четвртак, 25.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 14.02.2011. у 22:00

Враћање уредбе обара цену бензина

Тек што је држава омогућила слободан увоз горива и слободно формирање цена, Удружење бензинских станица Србије затражило је од Министарства енергетике да озбиљно поразмисли о враћању Уредбе о ценама и то тако што би држава убудуће прописивала највише велепродајне цене горива за домаће деривате дизел Д2 и безоловни моторни бензин од 95 октана. Тиме би цене увозног горива на пумпама могле да буду ниже него сада, порасла би његова потрошња а тржиште би било стабилније и уређеније, каже за „Политику”, Рајко Ковић, секретар овог Удружења.

– Ако би држава, уместо НИС-а, прописивала највише велепродајне цене и то само за домаће гориво уз минималан рабат од око пет динара, трговци би имали простора да снизе цену увозног горива, на ком се добро зарађивало и прошле године и тако пеглају губитке на домаћим дериватима. Ако би тај рабат био осам или 10 динара, цене увозног горива би у малопродаји биле још ниже – објашњава Ковић.

Упитан откуд сада враћање на стару праксу ако се зна да су трговци годинама заговарали што хитније отварање тржишта, Ковић каже да је то због тога што либерализација није извршена до краја.

– На делу је дерегулација, а не потпуна либерализација. Да је тржиште потпуно отворено не би био забрањен увоз два деривата која се производе у домаћим рафинеријама – истиче он и додаје да је уверен да би се враћањем делимичне контроле тржишта избегле НИС-ове дампиншке цене на домаће гориво.

У ситуацији када домаћи деривати покривају 30 одсто тржишта, а велепродајна цена горива је код НИС-а готово идентична њиховој малопродајној цени, остали прометници немају никакву зараду на овом гориву. Напротив, само губитке.

НИС, каже Ковић, себи може да дозволи да има готово идентичну велепродајну и малопродајну цену, али прометник који треба да преузме деривате код НИС-а, плати трошкове транспорта и одржавања пумпе, тешко да има било какву зараду. Прописивањем максималне велепродајне цене власницима пумпи би остајао бар по динар од продаје ових деривата.

Ковић не мисли да би његове колеге имале нешто против овог предлога, јер би сви били на добитку, с тим што би се, уколико предлог добије зелено светло, Удружење обавезало да убудуће све деривате преузима код НИС-а.
Будући да се преговори Удружења и НИС-а о дугорочном снабдевању горивом воде већ безмало годину дана, Удружење од Министарства енергетике тражи и помоћ за реализацију овог посла, како велики не би „појели” мале власнике бензинских пумпи.
– Циљ је да се што пре потпише комерцијални уговор с НИС-ом који би дугорочно снабдевао ово Удружење, с тим што би посао за приватнике имао смисла уколико би рабат на велике испоруке горива био око осам одсто. Раније смо предлагали 10 и 12 одсто, сада предлажемо осам, јер и с тим имамо рачуницу да радимо и обезбеђујемо редовно снабдевање пумпи не само на главним путевима већ и у селима где се највише и тражи Д2. С друге стране, у НИС-у би се обезбедила континуирана производња ова два домаћа деривата бар до завршетка модернизације рафинерија – каже Ковић.

Он не зна када би одговор ресорног министарства могао да стигне, али верује да ће се уз подршку министра енергетике Петра Шкундрића НИС договорити с Удружењем око овог великог посла.

Ј. Петровић

Коментари1
3460a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Leon Davidovič
Prodavača goriva inače ima previše. Manja prodaja veći troškovi po zaposlenom. To se jedino može kompenzirati kroz veću trgovačku maržu to jest veću prodajnu cenu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља