уторак, 26.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:46

Секуларнa државa као решење

Аутор: Миљенко Деретасреда, 08.09.2010. у 22:00

Мешање вере тј. цркве и политике неминовно доводи до екстремизма какав тренутно буја у Санџаку. Нови Пазар је постао место директне конфронтације једног дела Исламске верске заједнице и државе Србије. Мислим да су наивне, поједностављене и погрешне тврдње да је конфликт настао само као резултат политичке амбиције Муамера Зукорлића. Управо обрнуто, мислим да је његова амбиција порасла као последица низа околности које ћу покушати да набројим.
Најпре, не треба заборавити да су политичке тензије међу Бошњацима у Санџаку постојале и раније, пре свега између Љајића и Угљанина. Борба за локалну власт их је већ тада у неколико наврата довела на руб физичких обрачуна. Привидан „мир” постигнут је њиховим уласком у владу. Доласком у Београд, где проводе највећи део времена, донедавно љути политички противници као да су заборавили одакле су потекли. Иза себе су у Новом Пазару оставили празан простор. Зукорлић га је једноставно освојио сводећи свој политички дискурс искључиво на локалне проблеме и тако се наметнуо као политички, а не само верски вођа Бошњака. При том он игра на веома опасну аналогију са трауматичним искуством Косова, процењујући да је у овом тренутку, заузета косовским питањем и економском кризом, држава слаба и да му то отвара могућност да оствари оптимум својих планова.
Много дубљи корен санџачке кризе лежи у погрешној политици државе према црквама и верским заједницама. Узрок видим у почетку деведесетих када је Српска православна црква постала битно обележје новог идентитета којим се доказивало српство и исказивао „правоверни” однос према „мрској комунистичкој прошлости”. У својеврсном заносу држава је заборавила свој секуларни карактер и широм отворила врата пре свега СПЦ која је добила својеврсни монопол на присуство у политици. Високи функционери консултују се са црквом о политичким питањима, политичке партије, општине, скоро све државне институције, чак и војска и БИА добиле су своје славе. У скоро свакој јавној установи може се видети крст или икона. Сва обележја су дакле православна. Али оног тренутка када си цркву увео у политику увео си политику у све цркве и верске заједнице. Будући да нису присутне у истој мери као СПЦ у јавном простору, неке од њих, а пре свега Зукорлић, покушавају да формирају своје парадржавне институције и своје на вери засноване регионе. А шта бива кад црквени достојници владају видимо на примерима из света и од тога можемо само да стрепимо. Црква по својој суштини није демократска творевина, она не трпи различито мишљење, она га кажњава. Узмите за пример Ирак у коме се крвави унутрашњи рат наставља на верској подели. То је сценарио који на сваки начин треба избећи.
На деликатном терену Санџака, где су последице рата у Босни присутније него на другим местима, требало је и треба водити промишљену, избалансирану политику уважавања Исламске верске заједнице. Заговорници стриктног поштовања секуларне државе опомињали су на опасности различитог третирања верских заједница које је уграђено и у закон. Проглашавани су за мондијалисте и непатриоте. Нажалост, у случају Санџака наша држава се на непримерен и неодговоран начин умешала прво у поделу унутар Исламске заједнице, а потом и у избор Националног савета Бошњака. Био је то погрешан покушај да се уведе политичка контрола над вољом грађана. Сада Зукорлић на томе гради своју аргументацију и доказује неправду која се наводно наноси муслиманима у Србији. Дода ли се томе галопирајуће сиромаштво и незапосленост ствара се плодно тло за све врсте демагогије, па и верске.
Нема лаког и брзог начина да се ситуација поправи. Ако смо ишта научили из случаја Косово онда је то да се са политичким неистомишљеницима мора разговарати. Друга лекција је да морамо тражити и користити савезнике за своју политику. Зукорлић је тежак и вешт саговорник и ваља га озбиљно схватити. Процес договарања ће дуго трајати и неће бити успешан ако не буде праћен и интензивним економским улагањима. Можда је то прилика за Љајића и Угљанина да се, као најбољи познаваоци локалних прилика, прихвате овог тешког и одговорног задатка.
директор ,,Грађанских иницијатива”


Коментари34
e6fa5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Schwabenland Adam
@ Dragan Lucic´, hriscanski krst se nalazi takodje u svakoj ucionici u Italiji,Francuskoj,Spaniji., Portugalu,Nemackoj,Austriji,Poljskoj, u svakom sedistu opstine, zasto bi to nekom smetalo.
Божо Бјелак
Дакле, Дерета се увијек појави "у прави час".Сви и свако, посебно Црква и православље, су криви, а сви Зукорлићи су у праву. Зато хитно "сједајте за преговарачки сто са Зукорлићима". (Господо у Политици немојте да се љутите, објављујте ви Дерету, али морате објавити, не у форуму, већ у редовном броју листа критике оваквих Деретиних ставова). Господин Дерета заборавља да је у Рашкој борави министар иностраних Турске и да је помирио Љајића и Угљанина (коментар није потербан), да је Расимово понашање у најмању руку дискутабилно - у Рашкој је велики муслиман, а у Београду је велики Србин. Проблем Зукорлић је настао не због аргумената које износи Дерета. То је само прецизно оставривање плана даљњег цијепања Србије.Тако је у почетку било и са Косметом. Неки шиптари су живјели и талили се у Београду, изигравали велике Србе, да би касније нестајали са политичке сцене, када су одиграли наручене роле, или су се уклопили у разне ОВЕКАОВЕ. Нема играња са Рашком области и са Војводином.
Милош Ј. Косовац
Неко пита: „Мени није јасно који Алжирац у Америци тражи од Америке права која тражи Зукорлић у Србији? Где у Америци имате факултет за Алжирце?“ Управо је почео да ради Исламски факултет на једном од набољих Универзитет у САД и у свету – Беркли у Сан Франциску, где студенти и професори долазе на часове обучени и понашају се по свим правилама предвиђеним у Курану. Друго, управо је одлучено да се у близини кула близнакиња које су срушили исламисти, да се изгради Исламски центар, наравно са џамијом. Имајући у виду таленат и амбиције ефенди Зукорлића не би ме чудило да буде позван у госте од обе иснтутуције, прва је већ у раду, а друга у намери. Ништа није случано па ни то да се ефенди Зукорлић одлично разумео са др. Ђиниђићем, а сада са Јовановићем. Сложио би се лако и са Тадићем, но власт чине и коалиционе странке које су владале деветесетих. Истина нас ослобађа од зла.
dragan lucic
"У скоро свакој јавној установи може се видети крст или икона." kaze autor teksta. Vidite u Grckoj i na Kipru koji su u evropskoj uniji, ne u skoro svakoj nego u apsolutno svakoj javnoj ustanovi cete videti pravoslavni krst i ikonu, i ne po jedan komad nego desetine.
Петар Миловановић
Ево га још један плаћени доживотни директор да нам каже како само интензивним улагањем у Рашку област, сви проблеми могу нестати и да се не понови случај Косова и Метохије! А тамо је деценијама улагано по милион долара дневно, отварани су факултети у свакој згради од цигала, библиотеке, позоришта, уџбеници и професори су долазили из Тиране, сва политичка места заузимали су албанци, свуда по предузећима били су албанци, у полицији, судству, здравству, саобраћају, патријарху српском Господину Павлу и свим србима у личној карти је писало на шиптарском, наизиви места прво су писани на шиптарском па на српском, српска полиција је смела да дође само до Куршумлије. И то им је било мало, јер су стално извикивали Косово репубљик и Приштина ради Београд се гради! И сада директор предлаже да се елиминише СПЦ из нашега живота, јер се неки муфтија побунио против државе, прети рушењем и паљевинама, призива НАТО-вску солдатеску и уображава да је веома утицајан, јер иза њега стоји 50.000 бошњака!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља