четвртак, 28.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 18.03.2010. у 22:00

Гориво никад скупље

Гориво у Србији никада није било скупље. Уколико од суботе дође до нове корекције цена за додатна четири динара за дизел и око 3,5 за бензин, возачи ће „деведесетпетицу” плаћати 114,72, а дизел Д-2 – 103,45 динара. Дизел Д-1 би се продавао по 105,47, еко-350 за 107,3, еко-50 за 111,93, а евродизел за 114,74 динара.

У Министарству енергетике кажу да до нове корекције долази због скока цене сирове нафте на светском тржишту и курса долара који су   од последње корекције у просеку порасли за 6,94 процената.

Гориво оволико није коштало ни 2008. године када ја нафта достигла рекордни скок од око 147 долара по барелу. Тада се бензин на пумпама точио за 112, а дизел по 98,50 динара.

Данас, када је барел нафте на светској берзи испод 80 долара, безмало упола јефтиније него пре две године, гориво је скупље за три до пет динара. С овом ценом деривати нафте од нас су скупљи само у Грчкој и Мађарској.

Када би држава смањила акцизе, које за бензин износе 44,70, а за дизел 30,47 динара по литру, а НИС смањио рафинеријску цену прераде, деривати би били јефтинији за 30 до 40 динара по литру, тврди Станко Шарац, власник фирме „Гаспетрол”.

Само од 2005. године до данас акцизе су на бензин повећане за 70,55 одсто, дизел за 109,85 процената. Истовремено је скочила и рафинеријска цена прераде код НИС-а. За бензин са 24,98 на 48,75 долара по тони, што је процентуално веће за 95,16 одсто. Код дизела је прерада поскупела за око 93,44 одсто, док је код евродизела цена прераде већа за 98,05 процената, каже Шарац.

Еколошка такса је за последње три године поскупела чак 160 одсто, тако да не стоје аргументи да је главни кривац поскупљења горива само цена сирове нафте на светској берзи. Чини се да у укупном збиру „црно злато” најмање утиче на крајњу малопродајну цену.

Свему овоме треба додати и порез на додату вредност који се повећава сразмерно скоку цене горива. Примера ради, с последњом корекцијом цене горива у фебруару у односу на јун 2005. године, овај државни намет је код бензина већи за 66,37 одсто, а код дизела за 77,99 процената!

Шарац каже да им НИС није у међувремену снизио велепродајну цену бензина, али да ће приватници испратити цене НИС-а. Цене дизела код њих већ су ниже.

Иван Николић, сарадник Економског института, каже за „Политику” да од најаве министра трговине да ће да се преиспита висина акциза у цени горива, која у највећој мери утиче на цену горива, највероватније нема ништа, јер су акцизе поред ПДВ најиздашнији извор прихода за буџет.

– Приходи од акциза пали су у последњој години дана, јер је опао и промет на пумпама. Са евентуалним смањењем акцизе то би већ било опасно за државну касу, тако да су мале шансе да ће се држава тих пара одрећи – каже Николић.

Он истиче да би то било могуће само уколико би држава прерасподелила акцизе, и то тако што би их повећала на дуван, где су најниже, и тиме растеретила цену горива. Невоља је, додаје, што је тако драстична скок цена горива условио поновни шверц, јер је све више оних који одлазе у БиХ и танкују гориво.

Не треба заборавити ни да је курс долара данас знато већи него 2008, године када је нафта достигла свој историјски максимум. Од тада до данас курс је већи за 40 одсто, долар је тада вредео око 50, а данас више од 70 динара.

На питање како коментарише могуће продужење монопола НИС-а и после 2011. године, Николић каже да су Руси добро знали када су куповали НИС до када ће тржиште бити затворено, те да би држава направила велику грешку да им продужи тај повлашћен положај, закључује он.

Јасна Петровић  

-------------------------------------------------------------

Шкундрић: Нове цене нису обавезујуће

Нови Сад– Министар рударства и енергетике Петар Шкундрић јучеје у Новом Саду изјавио да најављене нове цене горива нису обавезујуће за продавце, јер се ради о максималним ценама које се не морају примењивати у малопродаји.„Уверили сте се да је НИС повукао један добар пословни потез и снизио цене бензина и дизела на својим пумпама, а то је учинио и ’Лукоил’”, рекао је министар и демантовао тврдње да је гориво у Србији најскупље.„То није тачно, у шта сам се ових дана и лично уверио путујући кроз Хрватску, Словенију и Италију. Не треба заборавити да су цене горива условљене и променом курса динара према долару”, указао је Шкундрић. Танјуг

Коментари8
1071d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

slobodan stanic
Sve je ovo posledica americke ekonomske politike,koja se manifestuje u cinjenicama da prvo iscrpe sva relno raspoloziva novcana sredstva celog svetaa narocito evropskih drzava,Onda dostampavaju dolare i opet dovedu cenu nafte na 100 ausko ro i na preko 15o Dolara za barel ,a onu su je crpeli besplatno unistavajuci iracki narod.Nasa Vlada mora nesto da preduzme da promet ne padne suvise i da netera ljude da idu preko "grane " da bi punili svoje rezrvore.Moraju da se preispitaju visine akcizai da se smanjenjem podesavaju tako da nikoga ne teraju preko granice u kupovinu.Hvala. U zdravlju .
disel benzinovic
ako se ne smanje akcize vise ce se svercat gorivo vise ce deviza izaci iz zemlje , bolje smanjit akcize uplola vise ce se trosit drugi ce svrcat iz srbije a i privredi ce biti lakse a vlada neka smanji troskove a ne da stalno laze i nek pocne puniti budjet po zakonu npr nek se smanji opterecenje na plate na 40%ali neka svakom plata ide "cela" na racun, ima toga jos ali mislim da ne vredi u ovoj zemlji o tome pricati jer eksperti znaju bolje, sutra cu do granice pa cu preci preko da napunim rezervar
Milan Milanovic
Drzavu i mogu da razumem zbog akciza da bi napunila budzet, ali politiku kursa Narodne Banke koja bi trebala da deluje smirujuce na privredu i stanoivnistvo nikako ne razumem, konstantno slabljenje dinara kao da namerno doliva ulje na vatru, kurs u sred ekonomske krize kad su ljudi povlacili stedne uloge iz banaka 10.12.2008 ,84 dinara a od tad do danas NBS stalno obezvredjuje dinar, zaista zalosno.
target
Ova stvar sa povecanjem cena goriva je van svake pameti!Zamislite samo objasnjenje!ja neznam kako je to po gradovima ali znam da su paori i seljaci ogorceni!!!Sezona poljskih radova samo sto ne krene seljacima treba za obradu 1 ha minimum 60l nafte samo za pripremu sejanja a jos ako vam je njiva i malo dalje dodajte jos 6-8l.Znaci 70e samo za gorivo agde je semenska roba(koja je paprena)i vestacko djubrivo koje je takodje papreno>Sta mislite gospodo iz vrha koliko treba para prosecnom seljaku koji ima oko 5-10ha da zaseje ove godine?I koliko ce ove godine biti manje zasejano nego prosle?Kako ce do da se odrazi na bilans nase najbolje "privredne grane"?(koja je po zvanicnim podacima iz prosle godine bila grana sa suficitom i u izvozu vecim od bilo koje privredne grane)Treba razmisljati bar u smeru da se nafta poljoprivrednicima opet da po povlascenim cenama kao nekad sto je bilo jer se bar tako nadje neka racunica u svemu ovome(makar ponovo delili bonove).To se sad moze odraditi.
buck
Cene nikada nisu bile vece. To ne znaci da nece biti.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља