уторак, 16.10.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:23

Храном вратите године

Аутор: Мирјана Сретеновићнедеља, 31.10.2010. у 22:00
(Фото Р. Крстинић)

Када прочитате моју књигу до краја, надам се да ће то за вас бити нови почетак! Ово поручује лекарка и нутрициониста Лејла Кажинић-Крехо, ауторка књиге „Исхрана жена 21. века”, са поднасловом „Храном спречите најчешће женске болести и тегобе од тинејџерских година до менопаузе” (Профил књига, 2010), која је јуче била гост на 55. Сајму књига у Београду.

Одговори на питања која муче жене различите животне доби, од исхране у младалачком добу, преко трудноће, па све до менопаузе без тегоба, зачињени практичним и једноставним рецептима, препоручују њену књигу, како нам каже, као најчешћи поклон пријатељици за рођендан.

Ауторка је магистрирала клинички нутриционизам на Краљевском колеџу у Лондону, и чланица је Британског нутриционистичког друштва. Храна је за њу лек и уживање, и зато своје будуће читаоце уверава да се године могу вратити уназад.

По чему се исхрана жена 21. века квалитативно разликује у односу на претходне периоде?

Храна 21. века није нека футуристичка храна из ампуле. Управо супротно, ја се враћам традиционалној исхрани коју смо заборавили. Од педесетих година 20. века модерна индустрија хране произвела је 3.500 хемикалија које свакодневно несвесно уносимо. Сматра се да је за пораст карцинома, код мушкараца простате, код жена дојке, одговоран управо пораст ксеноестрогена, а то су хемикалије које уносимо ваздухом који дишемо, храном коју једемо и козметичким препаратима које наносимо на кожу. Животни ритам се променио, ретко ко није под стресом, те отуд и назив књиге. Ускоро ми излази и „Исхрана мушкараца 21. века”, али о томе још нећу да причам.

Инсистирате на томе да се правилном исхраном превенирају болести данашњице: карцином дојке, дијабетес, депресија...

Када су под стресом, људи узимају храну да би се смирили а заправо узимају храну која их чини стресним. Треба знати која храна опушта, а која узнемирава. Зато сам писала о вези синтетског лека прозака који, нажалост, код неких жена и мушкараца може водити самоубиству. Ми у нашој кухињи можемо креирати природни прозак. Како? Постоји храна која у себи садржи висок проценат триптофана, а то је аминокиселина која је прекурсор серотонина, хормона који нас чини задовољнима. Ћуретина, на пример, садржи триптофан. Ту храну не треба мешати са протеинском храном. Један идеалан оброк је ћуретина, смеђи пиринач, зелена салата и сок богат витамином Це.

Посебно се бавите периодом менопаузе. Зашто су фитоестрогени, које препоручујете, решење за премошћавање овог осетљивог периода?

Они нису решење већ апсолутни хит модерне нутриционистичке науке. Фитоестрогени или биљни хормони су супстанце које у себи садрже природне женске хормоне. Они их не могу садржати као синтетски хормони, али се зна да синтетски хормони које узимају жене на хормонској супституционалној терапији носе ризик од карцинома. Путем хране може се надоместити и недостатак естрогена и низ симптома у менопаузи када женама недостају полни хормони. Фитоестрогена највише има у леблебијама, сочиву, семенкама лана и соји, и ове намирнице треба да су најчешће на менију жена у менопаузи. Проблем је што жене узимају соју и у суплементима и кроз храну. Тада стварају велику концентрацију изофлавона која код неких жена може бити канцерогена.

Да ли је функционална храна храна будућности?

Не, јер сматрам да је свака храна функционална. То је маркетиншки трик за бољу зараду. Једина земља која има регулисани закон о функционалној храни јесте Јапан. То је храна коју оплемене добрим бактеријама и омега-3 масним киселинама. Маргарини, на пример. Ниједан производ не може дати потребну количину омега-3, зато узмите природну омега-3 кроз плаву рибу. А овако, да бисте дошли до тих омега-3, са маргарином сте унели и друге масти... Можда бих јогурт са ЛГГ бактеријама једино издвојила као функционалну храну.

Упозоравате на заштитну улогу омега-3 масних киселина. Да ли би требало да свакодневно буду заступљене у исхрани?

Идеално би било што чешће јер оне чине чуда. Ту су и омега-6 масне киселине, које је најбоље узети кроз таблету, или кроз уље ноћурка. На 45 кг тежине, треба узети кашичицу ланеног уља дневно. Или помешати самлевене ланене, бундевине и сунцокретове семенке, уз овсене пахуљице, па сте задовољили дневне потребе за омега-3 масним киселинама. Омега-6 су, иначе, најбоља антиејџинг крема, истиснете је из капсуле и намажете на лице.

Какав је Ваш став о органској храни?

Супер! Али она је доста скупа, људи је не могу приуштити. Не треба куповати храну која се гаји уз путеве, јер има тешке метале на себи, већ непрскану храну набављати код баке са села. Пошто не знамо шта на пијаци купујемо, ево вам један трик. Ставите сирће у литар воде, убаците воће и поврће, оставите да мало стоји, и тешки метали ће отићи ван. Трик за месо: купили сте пиле, подигнете му кожицу, ако има смеђе тачке, то је доказ да му је убризган антибиотик. Тешко је прокљувити порекло хране, па данас човек треба да буде биохемичар да би знао како да се храни. Људи су доведени у конфузију, зато и пишем књиге.

Девојке и жене нашег доба су измучене дијетама. Који је прави пут до идеалне тежине?

Магазини се и продају због дијета, а оне не садрже виталне минерале: калцијум, магнезијум и цинк. Не постоји универзална дијета за социјално прихваћено тело. Пратите гликемијски индекс намирница и тражите индекс хране високе ситости, то су, рецимо, риба, кромпир... Девојке често маскирају анорексију речима да су вегетаријанке. Прави искусни вегетаријанци знају све шта треба да узимају да би надокнадили недостатке у исхрани. Ми морамо да контролишемо храну а не она нас.

За крај нам откријте и неки моћни афродизијак.

За мушкарце је кисели купус природна вијагра. То су сви пренели па су ме у хрватској „Глорији“ прозвали краљицом купуса! Жене могу да босиљак утрљају у груди, и чекају како ће њихов мушкарац да реагује. Потом ту су бадеми, и у књизи дајем рецепт за супу од бадема.

О чему ћете убудуће писати?

О аминокиселинама, оне су одговорне за дуговечност.


Коментари5
4bd89
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sana Kozic
Sta je to amino-kiselina ?
Jadranka Pilic
Za mene licno CURETINA je najgore meso po svacemu !Mislim na ovu danasnju CuuretinnuJedino prava Curetina je poreklom iz Srbije,iz Pomoravlja,koja se nekad za Bozic pre skoro stogogonina izvozila u Englesku !a to je ta kojom su se decenijama hranili EngleziTakve vise niiiiiiiiiigde nema ! narocitu po ukusu!
Milica Ciric
Bas lepo. Medjutim treba istaci da nije sve u hrani. Fizicka aktivnost i odmor su druge dve nepoznate u ovoj jednacini zdravlja i dugovecnosti.
Vesna Perun
Volela bih da znam kako mogu nabaviti ovu knjigu,u kojim se knjizarama prodaje.Zdrava ishrana je na neki nacin moj hobi kojim se bavim vise od 25 god.Pozdrav urednistvu i g.Lejli Kazinic-Kreho!
Teca Peca
Lepo i korisno! Poznavalc sam ove tematike jer sam predavao tehnologiju hrane u stranim skolama.Postoji samo jedan problem- kako ce se Srbi odviknuti od mezeluka, djakonija, raznjeva i rostilja, a povrh svega bureka, sljivovice i spricera???Tu lezi zec!!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља