среда, 20.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:35

Тачи ће „преживети” као премијер

понедељак, 03.01.2011. у 22:00
Џерард Галучи Фото Ж. Јовановић

Како протиче време од обелодањивања извештаја Дика Мартија сазнајемо да је све више међународних актера било упознато с неделима која оптужују Хашима Тачија. Бивши амерички дипломата и регионални представник УН за север Косова Џерард Галучи неће да прејудицира ствари и подсећа да је у Америци традиција да је неко невин док се не докаже да је крив.

На питање колико је он сам знао о догађајима из извештаја пре него што је 2008. године с Косова отишао у Источни Тимор, Галучи признаје да, када је чуо гласине о умешаности Албанаца у трговину органима, није заиста поверовао у њих „јер је то изгледало тако варварски“.

Шта је тадашње међународне званичнике уједињавало у ћутању?

Можда ни други нису желели да верују у то. Али за неке је постојала и мотивација да не „таласају“ и љуљају брод, како ништа не би доводило у лош контекст „независно Косово“ које су покушавали да створе. Они међународни представници који су подржавали косовске Албанце покушавали су такође да задрже лидерску позицију представљајући се као веома „корисни“ у настојањима да се обезбеди стабилност.

Oчекујете ли да ће Мисија за коју сте радили на Косову саопштити званично своја сазнања о овим криминалним делима, с обзиром на то да је Унмик присутан на Косову од средине 1999. године?

Прочитао сам да ће УН у потпуности сарађивати у било којој истрази и немам сумње да ће тако бити.

Сматрате да су земље „квинте“ (САД, Велика Британија, Немачка, Француска и Италија) не само добро обавештене о томе шта се догађало на Косову, него да су захваљујући томе у шаци држале косовска руководства. Да ли је извештај Дика Мартија пореметио односе међу тим земљама?

Без обзира на то знали ми или не шта се догађало, земље „квинте“ су готово сигурно знале. Они су имали информације, средства и дугу историју рада са ОВК. И без обзира на то шта је истина о трговини органима, сви знају да се постављало питање умешаности неких од највиших лидера у међународни криминал и корупцију. Али није у питању да ли су земље „квинте“ користиле те информације како би вођство косовских Албанца држале у шаци. Заправо је било обрнуто: међународни званичници су прелазили преко проблема да не би изазивали Албанце. Удовољавали су им како не би правили веће проблеме. Опште је познато, на пример, да су са својим тежњама за стварање велике Албаније, Албанци често били претња регионалној стабилности –– све док нису добили свој пут на Косову.

Ако је тада интерес Европљана и САД био да прећуте такве ствари, коме данас тренутно највише користи доноси објављивање овог извештаја?

Морамо да претпоставимо да је господин Марти невин док се не докаже да је крив и да је он само радио свој посао водећи истрагу и припремајући свој извештај. Неки су поставили питање тајминга у коме је извештај објављен. Али никада није „добро“ време за изношење таквих информација. Оне ће увек лоше утицати на некога, када год се то учини. Да је извештај објављен пре избора, Марти би био оптужен да покушава да утиче на резултате.

Ипак, извештај би могао да има и политичке последице.

Што се политичког утицаја тиче, ствар је јасна: као што су многи приметили, он приказује Косово и његово руководство у веома лошем светлу. Људи широм света, који обично не прате вести с Косова, одједном су се суочили са свим тим насловима. Мислим да ће већ заустављени процес признања Косова – остати заглављен, а политички положај Београда у било ком дијалогу с Приштином ће бити јачи. Можда, чак, ово обелодањивање учини да земље „квинте“ мање ревносно терају Приштину да преузме контролу над севером Косова.

Оптужбе на рачун Хашима Тачија (који се сматра америчким пројектом) уздрмавају поредак који је пажљиво грађен на Косову више од деценије. Шта ће произаћи из овог потреса?

Свашта може да се деси у политици. Али у праву сте да су земље „квинте“, а нарочито САД, све ставиле у руке Тачију и да немају неку прихватљиву алтернативу за њега. Из неких разлога, можда због тога што га је теже контролисати, нису ништа учинили да помогну Рамушу Харадинају. Харадинај је аутентичан лидер косовских Албанаца и паметнији је и прагматичнији него већина других. Али неки верују да Американци стоје иза настојања да се он држи ван Косова. Кога још „квинта“ може да нађе како би држала косовске Албанце под контролом и ко би певао њихову песму? Зато мислим да ће Тачи „преживети“ као премијер како би се избегли немири. Али, ови наводи могу да доведу до тога да се западни Европљани коначно супротставе америчкој тврдој линији према Србима. Чини се да би барем неки од њих, вероватно не и Британци, били спремнији за компромис с Београдом, укључујући и специјални статус за север.

Слажете ли са оценом неких аналитичара да су оптужбе изнете на рачун Тачија највећи изазов за америчку дипломатију на Косову од времена бомбардовања?

На неки начин, да. САД су следиле једнострани приступ покушавајући да издејствују насилно стварање нове албанске државе на територији целог Косова, али без било каквог договора са Србијом. Можда ово произлази из кривице у Босни и велике жеље да се Срби окриве за насилан распад Југославије. Такође може бити и због тога што су се САД обавезале на потпуну независност, па нису хтеле да изгубе образ одступањем од тога. Али мора се имати на уму да Косово није велика ствар за САД које имају много веће проблеме којекуда. Ипак, они увек могу да одшетају с Косова и оставе тај проблем ЕУ.

Да ли се кроз овај извештај прелама борба међународних утицаја за доминацију утицаја на Косову?

Не мислим да је поента у борби за власт по себи. Али коначно ослобађа Европљане да делују на прагматичнији начин по осталим питањима која се тичу Србије.

Осим извештаја, Тачија дискредитују и бројне нерегуларности на изборима, да ли је ово крај његове политичке каријере?

Лоше понашање лидера не мора увек да произведе политичке последице одмах. Као што сам рекао, Тачију још није доказано да је крив за било шта. А неправилности на недавним изборима нису нешто што је специфично само за Косово. Све док се не докаже да је Тачи крив за нешто озбиљно, изрицање пресуде је преурањено.

Били сте администратор Унмика за север Косова, чему се тај део може надати у предстојећем дијалогу?

Срби на северу Косова су створили ситуацију да је неопходно да се пронађе политички компромис о северу јер пружају отпор свим напорима Приштине да наметне контролу над њима. Учинили су то чак упркос млакој подршци Београда. У том смислу, они су добитници. Зато би требало очекивати да они буду укључени у све одлуке владе о њиховој будућности. Оно што они желе, ако могу да кажем, је да имају нормалан живот у земљи у којој су рођени. Требало би да су у могућности да живе нормалан живот доносећи своје локалне одлуке о томе шта да се ради, без да их ико, кога не признају као легитимног, притиска са неког места. То исто би требало да важи и за албанску већину јужно од Ибра.

Биљана Митриновић

-----------------------------------------

Тадићу је потребан компромис

Како ће последњи догађаји утицати на будуће разговоре Београда и Приштине?

Изостанак јасног победника на недавним косовским изборима и додатно време које је потребно да се понове изборе на неким местима значиће одлагање у формирању нове владе и вероватно отпочињање било каквих разговора. Али очекивања да ће разговори довести до преговора одувек су била неразумна. Приштина и Београд се могу евентуално срести да разговарају о техничким питањима као што су нестале особе. И то би било и добро. Међутим, две стране се суштински разликују око статусних питања. Председник Тадић не може једноставно да пусти Косово да оде, што је управо оно што од њега очекују земље „квинте“. Њему су потребни елементи компромиса, можда оно што је процурило из америчких извора о специјалном статусу Београда на северу и за СПЦ. Али све док Американци подржавају албанске тврдолинијаше против тога, неће бити могуће водити корисне разговоре о било ком питању које се тиче статуса, укључујући судове, царину, транспорт, телефонију и електричну енергију.


Коментари30
6c83b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Clair Voyance
Nisu znali?! Znali su i te kako! I svi su ćutali! A zašto? Pa, ima bar milion zvečećih i šuštećih razloga za to. Biće im jasno kad odu Bogu na istinu.
Ceda Bradic
Naslov, ИНТЕРВЈУ: ЏЕРАРД ГАЛУЧИ, бивши шеф Унмика за север Косова. Izostaje sasvim jednsotavno pitanje i odgovor (UNMIK-a): da li je AP KiM spremna za reglarno uvodjenej u Ustavno-pravni sistem R Srbije ili ne (obaveza R Srbije, clanice UN). Ako nije, mogu li se navesti osnovni razlozi, kako bi R Srbija mogla regularnim putem, da pomogne? Ako to izostane, onda je neophodno obrazlozenje rukovodstva AP KiM (po izvestaju UNMIK-a), za potebe R Srbije,clanice UN i potrebe Sb/UN koji garantuje sprovodjenje sopstvenih rezolucija.Ako to ne postoji, onda je R Srbja pod privremenom okupacijom (nadleznsot Sb/UN),ili je region u fazi rusenja medjuanrodnog sistema bezbednsoti (time i UN u celini), a to je onda "uvertira" u poslednji cin ljudske drame. 1991-2001-2011, 5 febr...(6 jan diktatura, 27 mart... "klasika").CB..p.s da li cemo sutra moci da saljemo komentare:).
Ceda Bradic
Bitno:Predhodno je iskljuciva nadleznost clanice UN, shodno medjuanrodnom pravu. Zato u sledecem postoji "dvoznacnost": 3-Председник Тадић не може једноставно да пусти Косово да оде, што је управо оно што од њега очекују земље „квинте“. CB-3: ako na taj nacin #pristupi# g Tadic (licno, privatno, uzurpacijom funkcije), podleze krivicnom postupku. I sto je jos gore, ako prihvati gubitak teritorije R Srbije (po nalogu "kvinte"), pord rusenje Ustavno-pravnog sistema R Srbije, rusi se medjuanrodni sistem bezbednsoti. Ako bez ovlascenja predhodno ne prihvati (gubitak teritorije), ta aktivnsot ne moze da se ozakoni (izvrsena je predhodnom uzurpacijom vlasti, protivno Ustavu cl 2/2) Znaci, neophodan je Ukaz N Skusptine (Ustav cl 200 ili 201), da bi Predsednik R Srbije regularno mogao da izvrsava svoje obaveze. I konanco, ako izostane Ukaz N Skusptine, a nastave se aktivnsoti, jednostavno konstatujemo "vojni udar" (Predsdnik R Srbije komanduje VS). To je, najtezi oblik krivicnog dela.
Ceda Bradic
2-Како ће последњи догађаји утицати на будуће разговоре Београда и Приштине? CB-2:Ovo ne znaci nista (naziv grada).NIje krivica "Politike", vec, nedostatak regularnog pravngo akta, koji to precizira. Ukazom o vanrednom stanju (cl 200 Ustava R Srbije), se upravo precizira ko o cemu pregovara i sa kojim ovlascenjem. Posto Ukaz N Skusptine ne postoji,onda su pregovori protivustavni i protivzakoniti, pa izazivaju rusene Ustavno-pravnog sistema R Srbije cak i da objektivno imaju svrhu i omogucavaju napredak.A ako se umesto "Beograd ,Pristina", navedu imena, lica, grupe, organizacije, drzavnog organa, sa sedistem u tim gradovima momentalno dolazi do narusavanja Ustava R Srbije cl 2/2 (niko nema pravo da uzurpira vlast od grajdan R Srbije). i podlozna je krivicom gonjenju po tom osnovu. Pogotovo,jer se u ovom trenutku ne zna, da li je rec o rutinsko postupku shodno R 1244 Sb/UN (tok je po predhodnom),ili AP KiM odbija regularan rad. cime nastaje privremena okupacija clanice UN (Ustav cl 201)
Ceda Bradic
Ovde postoje nepreciznosti: 1-Тадићу је потребан компромис CB-1: Predsedniku R Srbije je potrebno ovlascenje N Skusptine. Prvni akti AP KiM, shodno r 1244 Sb/UN su zakoniti. To potvrdjuje i MSP.Time sto su zakoniti, a nisu prosli proceduru ocene ustavnosti i zakonitosti (uskladjensot sa Ustavom, Zakonom i prihvacenim konvencijama R Srbije), nastupa vanredno stanje (AP KiM je sastavni deo Ustavno-pravnog sistema R Srbije, clanice UN)., jer su neki delovi Ustavno-pravnog poretka (odeljci koji se odnose na AP KiM), neprimenljivi, mozda nisu kompletni i sl, pa je to razlgo za Ukaz o vanrednom stanju (cl 200 Ustava R Srbije),. Ukazom se regulisu detalji, trajanje, obim rada (ocena ustavnsoti-zavisno, koliko je potrebno da se pravni akti analiziraju) ovlascenja ucesnika i sl. pa i ovlascenja Predsedniku R Srbije. Bez toga, aktivnsoti su protivustavne i protivzakonite.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља