Гориво у Србији никада није било скупље. Уколико од суботе дође до нове корекције цена за додатна четири динара за дизел и око 3,5 за бензин, возачи ће „деведесетпетицу” плаћати 114,72, а дизел Д-2 – 103,45 динара. Дизел Д-1 би се продавао по 105,47, еко-350 за 107,3, еко-50 за 111,93, а евродизел за 114,74 динара.
У Министарству енергетике кажу да до нове корекције долази због скока цене сирове нафте на светском тржишту и курса долара који су од последње корекције у просеку порасли за 6,94 процената.
Гориво оволико није коштало ни 2008. године када ја нафта достигла рекордни скок од око 147 долара по барелу. Тада се бензин на пумпама точио за 112, а дизел по 98,50 динара.
Данас, када је барел нафте на светској берзи испод 80 долара, безмало упола јефтиније него пре две године, гориво је скупље за три до пет динара. С овом ценом деривати нафте од нас су скупљи само у Грчкој и Мађарској.
Када би држава смањила акцизе, које за бензин износе 44,70, а за дизел 30,47 динара по литру, а НИС смањио рафинеријску цену прераде, деривати би били јефтинији за 30 до 40 динара по литру, тврди Станко Шарац, власник фирме „Гаспетрол”.
Само од 2005. године до данас акцизе су на бензин повећане за 70,55 одсто, дизел за 109,85 процената. Истовремено је скочила и рафинеријска цена прераде код НИС-а. За бензин са 24,98 на 48,75 долара по тони, што је процентуално веће за 95,16 одсто. Код дизела је прерада поскупела за око 93,44 одсто, док је код евродизела цена прераде већа за 98,05 процената, каже Шарац.
Еколошка такса је за последње три године поскупела чак 160 одсто, тако да не стоје аргументи да је главни кривац поскупљења горива само цена сирове нафте на светској берзи. Чини се да у укупном збиру „црно злато” најмање утиче на крајњу малопродајну цену.
Свему овоме треба додати и порез на додату вредност који се повећава сразмерно скоку цене горива. Примера ради, с последњом корекцијом цене горива у фебруару у односу на јун 2005. године, овај државни намет је код бензина већи за 66,37 одсто, а код дизела за 77,99 процената!
Шарац каже да им НИС није у међувремену снизио велепродајну цену бензина, али да ће приватници испратити цене НИС-а. Цене дизела код њих већ су ниже.
Иван Николић, сарадник Економског института, каже за „Политику” да од најаве министра трговине да ће да се преиспита висина акциза у цени горива, која у највећој мери утиче на цену горива, највероватније нема ништа, јер су акцизе поред ПДВ најиздашнији извор прихода за буџет.
– Приходи од акциза пали су у последњој години дана, јер је опао и промет на пумпама. Са евентуалним смањењем акцизе то би већ било опасно за државну касу, тако да су мале шансе да ће се држава тих пара одрећи – каже Николић.
Он истиче да би то било могуће само уколико би држава прерасподелила акцизе, и то тако што би их повећала на дуван, где су најниже, и тиме растеретила цену горива. Невоља је, додаје, што је тако драстична скок цена горива условио поновни шверц, јер је све више оних који одлазе у БиХ и танкују гориво.
Не треба заборавити ни да је курс долара данас знато већи него 2008, године када је нафта достигла свој историјски максимум. Од тада до данас курс је већи за 40 одсто, долар је тада вредео око 50, а данас више од 70 динара.
На питање како коментарише могуће продужење монопола НИС-а и после 2011. године, Николић каже да су Руси добро знали када су куповали НИС до када ће тржиште бити затворено, те да би држава направила велику грешку да им продужи тај повлашћен положај, закључује он.
Јасна Петровић
-------------------------------------------------------------
Шкундрић: Нове цене нису обавезујуће
Нови Сад– Министар рударства и енергетике Петар Шкундрић јучеје у Новом Саду изјавио да најављене нове цене горива нису обавезујуће за продавце, јер се ради о максималним ценама које се не морају примењивати у малопродаји.„Уверили сте се да је НИС повукао један добар пословни потез и снизио цене бензина и дизела на својим пумпама, а то је учинио и ’Лукоил’”, рекао је министар и демантовао тврдње да је гориво у Србији најскупље.„То није тачно, у шта сам се ових дана и лично уверио путујући кроз Хрватску, Словенију и Италију. Не треба заборавити да су цене горива условљене и променом курса динара према долару”, указао је Шкундрић. Танјуг