понедељак, 16.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:04

Глума је осврт на протекло време

недеља, 22.08.2010. у 22:00
Богдан Диклић: Да нисам глумац био бих још већа битанга

Ниш – Награда „Павле Вуисић” коју сам добио прошле године, и монографија и филм које сам сада добио, нису само моји. То су признања за све колеге који су радили са мном, зато им хвала. То хвала код мене има тежину и у тој речи треба сажети све што се куртоазно изговара, сматра глумац Богдан Диклић, прошлогодишњи добитник награде „Павле Вуисић” за допринос уметности глуме, који је јуче у Нишу, на 45. фестивалу глумачких остварења домаћег играног филма, присуствовао промоцији монографије „Богдан Диклић: Из снова у живот” (аутор је др Петар Волк) и документарног филма о себи који је у продукцији „Центра филма” режирао Миодраг Стаменковић.

У студиозној монографији о делу Богадана Диклића (играо је у 80 филмова, 20 ТВ серија, 22 ТВ драме и 40 представа), др Волк покушава да проникне у тајне вештине његове јединствене глумачке виртуозности, од студирања и прве улоге у „Девојачком мосту” Миодрага Стаменковића, до роле у „Турнеји” Горана Марковића.

Диклић (Бјеловар, 1953.) каже да нема прецизно дефинисан однос према својим креацијама, али истиче да га је „усуд определио глуми”.

– То крене од афирмативних потреба клинца од 18 година, што то није примарни разлог. Касније та потреба за глумом постаје племенитија, јер је она покушај да учествујете у постојању. Глума је осврт на протекло време које је, наизглед, мртво. Управо глума и филмови показују да време које је прошло није мртво и да се кроз уметност могу препознати – каже Диклић који је оптимиста по питању наше кинематографије и постојања биоскопа.

– Биоскопа нема, или их је све мање, али преживеће, и ми ћемо им се вратити када се излудимо до краја – сматра популарни глумац, који иако оптимистичан по питању опстанка биоскопа, није позитиван по питању: шта ће бити ако његова ћерка Софија одабере глумачки позив.

– Не бих јој препоручио да буде глумица. Ми старији, памтимо дух времена када се лепше радило. Данас се теже ради, и глума је лош избор за младе. Брзина којом се данас живи и ради не допуша озбиљност, студиозност и живљење глумачког посла. Не тврдим да сам ја у праву, можда сам само стар и џангризав – духовит је Диклић који додаје да није глумац био би „још већа битанга, голман-рукометаш, или можда бубњар”.

Диклић не жели појединачно да истиче за које улоге и филмове сматра да су му најбољи, јер их не класификује према креацији или награди, већ као и његова колегиница Мира Бањац – са којом је, како су се присетили, снимио први филмски пољубац – према атмосфери на снимању.

– Када је атмосфера на снимању пријатна и заједничка, резултат је позитиван. Таквих примера има доста, то су добри филмову, што потврђује квалитет и чињеница да се они памте – додаје популарни Дик који се глуми на филму враћа већ за неколико дана, када ће наставити да снима „Мамарош” Моме Мрдаковића.

Загледан у монографију на чијој насловници је његова слика из Шијановог филма „Маратонци трче почасни круг”, у којем је играо Мирка Топаловића, прослављени глумац се запитао: „Јесам ли ово ја?”, а ненадано, промоцију монографије закључио је редитељ Горан Паскаљевић, који се глумцу захвалио на свим његовим улогама, позивајући његове колеге, породицу и новинаре да бурним аплаузом поздраве Диклића.

----------------------------------------------

Министар највећа звезда глумачког фестивала

Нишки глумачки фестивал почео је предајом кључева града Ниша председници жирија овогодишњих „Филмских сусрета”, глумици Љиљани Драгутиновић. Отварању фестивала на препуној Летњој позорници (према проценама организатора, присутно је било око 4.000 гледалаца) присуствовали су министри културе и унутрашших послова Небојша Брадић и Ивица Дачић. Прве вечери приказани су филмови „Медени месец” и „Кењац” у којем игра Небојша Глоговац који је, према гласовима публике, проглашен глумцем прве фестивалске вечери.

– Протеклих деценија гледао сам силно профитерство у друштву, али ме је више заболело духовно уметничко профитерство. Када сам добио сценарио „Меденог месеца”, о српском и албанском пару који трагају за бољим животом у Европи, инстинктивно сам помислио да ћу морати да одбијем понуду да играм у филму. Мост који је овим делом направио Горан Паскаљевић значајније је од свега што раде политичари – сматра Петар Божовић, протагоноста филма Горана Паскаљевића, који се у сусрету са новинарима осврнуо на посету министра Ивице Дачића фестивалу.

– Нешто је много лоше у друштву, ако је највећа звезда глумачког фестивала министар полиције – прокоментарисао је Паскаљевић.

Иван Аранђеловић