уторак, 26.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:40

Војска после 36 година изабрала нови камион

петак, 04.02.2011. у 22:00
Гаранција 300.000 километара: ФАП-1118 Фото Министарство одбране

Све је као некад, задовољно констатује пуковник Никола Осмокровић, док нам показује слике и каталог с техничким карактеристикама нових ФАП-ових камиона, који ће после 35 година почети поново да пристижу у српске касарне. Овај референт у Одсеку за транспорт и транспортна средства Управе за општу логистику Сектора за материјалне ресурсе Министарства одбране, објашњава за „Политику” да је последња набавка војних моторних возила била 1975. године, када (ТАМ 110 и ТАМ 150), а њихова испорука је настављена и у неколико наредних година. Сада предстоји куповина више хиљада нових возила у наредне две деценије.

– Потписан је уговор са фабриком из Прибоја о набавци нулте серије од 32 камиона ФАП-1118 4x4, теренске носивости четири тоне. То су специјална моторна возила, са додатним уређајима за потребе војске. То су савремена возила. Водило се рачуна и о њиховој перспективности и потреби да дужи временски период буду у употреби у Министарству одбране и Војсци Србије. Желимо да заменимо комплетан ТАМ-ов програм, што је 50 одсто укупног садашњег програма који имамо у војсци. А реч је о више хиљада возила и то ће бити посао не ове деценије, већ вероватно и следеће! Можемо да рачунамо за наредних 20 година сукцесивне производње ових возила. У првој тури наручили смо 32 комада, а у овој години може се очекивати бар још 30 возила, кроз серијску производњу, која би требало да крене у овој години – каже Оскокровић.

Испорука првих ФАП-ова очекује се у првом кварталу ове године. Опремљени су четвороцилиндричним четворотактним, водом хлађеним „мерцедесовим” евро-3 турбо дизел моторима, са 180 коњских снага, односно 130 киловата. У теренским условима гарантовано развијају 80 километара на час, а на путу и много брже. За разлику од возила за цивилно тржиште, имају централну регулацију притиска ваздуха, погон на сва четири точка, редуктор, повишену проходност... Такође, предвиђена су и за специјалну надградњу, као што су цистерне за гориво и воду, или за превоз до 20 људи, а имају и могућност уграђивања уређаја везе.

У сарадњи са Војнотехничким институтом (ВТИ) и Техничкоопитним центром (ТОЦ), камиони су прошли комплетан процес испитивања, по разним теренима и на бројним полигонима.

– Сви недостаци које смо уочили у том периоду, уклањани су сукцесивно. Осим неких ситница, возила комплетно испуњавају наше захтеве. Пројектована су да гарантовано пређу 300.000 километара и да трају најмање 15 година. Пракса је показала да наша возила углавном „троши” проток времена, а не пређена километража, мада имамо и возила из 1975. године која су и даље употребљива и поуздана – додаје пуковник.

Како напомиње, идеја надлежних у Министарству одбране била је да најпре сагледају могућности домаћих произвођача и да упосле домаће капацитете и радну снагу.

– Ми имамо произвођаче са великим искуством, као што је ФАП. Детаљно смо сагледали њихове капацитете и апсолутно смо се уверили да ФАП као произвођач може да задовољи наше потребе, уз сарадњу са његовим подизвођачима – објашњава пуковник Никола Осмокровић.

Б. Билбија

-----------------------------------------------------------

Охрабрење у Прибоју

Генерални директор ФАП корпорације Мирко Стојовић каже за наш лист да је овај посао са војском велики подстрек за ФАП, „како у смислу ангажовања постојећих капацитета, тако и охрабрења, с обзиром да су возила прошла све форме тестирања”.

– То значи перспективу и враћање добре сарадње са војском, коју смо имали ранијих година. Тако се постиже и бољи рејтинг фирме, нарочито код оних фирми које су заинтересоване за приватизацију ФАП-а. Тренутно су заустављени разговори о приватизацији са једним од најпознатијих кинеских произвођача, компанијом „Донг Фенг”, која годишње производи 1,3 милиона возила различитог асортимана – објашњава Стојовић.

Како сазнајемо од првог човека ФАП Корпорације, са Кинезима се разговарало о могућностима за монтажу и продају „Донг Фенгових” возила на овим просторима, као и у земљама где Србија има могућности бесцаринског пласмана, као што су Русија, Белорусија, Казахстан и Турска.

„Очекујемо да се кинески партнер да се изјасни о нашој понуди о сношењу заједничког ризика продаје, јер су они сматрали да цео ризик треба да преузме ФАП. Ни ми ни Влада Србије нисмо у могућности да подржимо такав прилаз”, закључује Стојовић.


Коментари29
b3840
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

alen hrlovic
Gospodine Johane Rot,za vasu informaciju vojni Fapovi kamioni su i u ona sretna a i u ova sadasnja vremena zadovoljavala visoke standarde.To vam govorim spravom kao sin coveka koji je radio trideset i tri godine u procesu proizvodnje izmedju ostalog i vojnog programa kao diplomirani inzinjer masinstva.Pre svega ne vidim razlog zasto uzimati strana vozila ako smo mi a jesmo u mogucnosti da proizvedemo jeftinije i konkuretno vozilo.Zasto je mnogima a kao sto vidim i vama sve bolje i isplativije samo iz razloga sto dolazi sa druge strane bare,ZABRINJAVAJUCE !!!
Milos Kisic
Uvek je lepo cuti da vojska kupuje domaci proizvod. To bi moglo da bude i vise ako bi saradnja bila malo ambicioznija. Na primer, Srbija ne moze da razvije sopstvene moderne avione, ali bi mogla da pravi sopstvene helikoptere, ne samo male policijske koje pravi vec vece za transport pa cak i borbene. Ovo su vec skuplji i komplikovaniji proizvodi, sa puno elektronike, kojima Srbija ipak jeste dorasla, pod uslovom da kupi licencu za gasne turbine od nekoga ( na primer Rusa).
Milorad Pejovic
Kako bi bilo da ove stre vojne kamione podeli vojska mesnim zajednicama na Goliji, Javoru,i drugim planinskim selima da zimi ciste snegove i voze decu i bolesne,bili bi uvek ispravni i na brojnom stanju za nedaj boze, a isto bi valjalo i one radne masine buldozere,i druge gradjevinske masine da nas zaduze na revers da ih sela koriste za opravku puteva a garantujem da u svakom trenurku ce biti na korist i vojsci Srbije a ne da ih nakupci kupe za sitno a preprodaju po deset puta skupljr kao sto se uradilo sa neki vojnim gradjevinskim firmama gde se mnoi obogatise a zemlja Srbija izgubi.RAZMISLITE MERODAVNI.
Johan Rot
Naslov glasi: Vojska posle 36 godina izabrala kamion. Izmedju cega je vojska birala, sta je bilo ponudjeno, pa je vojska izabrala? Onda da cujemo sta je bilo u ponudi ili je posao sklopljen u 4 oka? Uzeli su kamioncic sa pogonom od 130kw, ofarbali ga maskirnom bojom i objavili da zaenjuje TAM-ove. Za te pare su mogli da kupe na Zapadu odlicne polovne vojne kamione koji bi bili daleko upotrebljiviji od FAP 1118. Ova naopaka kupovina nece nimalo koristiti srpskoj vojsci.
Baki Vet
Kupujmo domace! Pogotovo ako je slicnog kvaliteta kao strano u istoj kategoriji. Bavim se privatnim preduzetnostvom i itekako osetim kad sugradjanima kasni plata!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља