– Нико од нас не размишља о стечају. Очекују нас боља времена. Наши дугови далеко су мањи од 180 милиона евра, како је то ових дана представљено у неким медијима”, поручио је у јучерашњем разговору са новинарима генерални директор „Јат ервејза” Срђан Радовановић. Он је истакао да укупно задужење предузећа износи између 25 и 26 милиона евра, али није могао да одговори на питање колика је тренутна вредност српске авиокомпаније, „јер није урађена никаква процена”. Као решење за излазак из кризе и оспособљавање читаве флоте, Радовановић је најавио ново задуживање у виду кредита од 52 милиона евра.
– Следећег месеца изабраћемо једну од 11 банака, колико се јавило на тендеру за овај посао, за који је држава већ потписала гаранције. Највећи део новца, око 40 милиона евра, биће утрошен за рационализацију пословања, 9,5 милиона издвојићемо за поправку мотора, а 3,5 за изнајмљивање два „боинга 737-700”, којима ћемо заменити две старе летелице. Када је реч о отплати, предвидели смо да добијемо и „грејс” период – навео је Радовановић, који је на питање новинара да ли је неопходно да компанија узима нове позајмице, одговорио да се „храбри менаџери задужују и у време кризе”.
Радовановић је подвукао да су се акумулирани губици националног авиопревозника од 1991. године попели на 146 милиона евра, али да ову суму не би требало сврставати у укупне дугове. Када је реч о „Јат техници”, чији су радници недавно запретили штрајком уколико им национални авиопревозник не уплати заостале накнаде, Радовановић је подвукао да су ове обавезе, осим фактура за фебруар 2010, измирене.
– Један од начина да превазиђемо кризу јесте проналажење стратешког партнера. Планирамо и продају сувишне имовине, а пре свега, зграду у Булевару уметности, за коју су се јавила два понуђача. Покушаћемо да смањимо расходе и рационализацијом представничке мреже у иностранству – објаснио је Радовановић, а на питања који су потенцијални стратешки партнери, одговорио је да је за сада озбиљно заинтересован само „Туркиш ерлајнз”.
– Требало би нагласити да смо у току прошле године успели да преполовимо губитак, па је са 32 милиона евра у 2008. он спуштен на 16,5 милиона у 2009. Иначе, укупан губитак „Јата” у прошлој години био је 23,5 милиона евра, а ни у 2010. не очекује се профит. Још око седам милиона издвојено је за отпремнине запослених, чији је број са 1.800 смањен на 1.200. Зараде наших радника сада учествују у укупним расходима са свега 17 одсто, што је податак на којем би нам позавиделе и највеће светске авиокомпаније – закључио је Срђан Радовановић.
------------------------------------------
Летњи ред летења
Представници „Јат ервејза” јуче су представили летњи ред летова, а нова одредишта националног авиопревозника су Дубаи и Порторож. Линија за Арапске Емирате, уведена 9. фебруара, омогућује много бољу везу са пистама у Аустралији, док ће према словеначком туристичком центру на Јадранском мору први авион кренути 15. априла.
„Јат ервејз”, према летњем реду, „покриће” укупно 37 дестинација у 25 земаља. Међу летовима неће се наћи линија за Пулу, са чијом ће се ваздушном луком, према речима Срђана Радовановића, тек преговарати. Директор „Јат ервејза”, негирао је опаску новинара да национални авиопревозник игнорише писте у Нишу и Хрватској, рекавши да је веза са аеродромом „Цар Константин” економски неисплатива.