Више патријархална него романтична крилатица да се човек само једном венчава одавно је оповргнута. Констатацију стручњака да овако тешка глобална економска криза погоди човека само једном у животу још нико није одбацио. Када се те две чињенице одмере, и најразметљивије „домаћинске породице” одустају од приређивања типичне српске свадбе, која по масовности и расипништву личи на чувено колективно венчање осамдесет официра Александра Великог са ћеркама најбогатијих Персијанаца.
Као што су се онда симболички венчавала два континента, Азија и Европа, на српским свадбама се не спајају само невеста и женик, већ и њихови завичаји, са свим члановима породице, кумовским фамилијама, њиховим пријама и тако редом. Све њих треба обилато послужити храном и пићем, окитити сваки милиметар сале или шатре на који им око може пасти, унајмити барем један, ако не и два или три оркестра – као на „Егзиту”, да испуне звуком огроман простор неопходан за гомилу гостију који ће плесати од подијума до подијума. У живописнијим случајевима, на располагању је довољно оружја да малтене свака званица има из чега да опали за здравље и срећу младенаца. А ни младе не бацају само бидермајере. У једном Србима настањеном крају суседне земље није необично да невеста на врхунцу славља завитла бомбу у море.
Откако су џепови оплићали, прва ставка коју су породице почеле да режу, кажу у агенцијама за организацију венчања, јесте списак гостију. Горостасна породична стабла, налик горским четинарима, нису баш скресана на меру бонсаија.Aли обршћена су у изненадном нападу заборавности којим се бришу даљи рођаци. Потом се са листе избаце декорације, бирају јефтиније позивнице, бурме са мање карата злата, чак се и на венчаницама и младожењиним оделима штеди – најлакше тако што се она изнајме, што се не ради нигде у свету. Једино на чему нема закидања су цехови за ресторан и музику. Они ипак дају први утисак и одржавају забаву до краја, па могу да покрију – како би рекле завидне тетке из трећег колена – „цицијашење” на осталим стварима.
(/slika2)На ресторанима се не може превише уштедети, слављеници су одустали од навике да само закупе простор и донесу сопствену сарму и печење. То је делом и последица промене специфичне „културе венчања”, али ресторани сада дају много префињеније и разуђеније понуде менија. „Префињеније” неизоставно значи – скупље, не само на рачуну за ресторан, него и у осталим детаљима. Због тога, у просеку, свадбе и не изађу много јефтиније него раније. Агенције за организацију венчања и даље извлаче мање-више исти профит, мада примећују да будући супружници више брину о квалитету него о величини феште.
– Најмања свадба коју смо организовали окупила је младу, младожењу и кумове. За њих четворо поставили смо мали бели шатор на ски стази у Кошутњаку. Једини њихов захтев био је да венчање буде на престоничком пропланку са ког поглед пуца надалеко – препричава Гордана Маринковић, из агенције „Свадбена звона”.
Интиму на приватном плацу под сводовима беле сатенске шатре за 750 гостију уприличила је агенција „Данијелин кутак”. Званице нису штиклице и кожне ђонове арчиле по трави, него су клизиле по ламинату којим је ливада била поплочана.
– Шатори тек улазе у моду. Прелепи, бели, као из „Хиљаду и једне ноћи”. Са ламинатним подом, комплетном расветом, озвучењем и декорацијом, што кошта до 70.000 динара – наводи Данијела Ранковић, власница агенције.
Младенци углавном немају новца за гламурозне свадбе. Суботом и недељом весеља, ипак, не изостају, била у ресторану, парку за венчања, ботаничкој башти, или само испред општине. Популарна места за славље распродата су за годину и по унапред.
Сасвим лепа свадба кошта око 50 евра по особи. Домаћини најчешће угосте 100 до 150 сватова, али и даље сазивају „села весела” од по 300, 500, 1 200 званица. Ако ни због чега другог, зато што се на гостима зарађује. Коверта по коверта – и новопечени брачни пар покрије минус који је направио породицама, скупи довољно да врати кредит банци. На крају остане пара да почну заједнички живот. Рачуница је тежа него икада јер треба проценити колико људи ће донети новац уместо бескорисних поклона и колико укупно званица треба да буде да би се свадба исплатила. Зато се шаљу позивнице на којима су прецртане пегле, миксери и лампе, а заокружене и штиклиране коверте.
Жестоко луксузна свадба за 800 људи кошта „три товара блага” ако се највеће естрадне звезде дохвате микрофона.
– Радили смо свадбено весеље где је коначан рачун износио 117 евра по особи. У хотелу „Континентал” прослава за 300 званица плаћена је око 95.000 евра, то значи више од 300 евра по госту. Нису јели златним кашикама, али су им на увце певала четири позната певача – каже Ранковићева.
Најзахтевнији пар, чијим идејама није хтела да удовољи, тражио је да голубови, везани сатенском траком или свилен-концем, лепршају над младеначким столом као живи букет. Ваљда се нису сетили да би им у тањире летело перје и „срећа” капала по реверима. У „Данијелином кутку” други маштовити пар није пронашао ледене фигуре из којих би као из фонтане шикљао шампањац. А агенције могу да обезбеде готово све. Брину о најситнијим детаљима почев од тога да ли гости стижу из завичајног засеока или дијаспоре са другог континента. Званице дочекују на аеродрому, организују превоз до хотела, смештај, обезбеђују водича и одлазак до одредишта ван града где ће се уприличити весеље.
Многима је једноставније да слатке муке пребаце на туђа плећа и уштеде не само време него и новац. Фирме које агенције одаберу за сталне сараднике плаћају им одређену накнаду. Провизију добијају и од ресторана, музике, добављача декоративног материјала па младенцима могу услуге да понуде по нижим ценама.
Невеста и женик штеде и изнајмљивањем венчанице и одела, које су парови пре њих носили десетинама пута, али их је срамота да у агенцији попуне купон за попуст. Лењи су или немају маште да сами осмисле позивнице и захвалнице, цветиће и поклончиће. Они који се мало потруде ушпарају макар неколико стотина евра, кажу у агенцијама.
Владимир Вукасовић
Миленија Симић-Миладиновић