четвртак, 28.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 19.04.2010. у 22:00

Држави Јатови губици, новој фирми партнер

Стара флота за дугове

Влади Србије у неколико наврата није пошло за руком да „удоми” „Јат”, зато је прошле недеље одлучила да оснује ново предузеће како би лакше пронашла стратешког партнера. Идеја је да „Јатов” наследник од националне авио-компаније узме све оно што је добро, а држави остаје да поравна рачуне и намири повериоце. Минимални оснивачки улог износи 400.000 долара, а стратешки партнер имаће обавезу да докапитализује фирму, односно да „упумпа” новац у предузеће.

Како објашњава Миодраг Миљковић, државни секретар у Министарству за инфраструктуру, нова компанија, која ће ускоро бити основана, преузеће авио-линије и дозволе за слетање по билателарним споразумима.

– Биће пренета и имовина, флота, део запослених. Још се не зна како ће са потенцијалним стратешким партнером бити подељен капитал у новоформираном предузећу, али вероватно је да држава неће имати већински део – наводи Миљковић.

Истовремено са оснивањем новог предузећа радна група Владе Србије ће расписати тендер за консултанта који ће овај посао спровести по такозваном грчком моделу. Летове тамошњег „Олимпик ера” прошле године преузео је грчки инвестициони фонд „Марфин”.

Шта ће се десити са радницима „Јата”, које стратешки партнер у новом предузећу неће желети да преузме и ко ће намирити дугове авио-компаније, питали смо нашег саговорника.

– Стари „Јат” остаје у власништву државе до враћања дугова и спровођења социјалног програма – објашњава Миљковић.

Колики број радника је неопходан новом предузећу, наш саговорник није знао да каже. Засад се зна да ће са старим партнерима („Јат техника” и „Јат кетеринг”) бити потписани нови уговори.

Одговор зашто се влада одлучила на овакав потез лежи у поражавајућим финансијским резултатима старог предузећа. Јер, нико није хтео компанију са најмање 15 милиона евра дуга на папиру, и још толико додатних потраживања „Јат технике”, Аеродрома, Агенције за контролу летења и других поверилаца. При том се пословање на вересију ту не завршава, јер да би ову годину завршили у плусу, менаџери „Јата” од државе су тражили позајмицу од 40 милиона евра. Осим дугова, „Јат” има и 15 авиона, старих више од 20 година, од којих тренутно лети само осам.

Стручњаци за привредно право објашњавају да старом предузећу стечај свакако не гине. Зашто се влада одмах није одлучила за такав потез, питали смо стручњаке.

– То би било политички болно, јер је реч о компанији од националног интереса. Таквих примера је било и у свету. Углавном су искуства била таква да се у нову компанију пренесе оно што је здраво, а од старе остане само шкољка. То значи да држава на себе преузима обавезу да преосталим радницима понуди социјални програм, да вероватно продајом имовине намири дужнике. Кад се тај процес заврши, онда ће од старе фирме остати само љуштура и моћи ће да се ликвидира – објашњава правник из једне престоничке адвокатске канцеларије.

Милан Ковачевић, стручњак за страна улагања, истиче да би прво морао да зна колико ће државу тај посао да кошта да ми могао да каже да ли је идеја исплатива.

– Питање је колики ће трошак за пореске обвезнике бити обезбеђивање отпремнине за запослене, а колико враћање „Јатових” дугова. Не зна се прецизно шта нова компанија преузима, а шта остаје старој. Тек када ти детаљи буду познати, знаће се и да ли је та идеја добра или је грађанима Србије било јефтиније да „Јат” оде у стечај. И шта ако ни таква здрава компанија не нађе стратешког партнера? Ко ће онда платити грешку? Наравно, порески обвезници. Зато је можда најпаметније да „Јат” одмах оде у стечај – сматра Ковачевић

Питање је и како ће се грађанима поделити 15 акција вредности компаније. По свему судећи, каже Ковачевић, грађани их неће добити. Власт би ту морала да нађе неко решење јер није у реду да се крши закон, закључује.

М. Авакумовић
А. Николић

Коментари42
7d524
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milena Pavlovic
Ne mogu da ne komentarisem sve ucestalije komentare gospodina Kovacevica u poslednjih nekoliko godina na temu sudbine Jat-a jer iritiraju citaoce, gradjane i zaposlene u Jat-u . Osim sto gospodin Kovacevic, kao specijalni konsultant za strana ulaganja, svoj stav o sudbini kompanije Jat menja ( prilagodjava ) aktuelnim politickim opredeljenjima koja do sada nisu dovela do resenja upada u oci njegovo konstantno "plakanje nad sudbinom poreskih obveznika" koji po njemu treba da podnesu teret ulaganja u Jat. Cudi me da gospodin Kovacevic dozvoljava sebi da u javnosti plasira potpunu zamenu teza i to : - zato sto je Jat ,donedavno javno preduzece, po pravilima udruzenja evropskih prevozilaca, poslovao iskljucuvo od obavljanja svoje delatnosti, bez direktne pomoci drzave sto nije slucaj sa drugim javnim preduzecima - zato sto je drzava kao vlasnik Jat-a pokazala nezainteresovanost i nesposobnost upravljanja kompanijom sto se dokumentuje cestim promenama girektora , clanova upravnog odbora u zavisnosti od politicke situacije. Lose rukovodjenje su u svojim dokumentima istakli neki od angazovanih strucnih konsultanata (IFC i drugi). Poreski obveznici su pokradeni jer su od njihovih sredstav postojali oni koji nisu svoj posao radili kako treba u vezi sa nacionalnim prevoziocem poslednjih deset godina. Presdstavnici vlasti nisu vodili kompaniju na pravi nacin jer im je vazniji bio partijski od poslovnog interesa sto se najvise ogledalo u nerazumnom trosenju sredstava Jat-a.
Miodrag Miletich
Primoran sam da to, po ko zna koji put, ponovim - za sve ono kroz ssta su prossli zaposleni u Jat Airways-u joss od njegovog podrzzavljenja u februaru 1992. godine krive su same vlade poccev od te Bozzovicheve pa do ove danasnje ili preciznije recceno od samog resornog ministarstva bilo onog za saobrachaj ili kasnijih ssto se nazvasse za infrastrukturu. Ovde se sada govori o "zdravom delu kompanije" i njgove ljussture, a ostala je, ustvari, bez sumnje, samo - gola golcijata ljusstura. Jat Airways je occerupan, nekadassnja funkcionalna celina je dezinegrisana. Bez tehnike, cateringa, sskolstva, prihvata i otpreme - zemaljske operative, autobuskog prevoza, hotelijerstva...ssta danas ulazi u sastav Jat-a ? Komercijalni poslovi i letaccka operativa ? Kome to pripadaju osnovna sredstva - sami avioni ? Nekompetentnost koja se ispolajava joss od te 1992., eto, sada naplaccuje svoj raccun i njega treba da snose oni koji su radili u tim ministarstvima, a nikako poreski obveznici kako se namece.
predrag kolakovic
Tj, ja da placam bahacenje JAT-a. Sta ja imam s njima!?!? Dosta je vise tiranije drzavne uprave i Jat-a!!!!!
Vesa
ova nebesa i suvise su velika i visoka..al dzabe je to sto se zinulo svakome jer od svojih noseva nevide se ova nebesa........
Ceda Bradic
Definitivno: monetarni sistem je prevazidjen-neophodno je ukidanje, 1-2 generacije, mozda. Ali, proces mora hitno da se zapocne i da se odvija postepeno (da pad sadasnjeg sistema ne bi izazvao kolaps i anarhiju, sto je preduslov za nejgov dalji opastanak)!U slucaju da se proes ne zapocne, kreditni novac ce spontano izazvati predhodni efekat.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља