Србија би од Нове године требало да уведе слободан увоз горива и тиме укине монопол који је имао НИС, а компаније које су у међувремену дошле на српско тржиште – „Лукоил“, ОМВ, МОЛ, „Гаспромњефт“ – званично саопштавају да су спремне за конкуренцију, иако још не знају каква их тржишна утакмица очекује од почетка 2011. године.
Ситуација ће и по питању цена на пумпама бити много извеснија тек пошто Министарство енергетике изађе с коначним предлогом нове уредбе о ценама, али и прописима по којима ће деривати од 1. јануара моћи слободно да се увозе – евро четири или пет квалитета.
Свакако да бисмо желели да цене нафтних деривата на бензинским станицама у Србији буду конкурентне по ценама у региону, али без увида у документацију, коју ће прописати држава, немогуће је прогнозирати или давати обећања, кажу за „Политику“ у аустријском ОМВ-у.
Ова нафтна компанија спремна је да прихвати режим слободног увоза деривата, јер то за њих, како кажу, значи да ће моћи да понуде Србији нове врсте горива којих сада нема на домаћем тржишту.
Либерализацијом тржишта ОМВ-ови потрошачи ће бити у могућности да купе гориво које сенуди на бензинским станицама те куће у региону, а коначна листа горива бићетек предочена потрошачима.
Цене горива зависиће од више компоненти – произвођачке цене, акциза, пореза, трошкова транспорта,али и осталих трошкова, односно мењаће се у складу са кретањима тих различитих компоненти.
Упитани како коментаришу нови предлог министра трговине да се од Нове године цена деривата у Србији усклађује с ценом деривата на Медитерану, у ОМВ Србија,у овом часу не могу да спекулишу о томе јер предлог те ценовне формуле још није званично усвојен.
„Лукоил-Беопетрол“ планира, потврђују у овој компанији, да и у 2011. години настави сарадњу с Нафтном индустријом Србије, констатујући да су, нажалост, још непознати конкретни услови под којима ће бити уређено тржиште нафтних деривата од следеће године. Неопходно је да се учесници на тржишту упознају са стандардима које ће прописати и правилницима које ће донети држава Србија, кажу у овој руској компанији, додајући да су непознати и нови правилници везани за увоз горива и формирање цена. У зависности од постављених услова, компанија ће донети одлуку о увозу деривата из својих рафинерија у окружењу.
Они би желели да цене горива на пумпама буду конкурентне и на нивоу цена у региону. Али без увида у документацију коју ће прописати држава, немогуће је прогнозирати или давати обећања.
Мађарски МОЛ поздравља пословање по принципу здраве конкуренције, поручују из ове компаније, додајући да су спремни за отварање српског тржишта деривата.
МОЛ је спреман да од Нове године почне увоз висококвалитетног бензина из својих рафинерија у Европи.Детаљи о увозу горива ће у великој мери зависити од будућих законских прописа.
Ниже цене нових горива на МОЛ-овим бензинским пумпама после отварања тржишта зависиће од будућих законских прописа, али се у овој компанији надају да ће отварање тржишта и здрава конкуренција пре свега подићи ниво квалитета горива, а онда и довести до нижих цена.
Најављена медитеранска формула за обрачун цене горива могла би да представља корак напред за Србију, поручују из МОЛ-а.
НИС се припрема се за отварање тржишта о чему сведочи, кажу у компанији, започета модернизација рафинерија, односно производња нафтних деривата усклађених с српским стандардима, развој малопродајне мреже, реконструкција и отварање бензинских станица.
Пре либерализације тржишта, у Рафинерији нафте Панчево обављен је највећи ремонт до сада, који ће обезбедити повећање производње бензина и дизела што је од посебног значаја за уочи либерализације тржишта, истичу у НИС-у.
Ј. Петровић