петак, 15.12.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:32

Јавни бицикл као лек за гужве и загађење

понедељак, 19.04.2010. у 23:59
Бицикли ће бити на стратешким тачкама у граду

Јавни бицикл, доступан свим грађанима за рекреацију, одлазак на посао или у школу, могао би на престоничким улицама да, као пилот пројекат, заживи већ од јесени. Представници градске Агенције за сарадњу са невладиним организацијама и Иницијативе за одрживу урбану мобилност (ИЗУМ) оценили су да би ово превозно средство у перспективи могло значајно да смањи саобраћајне гужве и загађење.

– Јавни бицикли користе се у многим градовима, а у Копенхагену их, на пример, свакодневно употребљава чак 35 одсто житеља. Град Београд зато жели да подржи иницијативу ИЗУМ-а и надамо се да ће пројекат заживети – истакао је градски архитекта Дејан Васовић.

„Циклирање” је, према речима аутора пројекта, једноставан, приступачан, здрав и чист начин кретања градом. Замишљено је да бицикли буду постављени на паркиралиштима стратешки распоређеним по граду, а обезбеђиваће их софистицирани систем аутоматског закључавања.

Корисници би за дневну или недељну употребу могли да се на паркиралиштима региструју кредитном картицом или мобилним телефоном. Свако започето „циклирање” било би бесплатно првих 30 минута, а када корисник стигне до одредишта, остављао би бицикл на најближе паркиралиште.

Рачунарски програм омогућио би грађанима да у сваком тренутку преко Интернета или мобилног телефона сазнају локације на којима се налазе слободни бицикли, прате број пређених километара и изгубљених калорија, а од злоупотребе би их чувао систем глобалног позиционирања уграђен у сваки бицикл.

– Досадашња пракса у свету показала је да су сви модерни системи јавних бицикала успешно примењени. У Паризу је постављена 21.000 бицикала, а за годину дана забележено је чак 47.000.000 вожњи, док се у Барселони за прва три месеца од лансирања регистровало 75.000 корисника – објашњава Коста Ћирић, председник НВО ИЗУМ.

Београд, према речима Александра Илића из Урбанистичког завода, има бициклистичку инфраструктуру углавном поред река и у општини Нови Београд. Он додаје да могућност ширења бициклистичке мреже постоји на потезу од Авале ка граду, од насеља Раковица према централној градској зони, од Петловог и Лабудовог брда, преко Видиковца до излетишта Кошутњак као и на деловима Зрењанинског и Смедеревског пута.

– Нови Београд, као равничарска општина са решеном урбанистичком ситуацијом, великим студентским центром и домовима, пословним и трговинским центрима идеалан је за лансирање „Циклирања”, а потез од Аде Циганлије до Мостарске петље значајно би се растеретио уз минимална улагања у већ постојећу, мада лоше одржавану бициклистичку стазу – истичу представници ове иницијативе.

Због великог одзива и позитивне реакције грађана, пројекат градског бицикла већ је уврштен у нацрт Стратегије развоја Београда. У Агенцији за сарадњу са НВО кажу да су се поједине друштвено одговорне компаније, међу којима и неке међународне, већ понудиле да учествују у пројекту.

– Тренутно се разматрају сви модели, од тога да „Циклирање” буде јавни сервис у власништву града, до тога да се примени нека врста јавно-приватног партнерства, или да се посао повери приватнику као што је случај у неким градовима. Очекујемо резултате студије изводљивости са Саобраћајног факултета и неколико бизнис планова, после чега ћемо одабрати најбоље решење – објаснио је Данко Рунић из Агенције за сарадњу са невладиним организацијама.

М. Луковић


Коментари21
5c759
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Александар Парезановић
С обзиром на гужве у граду, бициклом се може кретати брже него градским превозом. Само треба да нам направе траке за бицикле, а бицикли могу да буду и приватни. Много више људи би набавило и возило бицикле, који нису скупи, да имају где.
Милан Матаковић
Они који не подржавају овај пројекат су они досадни и мрзовољни возачи који по правилу сваки дан иду аутомобилом на посао, избргавају јавни превоз и скоро увек су сами за воланом без путника. Не само што праве невероватну гужву него и загађују природу. Циљ овог пројекта је не само лакши превоз и смањење гужви по граду него и подизање свести о здравом начину живота! Ја свакодневно користим бицикл и за тренинг и као превозно средство јер ми је удобније и комфорније него да се гурам по превозу или да седим у ауту сатима не померајући се ни метар. Свакако треба развијати сваки облик јавног превоза и утицати на што манје коришћење аутомобила. Иначе Београд нема ништа гору климу од осталих градова у Европи. Зар је снега мање у Хелсинкију који има прегршт стаза и бицикала и има "Циклирање" као облик превоза? Изађите из аута, смањите стомаке па онда солите памет људима који воде рачуна о себи и не мрзе цео свет до три сата, а онда само себе! Велике промене почињу малим корацима малих људи!
MISKO
NE BICIKL! NEGO METRO!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Владан
Прво и основно су бициклистичке стазе. "Нови Београд, као равничарска општина са решеном урбанистичком ситуацијом" има бициклистичке стазе које су неравне, испуцале и запуштене, на којима неретко расту семафори, где морају да се прескачу ивичњаци и избегавају пешаци и аутомобили. Прво омогућите да бицикл као превозно средство (а не средство за рекреацију) користе они који га већ имају, а после размислите о увођењу опшег "циклирања".
Saša
Strastveni sam biciklista, ali se bojim da ovako nešto kod nas neće uspeti. Veći deo ovog naroda je navikao da ono što je svačije (čitaj zajedničko)u stvari nije ničije, tako da ti bicikli neće doživeti penziju. Uz trotoare pretrpane parkiranim automobilima, žestoku nekulturu u saobraćaju i žestoku odbojnost većeg dela nacije prema bilo čemu novom, bojim se da će se sve svesti na optimističko pokušavanje manjeg dela i podsmevanje ostatka "beograđana". Nije bez razloga Duško Radović svojevremeno rekao:"Najviše volim praznik, jer tada svi Beograđani odu svojim kućama". U svakom slučaju želim puno sreće onom ko ovu ideju pokuša da sprovede u život.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља