четвртак, 25.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 06.04.2010. у 22:00

Бензин само за имућне

Гужве на наплатној рампи не сведоче о скупом гориво

Ново, осмо поскупљење горива од почетка године, после ког би од викенда литар моторног бензина могао да кошта 115, а дизела 104 динара по литру, могао би бити довољан разлог да се преиспитају сви споразуми који су потписани са произвођачима акцизне робе у Србији, потврдио је јуче за „Политику” проф. др Јуриј Бајец, саветник премијера Мирка Цветковића.

– Чињеница је да се цена горива мења у складу с Уредбом која прати цену сирове нафте на светској берзи и раст курса долара, али би толико поскупљење бензина и дизела могло да доведе до ланчаних поскупљења друге робе и услуга, пре свега транспорта, а то никако није добро – упозорава он.

Упитан, да ли ће саветовати премијера да се заложи за смањење акциза у цени горива, Бајец каже, да би Министарство финансија вероватно већ смањило те акцизе да има начина да на некој другој, страни надокнади тај минус, будући да је овде реч о најиздашнијем приходу у буџету, поред ПДВ-а. Међутим, питање је где наћи замену.

– С друге стране ако гориво настави да поскупљује, а падне тражња деривата то ће се такође одразити на прилив пара у буџет, па може бити више штете од високе акцизе него да је благовремено смањена, а тиме скочила потрошња горива – појашњава он.

Иван Николић, сарадник Економског института, међутим, не верује да ће се држава одрећи акциза у цени горива и да ће деривати у Србији наставити да поскупљују.

Према томе, каже, возиће се они који имају пара, а с обзиром на то да се тражња за нафтом на светској берзи повећава, што је један од показатеља изласка из светске економске кризе, возачи треба да рачунају с тим да ће и наредних месеци цена горива у Србији расти.

Упитан шта је лек да се цене обуздају и приближе окружењу где је гориво јефтиније и до 20 динара, Николић каже, да не треба рачунати ни на какву субвенцију државе, јер је реч о луксузној роби, већ да треба променити однос према политици цена енергената.

То значи, појашњава он, да уколико већ немамо начина да утичемо на цену сирове нафте на светској берзи, јер је Србија увозно зависна , онда не треба стално помињати како је цена струје у Србији најјефтинија.

– Тачно је да имамо најјефтинију електричну енергију у Европи, али струју сами производимо, а сирову нафту скупо плаћамо – категоричан је он.

Држава би могла да преиспита висину акциза и у другој акцизној роби и покуша да их доведе у сразмеру с својим захватањима у цени горива, каже Николић. Јер, ако је држава под изговором светске кризе и пуњења буџета могла да повећа порез на мобилне телефоне, зашто би био проблем да се ревидирају споразуми с дуванџијама или произвођачима алкохола, пита он.

Ни Горан Николић, сарадник Института за европске студије не мисли да би најновије поскупљење горива могло да се одрази на раст инфлације, јер све корекције од почетка године тек у једном проценту учествују у расту цена на мало.

Он одбија тврдње да се раст цена горива ланчано одражава на цене основне робе и услуга истичући да гориво ни код такси услуга није доминантна ставка. Оно што је реално очекивати је да ће цена сирове нафте наставити да расте и да ћемо за две недеље поново имати поскупљење, али ако је за утеху оваква ситуација потврђује да се приближава излазак из светске економске кризе, јер поново расте тражња за црним златом. 

Николић је скептичан да ће ново поскупљење горива утицати на одлуку владе да смањи своја захватања у цени горива.

У Министарству енергетике потврђују да су се стекли услови за новим поскупљењем и то у просеку за око динар, када је реч о бензинима и око 1,20 за дизеле.

Милан Будимир, задужен за односе с јавношћу у овом министарству каже да би радна група задужена да преиспита висину акциза у цени горива требало да се састане до краја недеље. Дакле, пре него што дође до новог поскупљења како би се нашао начин да се цена горива снизи и тако заустави прекогранични шверц деривата.

Интересантно је да је с последњом корекцијом евро дизел постао скупљи од безоловног бензина „деведесетпетице”, с којим је до сада увек имао исту цену. Скок цене евро дизела од претходне корекције за 1,31 динар нелогичан је и због тога што се овај дериват слободно увози, а у окружењу је јефтинији за чак 20 динара него код нас.

Трговци објашњавају да је то само још један доказ да Уредба о ценама деривата под хитно мора да се мења.

Јасна Петровић

Коментари13
4e72f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Teo
Državni vrh se našao u situaciji, da je skoro potrošio ekonomsku supstancu, i sve se održava kao veštački privid "nije tako strašno". Zato se sad nemogu odreći akciza, ali i tako se slabo puni njihov buđelar ili ti "budžet", ne postoji volja da stvarno podele teretkrize već i dalje se ide na medijsku manipulaciju, ali bliži se kraj, prodajom telekoma, mogu produžiti vlast kao što je Sloba radio, i sve je to copy/paste onog vremena. Da li nam se sprema scenario iz Kirgizije? Nadam se da postoji poneka hladna i trezvena glava.
Dejan
Sramota nad sramotama! Pa ovo će uticati na poskupljenje svega živog. Sram vas bilo političari koji ste prodali duvansku industriju (DIN i DIV) pod uslovima koji su vam diktirani (i za to uzeli masnu prvoiziju) i sad ne smete da udarite na njih i poskupite duvanske proizvode koji su glavni izazivač brojnih oboljenja.
Љиљана Ј.
Извињавам се опет ја. Сада је сезона кадасе највише троши нафта због пролећне сетве. Драги сељаци размислите о томе када будете гласали на следећим изборима који ће сигурно бити у неком "Глувом добу"а не у пролеће када свашта изговарате док точите скупу нафту. А ви грађани немојте се љутити на сељаке кад кажу да су скупи импути у пољопривреди. Један од тих је и нафта.
slobodan stanic
Slazem se sa komentarom Gospodina Sundica i dodajem:Posto su kod nas svetske cene. a plate i penzije iz Bijafre,intenzivne investicije i ekspanzivan izvoz i intenzivno zaposljavanje nas ne interesuje(ne mislim na nas citaoce) izgleda da se ni Vlada ne mesa u svoj posao. Zamajavamo se izborima guvernera,rezolucijama i........ i posledica toga je da smo i posle 10 godina vladavine "evropske demokratije" na nivou proizvodnje od 45% one iz 1989.Moj komsija sima kaze da nema problema sa cenom goriva:svakog meseca kupuje za 1000 dinara pa kolko mu bude-5 dana,4 dana,3 dana, i takoooo..?
идеја
Смањити акцизе на гориво, повећати на цигарете и алкохол. Једноставно. Само, Влада Србије упорно ОДБИЈА ДА СЕ СЕТИ овог решења. А ако се фабрике цигарета побуне, само оштро. Мора да се зна ко је газда. Ако неће да раде по правилима која им постави држава, НАЦИОНАЛИЗОВАТИ их без надокнаде.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља