субота, 04.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 29.03.2010. у 22:00

Веровали смо Волту Дизнију

Борислав Шајтинац

Уручењем награде за животно дело нашем истакнутом аниматору, карикатуристи, илустратору и стрип цртачу Бориславу Шајтинцу, вечерас у 19.30 сати у дворани Културног центра Београда почиње 57. београдски фестивал документарног и краткометражног филма, који ће прогласити отвореним министар културе Небојша Брадић.

Пре уручења награде, у истој сали биће приређена ретроспектива Шајтинчевих филмова, а биће промовисана и монографија коју је приредио новинар Владимир Лазаревић, а издавач је Дирекција Феста, организатор фестивала.

По дипломирању на Академији ликовних уметности у Београду и на Академији лепих уметности у Паризу, Шајтинац (Меленци, 1930. године) почео је каријеру као аутор хумористичких цртежа у бeоградском „Јежу” и загребачком „Керемпуху”. У област анимираног филма, почео је 1966. радећи на филмовима „Заљубљен у три колача” и „Пардон”, а у документарном филму делом „Конференција животиња”. Стварао је у студију за анимацију у новосадском „Неопланта филму”, а са Николом Мајдаком реализовао је филм „Извор живота”, инспирисан радом српског барокног сликара Христофора Жефаровића.

Шајтинац је својевремено изјавио да су његови филмови „живе приче о живим људима у живом окружењу, који су претворени у цртане ликове како би добили универзални облик”.

Када размишља о филму, Шајтинац се често „заустави код Чарлија Чаплина и у времену у коме су настали филмови које данас сврставамо у историју, у историју у којој није изговорена ни једна једина реч”.(/slika2)

– На ту чудновату историју покушавам да надовежем нешто што је врло слично облику и садржају неме епохе, а то је анимирани филм. Зар нису ликови из тих филмова, врло често, изгледали као да су нацртани или као да су вођени невидљивим концима, а њихови покрети некада смешни, некада тужни, као да су били изведени руком скривеног цртача? Али, звучни филм је укрутио и руку тог скривеног цртача – сматра Шајтинац који је за своја дела „Није птица све што лети”, „Мост” и „Тријумф” награђиван на фестивалима у Оберхаузену, Кракову, Анесију, Чикагу, Мајамију и Локарну, а цртежи су му објављивани у „Алгемајне цајтунгу”, „Монду” и „Плејбоју”.

– После неспорног генија, Дизнија, анимирани филм је кренуо у различитим правцима у тражењу израза и сопственог језика. Могућности су огромне, неисцрпне, па вероватно зато изгледа да је сваким новим филмом почињала и нова епоха у овом жанру. Битно је то да се од Дизнија па наовамо разводнио, како у визуелном тако и у садржинском смислу, преживљавајући трансформације и метаморфозе брже и експлозивније него играни филм – каже Шајтинац који тренутно ради на новом анимираном филму „Хотел са 12 звездица”.

Анимација креира бесконачни свет покрета, простора, времена, звука и боје, стварајући форме које су доведене, често, до тоталне апстракције компјутерских и програмираних доживљаја, сматра Шајтинац и додаје:
– Веровали смо Дизнију, могли смо да опипамо његове потпуно измишљене ликове и предмете. Присвајали смо их. Били су наши. Постајали су. У новије време, муњевитим успоном, анимирани филм освојио је нове и неслућене квалитете у специфичном филмском изразу, нове естетске вредности и неограничену пројекцију визуелних замисли – истиче Шајтинац, и додаје да „по својим осећањима припада европској култури”.

И. Аранђеловић

Коментари2
4e5e1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

RAD VUCKOV
Kada je rec o W. Disney tesko je poverovati da je ta kompanija bojkotovala Srbiju za vreme gradjanskog rata 1990tih godina. To znaci da srpska deca nisu mogla gledati W. D. filmove. Ja sam bila zaprepascena Verovatno da se jos poneko seca toga. Naravno, treba znati ko je bio na celu te kompanije u to doba. To vise nije ista kompanija na cijim crtacima sam i ja uzivala kao i milioni dece sirom sveta.
Talicni Opanak
Umetnik koji nosi optimizam "ovakvih" razmera zasluzuje da ga sledimo.Korektna pitanja i prelepi odgovoro.Naucio sam nesto,univerzalno i vecno:veruj i radi-srpski Klint Istvud animiranoga filma.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља