недеља, 08.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:59

Циркус звани Евросонг

Аутор: Зорица Карановићнедеља, 06.06.2010. у 11:00
Дивна Вуксановић

Сцена на којој се, као пратећи програм централном – музичком, појављују пиротехничка и превозна средства, маске, гутачи пламена и извођачи, који често свим посредним средствима, а понајмање гласом, настоје да привуку пажњу публике, постала је карактеристичан показатељ свих одлика друштва спектакла.

Колико се у савременим забавним формама, као што је недавно одржани избор за песму Евровизије, могу уочити позоришни елементи, утицај перформанса, циркуса и специјалних ефеката, питали смо професорку др Дивну Вуксановић, филозофкињу медија и естетичарку на Факултету драмских уметности у Београду.

– Спектакл је форма која данас обједињује све: свет уметности, индустрије, тржишта, и вредности као таквих. Тешко је и замислити неку актуелну форму забаве, без елемената спектакла (ово, углавном, вреди за тзв. Западни свет). Примера ради, у последње време приметно је да модне ревије, те различити маркетиншки догађаји, „ивенти“, и томе слично у све већој мери наликују перформансу као изражајној форми. Уколико није превасходно уметнички, односно друштвено ангажован, перформанс се постепено инкорпорира у свет забаве, и тиме губи свој првобитни, било уметнички било критички (субверзивни) карактер.

Сведоци смо да се он све чешће користи у оквирима тзв. медијске културе, као један од момената спектакла. У ствари, показује се да употреба нових, софистицираних технологија у представљању и генерисању људског света и његове „слике”, није у довољној мери атрактивна сама по себи, па сценски дизајн (светло, звук, сценска архитектура,...), костимографија, глумачка експресија, покрет, и друго, уобличени у „видео-клипове уживо”, као да изнова треба да скрену пажњу публици на једну исту, медијску, тј. тржишну матрицу деловања. Другим речима, перформанс, сагледан у контексту избора за песму Евровизије, изгледа укроћено, пацификовано, инструментализовано, у функцији масовне забаве и спектакла. Извођења су, у овим оквирима, неретко зачињена театарским и корео-елементима, циркуским акробацијама, богатом пиротехником и различитим, медијски атрактивним сценским ефектима – истиче Дивна Вуксановић и додаје да се на овај начин, већ дуги низ година, акценат са музике и њених естетских вредности премешта на план визуелне комуникације с европском, односно глобалном публиком.

Када је реч о оцени наступа домаћег представника, наша саговорница каже:

– Да бих оценила овогодишње наступање нашег представника на такмичењу за песму Евровизије, требало би унапред да имам јасне критеријуме вредновања: музичке, сценске, извођачке, па чак и политичке, односно, у дубљем смислу речи – идеолошке, те естетске, с обзиром на одговарајућа теоријска и практичка полазишта за анализу. У домену популарне културе, не бих се усудила било шта естетски да вреднујем, јер бих се, у сваком случају, дотакла општих места која су у вези са деловањем тржишних механизама у сфери чулних сензација (индустрије забаве) – наглашава наша саговорница и истиче да је у том погледу „сасвим свеједно ко нас и на који начин представља, јер евровизијски контекст извођења репрезентује, заправо, сам себе, као и своје властите вредности”. На наше питање да издвоји добар и лош пример, она каже да су за добар звук на сцени потребни глас и/или инструмент, и култивисана (односно естетски и етички образована) публика.

Када је реч о пропорцији естетског и ванестетског (кич) у друштву спектакла, Вуксановићева каже да је друштво спектакла, у вредносном погледу, синоним за кич, и у њему, изузев шунда или треша, нема ничег што то није (кич субјекти – кич објекти – кич односи).

– Уметност би, тако, као једно од наличја друштва спектакла, требало да обитава или на самој маргини, или потпуно изван тоталитаристичких обриса света спектакла.


Коментари64
0da65
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

ратибор смајлић
дивна вуксановић, једна и једина
momcilo jergovic
bas vazna tema
Sredoje Zarkovic
Umetnost je kod nas pobrkana sa spektaklom. U kulturnijim sredinama zna se sta je sta! Pozdrav redakciji i autorki ovih redova .
čist primitivizam
završila se farma, al će uskoro nova, eto nama spektakla u izobilju uživajte,primitivci svih bojai,neka vam je alal !!!! veliki pozdrav divni vuksanović
Момак који обећава
Е,шта све није спектакл, па дабоме да томе тежимо кад нам се Бродвеј намеће као узор,а тамо је важно да си виђен.представе су блештаве и богате али је све то лоше, чиста комерцијална машинерија, људи су овде изгубили све критеријуме и буквално гутају све што им се нуди-све го кич и шунд,шпанске серије,кока кола и ноћни клабинг.Хвала гђици лепој Дивни што нас подсети......

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Култура /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља