Јат” лети у стечај

До Љубљане са седам путника: „Јатов” авион АТР

Једини путник у бизнис класи послужен је само – обичном водом. А кад се због тога није наљутио, љубазна стјуардеса понудила му је ланч пакет намењен посади. На питање путника шта се служи у економској класи, стјуардеса је извадила запакован колач на чијој фолији је писало „мафин са чоколадом”, а преко је био прелепљен печатиран папир на коме је писало „мафин са јабуком”.

Вода је постала једино „послужење” у авионима „Јата”, а однедавно за четири тоалета, боинг 737 „задужује се” са две ролне тоалет папира. Пре неки дан путници у Скопљу одбили су да их „Јат” превезе до Београда јер је температура у кабини била у минусу. Доказ да „Јат” напуштају путници јесте и податак да је АТР за Љубљану једног дана прошле недеље имао само – седам путника.

И ови наизглед ситни примери (у односу на расклиматане шрафове крила авиона) на линији из Беча у Београд показују у каквом је стању национални авио-превозник „Јат ервејз”. На летовима више нема хране, али неће бити ни летова. Авиони немају моторе које би требало да поправља „Јат техника”, па би могло да се догодити да „Јат” више и не лети из Београда јер Аеродрому „Никола Тесла” дугује више од осам милиона евра. Могуће је и отказивање уговора и избацивање националног авио-превозника из Сурчина, а пет милиона евра „Јат” дугује Контроли летења. Од септембра прошле године и летачко особље постало је нека врста поверилаца „Јата” – њима компанија у којој су запослени не исплаћује дневнице (у зависности од одредишта дневнице су од 35 до 60 евра). Све више поверилаца куца на врата „Јата” и за сада потражује 30 милиона евра. Невоља је што је „Јат” прошле године, према изјави генералног директора Срђана Радовановића, направио губитак од 15 милиона евра. Тај губитак је, међутим, још већи јер подаци из финансија те компаније показују да је оперативни губитак од саобраћаја као основне делатности – око 27 милиона евра. Кад се све сабере, „Јат” је у минусу око 180 милиона евра. И на све то, још има десетак милиона евра краткорочних задужења код комерцијалних банака за плаћање у иностранству.

Да би се пажња јавности одвукла од тражења одговорности за оволике губитке смишљена је прича о наводној заинтересованости двојице бивших власника компаније „Марбо” да купе „Јат”, сматрају стручњаци који веома добро познају прилике у цивилном ваздухопловству. Јер, кад год „Јат” стигне на „дневни ред” јавног пропитивања због лошег пословања, из те компаније медијима се пласира „поуздана” информација о наводно сигурној продаји „Јата”. Једном је купац „Ер Берлин” други пут „Туркиш ерлајнс”, трећи је грчка инвестициона „Марфин група”, а онда су се „појавили” бивши власници произвођача чипса Андреј Јовановић и Бојан Миловановић.

Овог пута, чини се, неки од поверилаца (који су – да парадокс буде већи – такође јавна предузећа) изгубили су стрпљење у страху да би „Јат” могао да их повуче у пословну провалију.

У „Јат техници” која се пре две године одвојила од „Јата” али остала у државном власништву нису само кивни због стотине десетине милиона динара дугова, него и на начин сарадње. Да би показао колико је љут на „Технику” што тражи наплату дугова, „Јат” је започео преговоре о одржавању авионских мотора у иностранству, па је тако пре неки дан „Техници” стигао захтев из „Јата” да „спакују” четири мотора који су на ремонту и пошаљу у Француску на даље ремонтовање.

Али најозбиљнији проблем чини се да има јавно предузеће Аеродром „Никола Тесла”. Дуговање „Јата” аеродрому континуирано се увећава, а од октобра прошле године потпуно је прекинут прилив новца по било ком основу на рачун аеродрома. Тако је дуг, како сазнаје „Политика”, нарастао на 848 милиона динара, од чега је на наплату доспело 714 милиона, а 390 милиона динара дуга односи се на наплату аеродромске таксе. Због тога је Управни одбор (како би заштитио пословне интересе компаније) аеродрома био принуђен да раскине уговор о наплати аеродромске таксе коју обавља „Јат” за рачун аеродрома. Отказни рок истиче 18. априла 2010. године, после чега ће аеродром самостално наплаћивати аеродромску таксу путницима „Јата”. То значи да путници који своје путовање започињу после 18. априла 2010. године не треба да плаћају аеродромску таксу „Јату”. За „Политику” је на аеродрому речено да начин наплате аеродромске таксе за путнике свих осталих компанија остаје непромењен и да цена аеродромске таксе остаје иста (у терминалу 2 – 19,8 евра, у терминалу 1 – 15,3 евра, трансферна такса – 7,3 евра у динарској противвредности). А наплата за путнике домаће авио-компаније биће омогућена на неколико начина – путем Интернета и платних терминала, а разматра се и могућност наплате преко СМС-а.

Авиони „Јата” и даље ће бити квалитетно и благовремено прихватани и отпремани са београдског аеродрома, изјавили су за „Политику” у овој аеродромској компанији. Ова одлука нарочито је важна јер показује добру вољу аеродрома да настави „гледање кроз прсте” „Јату”. Јер, отказивање уговора о аеродромским таксама само је једна од три ставке у односима националног авио-превозника и Аеродрома „Никола Тесла”. Према информацијама које има „Политика”, остале две таксе (лендинг – такса слетање и хендлинг – такса за услуге опслуживања авиона на писти) „Јат” уопште не плаћа и тај „луксуз” му допушта држава.

Крајем прошлог месеца Самостални синдикат радника ваздушног саобраћаја и ваздухопловства Србије позвао је надлежне да учине нешто за спас „Јат ервејза”, по угледу на државе које су помогле опстанку „Луфтханзе” и „Бритиш ервејза”.

То је још један СОС упућен на адресу државе да помогне националном авио-превознику. Држава је, што је било до ње, већ много тога учинила дајући 40 милиона евра гаранције за директоров план „дизања авиона” и сад би се већ могло рећи да њено даље нечињење угрожава јавне финансије и превоз путника домаћом компанијом. Надлежни, међутим, седе и у „Јату”, а у тој компанији веома мало је учињено на пословном реструктурисању и „затварању финансијске конструкције”. Tако да, гледано са стране, и поред упорне медијске кампање (рекламе, запошљавање нових пи-ар стручњака) стиче се утисак да не постоји програм пословног опоравка компаније. „Јат” и даље има 160 пилота и копилота (што је 80 посада), а на 10 авиона с којима лети користи само – осам посада. Поређење са светом било би катастрофално, јер стандард у Европској унији је 3,5 посаде. На амбициозни план новог руководства да „Јат” ове године превезе 1,5 милиона путника (према 900.000 у прошлој години), стручњаци сумњичаво врте главом управо због пропуста и услуге коју „Јат” нуди путницима. Није на одмет подсетити се податка који је саопштио „Јат” – да је попуњеност путничке кабине у прва два месеца 2010. године износила 50,2 одсто, што је за два одсто мање него у прва два месеца 2009. године.

Нема сумње да ће „Јат” и ове године тражити помоћ од свог власника – владе, којој је веома стало да Србија и убудуће има националну авио-компанију. Та жеља, међутим, коштаће ове године пореске обвезнике у Србији још и више него прошле, јер менаџмент „Јата” ће у једном тренутку затражити рецимо субвенције којима би покрио губитке настале применом споразума „отворено небо” и приде 50 милиона евра да би држао авионе у ваздуху. Готово сви актери укључени у авио-саобраћај спремни су да потврде да ће влада „одрешити кесу” као и до сада.

Истина, из владе стижу најаве како јој је стало да „удоми” свог авио-превозника. Крајем фебруара министар за инфраструктуру Милутин Мркоњић изјавио је да ће преговори о стратешком партнерству за продају „Јата” почети у марту и да је договорено да менаџмент те компаније уђе у разговоре са будућим стратешким партнером без кога ће држава тешко продати „Јат”. „Без стратешког партнера сама држава ће много теже довести ’Јат’ на позицију да буде озбиљна компанија” рекао је тада Мркоњић.

Влада, међутим, нема одговор на кључно питање – шта је то што „Јат” нуди и ко је уопште спреман да разговара о куповини „Јата”, компаније чији су кумулирани губици 180 милиона евра и која због тога тешко може подићи комерцијални кредит.

Даље тражење стратешког партнера у ситуацији кад он није до сада нађен и кад у области авио-превоза влада незапамћена криза, само је одлагање суочавања с неминовношћу стечаја „Јата”. Тај стечај заправо би био ослобађање баласта „Јата” иза којег би одмах уследило оснивање нове српске авио-компаније у коју би држава као свој удео уложила макар половину од 40 (или 50) милиона евра намењених за подизање старе флоте нереструктурисаног „Јата”. Други део потребне суме за оснивање нове националне авио-компаније могао би да буде обезбеђен из стратешког партнерства у које би држава Србија ушла са неким заинтересованим иностраним авио-превозником. Кроз тај модел и нови српски авио-превозник много лакше би дошао до нових авиона „Ербаса” или „Боинга”. Упућени стручњаци тврде да су оба ова произвођача авиона веома заинтересована за српско тржиште јер су проценила његов стратешки значај и израчунала да ће се са аеродрома у Србији наредних година само повећавати број путника.

На питање зашто се не направи такав сценарио, извор „Политике” у Влади Србије каже да држава нема храбрости за стечај и формирање нове авио-компаније са мање пара него што је планирала да потроши на неизвесно оздрављење „Јата”.

„До сада ниједно јавно предузеће није отишло у стечај и стечај ’Јата’ био би преседан од кога сви беже”, тврди извор „Политике” и указује на могућно различите интересе везане за ово предузеће – ресорно надлежни министар за „Јат” је из Социјалистичке партије, а директор „Јата” из Демократске странке.

Миша Бркић

-----------------------------------------------------------

Отказан штрајк „Јат технике”

Запослени у „Јат техници” неће ступити у штрајк, јер је авио-превозник „Јат ервејз” уплатио део дуга тој компанији, изјавио је председник Самосталног синдиката лиценцираних ваздухопловних механичара Србије Миодраг Ускоковић.

Он је рекао да не зна о ком се износу ради, али да је то довољно за тренутну исплату дела зарада.

Ускоковић је казао да штрајкачки одбор неће бити расформиран све док не буду испуњени сви захтеви запослених у „Јат техници” и да је рок за то 31. март.

Бета

-----------------------------------------------------------

Понуда две фирме за кетеринг

На тендер „Јат ервејза” за снабдевање те авио-компаније оброцима у периоду од годину дана понуде су поднела предузећа „Јат кетеринг” и „Аеродром кетеринг”, објављено је јуче на отварању понуда.

Сарадња „Јат ервејза” и „Јат кетеринга” прекинута је због дуга државне авио-компаније за испоручене оброке. „Јат кетеринг” је 14. јануара обуставио испоруку оброка „Јат ервејзу”, због дуга те авио-компаније од 41 милион динара.

Бета

Коментари139
4b0a2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Aleksandar
D2 Zeleo bih da vas podsetim da je JAT bio sam na svome.Da je bio u usponu do 7 marta 1975 kada je smenjen POSTOVANI EKONOMISTA Gosp.V.Kunic!Zasto?Pitajte ondasnje politicare!?Posebno Druga Nikezica i drugaricu L.Perovic nase perjanice,i ostalo rukovodstvo.Pa je doveden Drug general Radisavljevic!Poznata prica?nista se nije izmanilo od tada na bolje.Samo na gore!Prodali ste JAT_ov hotel Slavija,hotel na Kopaoniku,Tehniku,Ketering.Ko?Vas postovani Gosp.Velja Ilic,onaj sto sutira novinare a kad je on dobio po nosu onda...Koliko od vas nije bio clan KPJ ili neke od njenih naslednica sada?Ko jos od vas misli da moze da zaradi platu pilota otvorena mu vrata!Probajte pa da vas pitam jel' jos uvek mislte da su oni pretplaceni?Zar vam nije palo na pamet da je potrebno imati m..a od celika i sesti u avion koji opisujete?A ja vam tvrdim da niste u pravu.Ni sto se tice hrane ni ispravnosti i cistoce aviona. Sledi vam i D3.
Bora Boric
Ne treba da JAT ide u stecaj, vec ovi LOPOVI na vlasti!!!!
mr.kurjak nepoznato
Jatu bih preporucijo da snizi cene karata iz Skandinavije nap.. Kopenhagen-BGD ZA 30-40 posto ili iz Svedske za 30 procenata pa bi nasa dijasporasve cesce koristila jat i letela bih sa jatom cesce
Ljuba
@bojka milosavljević, 09/03/2010, 17:01: Oprostite mi gospodjo Milosavljevic, cena JAT-ove karte mi nije bila poznata posto sam kartu kupio od Virgin Atlantic, a JAT nas je vozio od Londona do Beograda. Nisam imao utisak da je karta basnoslovna, ali mozda se varam. Ja doduse i dalje mislim da su 'sporedne" stvari u stvari glavne, jer prosecnog putnika zanima da: 1. putuje bezbedno, 2. Komforno ( sa dobrom hranom i posluzenjem i zabavom-filmovima)i 3. da vreme za konekcije bude razumno- ni veliko ni malo, pogotovo sada kada treba proci brojne pretrese...i 4. cena svakako!
Vladimir Tasic
JAT je izgubio zadnjih15 godina oko 5 milijardi Eura, a drzava jos toliko, zbog prljavog posla sa tom kompanijom.Vracanje na trziste ce da potraje krace ili duze ali sigurno ne lako. Sve do te mere unisteno ali svakako najveca steta je proterivanje strucnog kadra. Zanimljivo najcesci direktori niti su Srbi a vecina nije iz Srbije. Vlada to radi sistematski , naravno na stetu Srbije.Srbi u rasejanju zbog sprecavanja zemlje matica da posete svoju domovinu naterace Srbe iz rasejanja da se organizuju i da ne salju gotovinu u zemlju pa ve vid Sve velike nabavke su bile moguce zahvaljuju ci doznakam srpskog naroda iz rasejanja, kao jedinog sigurnog prihoda. Za protekli period drzava je inkasirala preko 100 Milijardi dolara od doznaka iz sveta. Ne samo da se drzava igra sa ogromnim prihodima ngo je i krajne drsko prema Srbima iz rasejanja.Ti Srbi koji pomazuci svoje porodice nesvesno finansiaraju drzavu Srbiju a drzava Srbija im vraca bas kao sto je i radila, zbog cega se zemlja i raspala.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља