уторак, 26.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:46

Нејасно зашто Швеђани нису понудили „грипен” Србији

петак, 24.12.2010. у 22:00
„Грипен“ мађарског ваздохопловства представљен је прошле године на аеромитингу у Батајници Фото Бета

Србија је покренула процедуру за један од највећих послова које склапају државе – избор новог борбеног авиона за потребе Ваздухопловства и противваздухопловне одбране. Тај процес ће потрајати, а после мишљења најстручнијих ваздухопловаца коначну одлуку донеће државни врх. Та одлука има економску и политичку димензију, а ти авиони требало би да буду ослонац ВиПВО у предстојећим деценијама.

У најужем избору на „списку жеља струке” наћи ће се три или четири кандидата, најавио је јуче у интервјуу „Политици” бригадни генерал Ранко Живак, командант ВиПВО. О овоме ће до краја јануара одлучити Главни војнотехнички савет. Како је рекао генерал Живак, авионе су представили Американци, Руси, Французи, Кинези, европски конзорцијум... Међутим, занимљиво је да се позиву за презентацију једино није одазвао шведски привредни гигант „Сааб”, иако су се Швеђани последњих година врло активно борили да у што више земаља пласирају свој „грипен”. Зашто нису дошли произвођачи једне од звезда летачког програма великог аеромитинга који је одржан на батајничком аеродрому септембра 2009, манифестације коју је јавно мњење сматрало и својеврсним сајмом летелица, генерал Живак није хтео да о томе спекулише.

То јуче није желео ни Кристер Асп, шведски амбасадор у Србији.

– То је одлука коју би у потпуности донео „Сааб”, приватна компанија, и они не би консултовали владу о томе да ли намеравају да учествују. То је приватна одлука приватне компаније – каже амбасадор Асп.

Сличну изјаву дао нам је и шведски војни аташе, потпуковник Бјерн Торстенсон:

– „Сааб” је приватна компанија а ја представљам шведску војску, тако да не могу да коментаришем шта једна приватна компанија ради или не ради – рекао је потпуковник Торстенсон.

Прес-служба „Сааб” јуче, због Бадњег дана, није могла да обезбеди одговор на питање зашто шведски гигант није представио авион српском ВиПВО.

Александар Радић, војни аналитичар, каже да је за продају „грипена” последњих година вођена изузетно агресивна кампања.

– Рецимо, преко свог представништва у Хрватској водили су новинаре у базу Ликопинг, „дом грипена”, пласирали су рекламе у хрватским новинама, лобирали су у Бразилу и Индији, где је још отворен примамљиви тендер за 126 авиона... Упркос тим напорима, не иде им најбоље, имали су променљив успех. „Грипен“ је, наравно, купила Шведска, Чеси и Мађари су изнајмили по 14 комада и тиме формирали по ескадрилу, има га и Тајланд – шест комада, као и Јужноафричка република – 26. Међутим, шведски суседи Норвежани ипак су се одлучили за амерички „ф-35“, добивши напреднији ловац за исте паре, пошто су трошкови развоја нове генерације „грипена-нг“ који им је нуђен изузетно високи, што је утицало на цену. Хрвати, Румуни и Бугари још нису донели одлуку. Иначе, могући разлог што се Швеђани нису појавили у Србији јесте то што независна комисија која у Шведској процењује подобност појединих држава за послове из области наоружања можда цени да Србија није подобна – истиче Радић напомињући да шведску компанију у последње време прате и говоркања о разним корупционашким аферама, што је умногоме утицало на углед фирме.

Према речима нашег саговорника, многима је сумњиво како је „Сааб“ победио амерички концерн „Локид“ на чешком тендеру за авионе. Швеђани су, волшебно, унапред знали да финансијску понуду треба да доставе у чешким крунама, док је „Локид“ извисио у сумњивој бирократској игри, јер није благовремено располагао прорачуном у чешкој монети. О томе колико је оштра борба за тржиште авиона сведоче и речи које је крајем марта „Саабов“ маркетиншки директор за Румунију употребио реаговавши на вест да су Румуни дали предност половним „ф-16”, не искористивши шведску понуду – стопроцентни офсет аранжман. Он је рекао да би „у румунској војсци могло да заврши туђе смеће”.

Т. Бојковић


Коментари46
1e3da
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

veljko markovic
Mozda zele da ga ponude Kosovu, pa zato nisu nama
shoshon joooj
bolje da letimo sa katranom i perjem. ] ] ] ]
Milos Kisic
Mozda se boje da ih ne prekopiramo? 8-)))
Beogradjanin Schwabenländle
@ Bismarck *, uvredili ste Japansku naciju. Dva najveca, ikada sagradjena bojna broda su bili japanski Yamato i Musashi sa po 72.080 tona, Bismarck je imao samo 50.000.
пајсије пајсије
Ко је тај што нас и преко куповине авиона увлачи у НАТО. Ремонтујемо прео МИГ - 29 а онда идемо у куповину авиона који су учествовали у бомбардовању наше територије (тад је била наша). Да ли ћемо те авионе добити бесплатно као компензацију за сав онај сиромашни и богати уарнијум који посејаше по нашим ливадама. Ко ће обучавати пилоте за нове авионе а оне који знају да лете на старим ( иако су млађи људи ) смо пензионисали. Баш грабимо крупним корацима у реорганизацију војске која ће бити најбоља у Афганистану. Господо прво референдум о уласку у НАТО пакуповина авиона и остало.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља