недеља, 24.09.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:38

Безнадежна такси регулација

Аутор: Павле Михајловићуторак, 22.06.2010. у 22:00

Стигла је вест из Дирекције за јавни превоз да је одобрен захтев таксиста о повећањуценатакси услуга за 12 одсто. Цене такси услуга и број такси удружења у Београду сустрого контролисани.Ипак, то није спречило енормни растцена. Рачунајући и најновије поскупљење, од јуна 2003. године до данас, ценетакси услуга су повећане за 130 одсто.

Подаци довољно говоре да град није био успешан у обуздавању цена такси услуга.Град ову грану превозарегулише преко Дирекције за јавни превоз а то је потпуно бесмислено. Нити је превоз таксијем јавнинити га треба на тај начин регулисати.

Такси превоз није јавнијер га обављају приватна лица, која сама финансирају трошкове пружања услугаи примају приходе од вожње. С друге стране, људи који се возе таксијем то раде за свој рачун и из својихпотреба. Ту се тешко види икакав јавни интерес. Тешко је наћи аргументе зашто би уопште ико покушавао да контролише цене и учини такси превоз доступнијим. Вожња таксијем није неопходна за егзистенцију а у нашим условима то јеи луксуз. Притом је регулација ценатај луксуз учинила још скупљим.

Прво што треба урадити јестеукинути регулацију цене такси услуга. У том случају поједина такси удружења бивероватно подиглацене својих услуга,али би их остала удружења која то не учине натерала да се врате на претходни ниво. Удружења је већ доста и тешко би успешно, картелски, договаралаконтролу цена. Тада би требало донети нову одлуку:укинути ограничење броја такси удружења и дозволити да се такси удружење формира исто као било која друга фирма. Такође, морају се под хитно увести фискалне касе. И дозволити рад „независних таксиста” – који не биприпадалиниједном такси удружењу.Фискалне касе и остала већ уобичајена регулатива учиниле би њихов рад потпуно легалним.

Резултати би били следећи. У почетку би у бизнис ушли многи нови таксисти, привучени могућимприходима, но касније би конкуренција почистила вишкове.Много важнијеод укупног пада цена јесте то што бидошло до разлике у нивоууслуга. Цена за вожњу најскупљим „аудијем” неби била иста као вожња „стојадином” коме не могу ни прозори да се отворе. Тако би се створили условиза различите типове потрошача. Јер докле год постоји тражња за специфичном такси услугом постоји и простор да неки нови, мали предузетник улети и попуни тржишну нишу. Сви потрошачи би били на добитку.

Сада је, међутим, потпуно јаснокоме је у интересу да град регулише такси услуге – таксистима и такси удружењима. Кад већ нису способни сами себе да контролишу у држању високих цена, ограничавању уласка нових удружења и контроли „дивљих таксиста”, лепо је имати „тату” који о томе брине и све држи у реду. Тако ћемо сви ми и даље плаћати скупе и лоше такси услуге.

студент економије


Коментари11
ce3cf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Harberger
Dobar tekst. Asimetrija informacija u pogledu cene se moze resiti jednostavnom regulacijom da tarifa bude vidno istaknuta na taksi vozilu. Beograd bi sigurno dobio i jeftiniji i kvalitetniji taksi prevoz, sto je, valjda, i cilj. U slucaju market failure-a, drzavna intervencija je opravdana samo kada smo sigurni da vlada nece napraviti jos vecu gresku. Intervencija u gradu Beogradu je dovela do najvisih cena i relativno losijeg kvaliteta taksi usluga u regionu.
Ksenija Jirsa
Da zaključim, već je usvojena i zvanično prihvaćena Studije o auto-taksi prevozu u Beogradu. Orginalni autorski pristup izložen kroz BETAMOD (beogradski taksi model), koji ima tačku oslonca i u Zapadnoevropskim pristupima i istraživanjima, a koji se pokazao da je univerzalnog naučnog karaktera, ponudio je rešenje u optimizaciji broja taksi vozila usaglašenoj sa realnom cenom taksi usluge, koja treba da omogući punu reproduktivnu sposobnost taksi servisa. Ne postoji niti jedan razlog zbog koga bi trebalo težiti jeftinom taksi prevozu, naprotiv, treba težiti optimiziranju cena taksi usluge u datim okolnostima, na način koji će građanima omogućiti da dobiju uslugu pre svega po poznatoj ceni, u svako doba dana i noći. Takva cena treba da garantuje zainteresovanost taksi vozača da zahtevima putnika odgovore ne samo u vremenu i prostoru, nego i da svojim ponašanjem doprinesu da usluga bude pružena na maksimalno mogućem nivou u datim okolnostima.
Dragan Todorović (35), ginekolog
Poštovani g. student, očigledno da ste upoznati sa principima tržišne ekonomije, eto prilike da napravite diplomski rad. Meni je, kao stalnom korisniku, potrebno da se taksijem vozim po poznatoj ceni, a ne da mi se svaka vožnja pretvori u avanturu sa digitronom oko vrata. Ne mislite valjda da će neko, kome je potreban taksi, da izađe na ulicu i čeka da mu naiđe neki Audi. Naravno da ne, zaustaviće prvo slobodno vozilo zato što ima potrebu da se preveze što pre, osim ako nije turista pa ima vremena da bira. Želim Vam puno sreće u daljem školovanju. PS Mogli ste umesto one engleske fraze da napišete "nesavršenost tršišnih principa" da bi svi razumeli o čemu se radi...
pavle mihajlović
Sve je to u redu, samo i dalje razmišljate u okvirima zadate paradigme. Licence, računanje optimalne regulacije, kontrola cena, taksi udruženja i sve što bi date studije podrazumevale... narušavaju ekonomsku računicu jer prosto nameću više troškove i ograničavaju ponudu. Meni nije cilj da pomognem taksistima niti da pomognem ljudima da jeftinije plaćaju taski. Moj cilj je da ga plaćaju baš onoliko koliko treba, koliko govori ekonomska računica. Još bitnije od toga je da se tržište diversifikuje u ponudi, a to je moguće samo kroz liberalizaciju. Ne vidim zašto model privatnog preduzetništva ne bi mogao da funkcioniše u taski uslugama. Svi problemi sa asimetričnim informacijama i transakcionim troškovima su tehničke prirode i rešivi su. Ali tehnokratsko štelovanje ekonomske računice, iz kancelarije direkcije, prosto se krši sa ekonomskim principima. Ono što uobičajno zovemo "market failure" zbog čega se uvodi ekonomska regulacija na tržištu taksi usluga prosto ne postoji.
Ksenija Jirsa
Poštovani Pavle, centralno pitanje za uredjenje ove grane i jeste ekonomska računica, i to je pitanje najniže ekonomske cene po kojoj taksi preduzetnici mogu da naplaćuju svoje usluge, a zatim da budu povoljni za korisnike(ovde nema subvencija kao kod GSPa).Jer taksi se i u svetu tretira kao luksuzni vid prevoza. Upravo iz razloga razumevanja ekonomskih principa koji uslovljavaju za Vas "tehnokratski pristup" u ekonomskoj regulaciji, predložila sam za mišljenje Prof. dr Milomira Veselinovića kao autora Studije o auto-taksi prevozu u Bgdu.Upravo značaj regulacije ponude na taksi tržištu je osnov doktorske disertacije Dr Benedikt Koehler-a, urađenoj u Londonu sa nazivom "Regulating Supply in Taxi Markets", u septembru 2004.U okviru ovog rada definisan je INDEKS POTENCIJALNE TRAŽNJE, i dat jednostavni matematički model sa kojim se dovode u vezu ukupan broj putovanja taksijem, cena taksi usluge, prihod ostvaren u taksi servisu, potreban broj taksi vozila i prosečna vrednost licence.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Специјални додаци /
Остали коментари
Остали коментари

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља