недеља, 17.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:51
КАКО СЕ ПРАВЕ РЕКЛАМЕ

Магазините, да вам кажем…

У маркетиншке воде популарни глумац и сатиричар Драгољуб Љубичић Мићко упловио је пре четврт века, а овом приликом нашим читаоцима открива шта он то ради и како прави „мамце за купце”
Аутор: Драгољуб Стевановићсубота, 05.03.2011. у 22:00

Са рекламама се сусрећемо на сваком месту, „гађају” са билборда, радија, телевизије, интернета…и не приметимо кад несвесно почнемо да усвајамо неке од слогана у свакодневном говору… светско а наше… а од кума…није свеједно. Да ли је то лак посао како на први поглед изгледа, како се ствара добра реклама?

О томе питамо Драгољуба Љубичића Мићка, писца, сатиричара, глумца, имитатора… који је у маркетингу више од 25 година. У фирми „Тим талената” тим послом се бави од 1985. Почео је годину дана раније, као читач радио реклама у Еко-програму Радио Београда. Тамо га је одвела Драгана Марковић, колегиница из Индексовог радио позоришта. Сматрала је да има „радиофоничан” глас и добру дикцију, а није било добрих спикера.

Колико хумор и глума помажу у рекламирању производа или фирми?

Хумор у оглашавању користим кад год могу, јер је то најкраћи пут да се скрене пажња на производ или услугу. Ипак, много ми је важније да реклама има духа, што је више од духовитости. Јер, најважнија је емоција. А која емоција, то већ зависи од жељеног комуникацијског тона и ефекта који реклама треба да постигне. И ту је, као и у много чему другом, пресудно искуство и осећај за меру. Уз некакав претходни таленат, наравно. Кад је о глуми реч, редовно је користим у рекламама. Пре свега зато што клијенти који долазе код мене желе да, осим идеје, добију баш мој глас у реклами, а онда и зато што се и даље јако добро забављам измишљајући којекакве ликове и доводећи их у шашаве ситуације и међусобне односе.

Како правите радијске рекламе?

Правећи радио рекламе, у суштини жонглирам емоцијама и информацијама. Правим причице и песмице од 30 секунди. Кад је реч о певаним рекламама, тај процес је најсложенији, али и најкреативнији. Прво настане основна, груба идеја рекламе, затим компонујем музику уз гитару или клавир, па онда напишем финални текст према музици. Онда у кућном студију правим аранжман, што ће рећи – додајем разне инструменте и наравно глас. Тек после тога идем у студио који имам у фирми, где се ради додатно снимање, финални микс и постпродукција. Ту се у процес укључује и мој кум и партнер у фирми од првог дана, Дадо Пејоски, који уз помоћ професионалних софтвера још финије звучно усклађује и „пегла” оно што донесем и прилагођава звук „broadcast” квалитету, односно ономе што треба да се чује на радију. Ето...

Имате ли телевизијских реклама?

Имам, и то не мало. Али их радим много ређе него пре, јер сад кад је уведен ред у етар људи схватају да се ТВ рекламе све мање гледају, а да се радио све више слуша и то онако узгред, необавезно. Да и не причам колико је емитовање на радију јефтиније, а има сасвим солидну ефикасност. Осим тога, не доживљавам своје ТВ рекламе у тој мери својим колико радијске, јер за ТВ увек укључујемо и неку екстерну филмску продукцију и редитеља. То није интиман рад, као на радијској реклами. Углавном има много људи, сценографије, расвете, објеката, некад и екстеријера, хаотичније је, скупље за израду. Понекад, кад ми је подлога за ТВ рекламу песмица, онда је доста тога већ предодређено по атмосфери, али и по трајању. Да вас подсетим које ТВ рекламе бисте могли да знате: „Simka”, „Simče”, „Mini Kondivini”, „Carnex”, „Simpo san”, „Rosa”, „Maybe baby”, „Cipiripi”, „Supe C”, „Halo oglasi”, „MB pivo”, „Aqua bella”, niz starijih reklama za Štark, itd.
 

Који су вам омиљени методи за рекламирање клијената?

Немам омиљени метод. Пустим машти на вољу, али пазим на правила струке, а резултат мора да буде допадљив, а не само приметљив. Не волим да правим рекламе које људе остављају равнодушним, али не практикујем ни да их шокирам, као што је, рецимо, годинама радио Бенетон.

Да ли бисте радили за политичке странке?

Питате ме да ли сам спреман да рекламирам нешто у шта не верујем? Не, нисам!

Имате ли сараднике који вам помажу, да ли сте отворени за сарадњу са онима који мисле да су креативни?

Имам сараднике, отворен сам али не и лак за сарадњу, јер сам перфекциониста и волим да контролишем посао у свим фазама и детаљима. Није ми довољно да неко само мисли да је креативан, морам то и да видим, чујем, осетим пре него што неког ангажујем, јер ја не држим курс оглашавања, него фирму која ради. У фирми је запослено само шест људи, укључујући и нас двојицу сувласника.

По чему се разликујете од оних који се баве истим послом?

Хм, можда то што још увек уживам у оном креативном делу тог посла... Али, није на мени да то процењујем. Мораћете то да питате неког другог.

Шта никада не бисте могли да продате?

Душу ђаволу. (смех) Ништа ја не могу да продам од онога што рекламирам, већ само да помогнем да се привуче пажња циљне групе на нешто што неко други продаје. Продаја зависи од много тога на шта ја немам утицај: цена, дистрибуција, квалитет и његов континуитет, а у случају услуга много зависи и од тога ко се и како код клијената јавља на телефон. Мој посао престаје кад неко окрене број који је чуо у реклами, оде на сајт, дође на адресу, или пита за производ у продавници. То значи да сам га рекламом заинтересовао, привукао му пажњу, створио му свест о конкретном производу или услузи, пренео довољно информација, створио позитивну конотацију и сугерисао му да предузме први корак. Али сама продаја не зависи од мене.

Шта ако вам дође неко и затражи рекламу за неки производ којег има много на тржишту, а шта ако је нов производ?

Најкраће речено, на један начин се приступа бренду који се тек уводи на тржиште, а на потпуно другачији ако је он одраније позициониран. У креативном процесу нема разлике у приступу – увек је пожељна добра идеја и њена професионална реализација.

Ко вам је највећа конкуренција на нашем тржишту?

Сви и нико. Познајем људе из скоро свих агенција и са скоро свима сам сарађивао, или сарађујем. Не отимам се ни са ким за клијенте, јер нема потребе, клијенти којима треба оно што ја имам и умем – сами долазе код мене. То је предност мале, бутик агенције, која не мора нон-стоп да јури за послом, како би имала за плате. Ја себи дозвољавам луксуз и да одбијем неког клијента, ако не верујем у његов производ.

Који су ваши највећи рекламни успеси и најпознатији слогани?

„Тим талената” је до пре неколико година био редовно присутан на фестивалима и редовно освајао награде, најчешће златне, а често и у више категорија. Можда је ипак највеће достигнуће била „Finalist award” на „New York Festivals”, најпознатијем светском фестивалу радио реклама. То вам је као номинација за Оскара. А успех је био тим већи што смо награђени за рекламну песмицу отпевану на српском и то у време рата и најжешћих санкција. Реч је о реклами „Пекара Књаз”. А кад је о слоганима реч, не рачунајући „Светско, а наше!”, за који мислим да је ван конкуренције и један од најкреативнијих које сам смислио, један други је својевремено освојио злато у Порторожу и тако нас директно довео до вишегодишње, „сестринске” сарадње са тада најјачом овдашњом агенцијом „Saatchi & Saatchi”, а то је слоган за Пећко пиво: „Једино хладно пиво из Пећи”.

Рекли сте нам да Вам се свиђа Магазин, који слоган бисте смислили за нас?

– Аха, ви бисте да вам овако из рукава избацим један добар, продајни слоган и то за џабе? Магазините да вам кажем! – смеје се увек за шалу оран наш саговорник.

.............

Немачко, а наше

Који су ваши омиљени рекламни слогани и да ли је ваш изум оно „Светско а наше!”

Има слогана који ми се свиђају: „Није свеједно”, „Воћни поздрав”, „Какав год да вам је био дан – душеци Симпо сан!”...

А „Светско, а наше!” је слоган који није настао одједном. Настајао је колико је настајало и МБ пиво – неколико година. Прво су постојале варијанте „Светско, а домаће” и „Немачко, а наше”, а финални облик, тај заиста успели оксиморон „Светско, а наше!” настао је на на крају, на основу свега тога. Финално је обликован тек уз помоћ мог пријатеља Воје Жанетића.

Мићко на делу

Ево како изгледа радијскa реклама за једну трговинску фирму.

ПРОДАВАЦ: Изволите?
КУПАЦ: Добар дан. Је л’ имате ви глетерице, шпахтле, мистрије?
ПРОДАВАЦ: Имамо!
КУПАЦ: А је л’ имате чекиће, мацоле и секире?
ПРОДАВАЦ: Имамо и то.
КУПАЦ: А тестере за дрво, метал и грађевинске метале?
ПРОДАВАЦ: И то!
КУПАЦ: А бургије за метал, дрво и бетон?
ПРОДАВАЦ: Имамо!
КУПАЦ: А пиштоље за силикон и пур пену, миксере, скалпеле, метре, либеле?
ПРОДАВАЦ: Како да не!
КУПАЦ: А клешта и шрафцигере?
ПРОДАВАЦ: Имамо!
КУПАЦ: Мердевине?
ПРОДАВАЦ: Да...
КУПАЦ: Жичане четке?
ПРОДАВАЦ: Наравно!
КУПАЦ: А рукавице, наочаре, шлемове?
ПРОДАВАЦ: Аха!
КУПАЦ: Самолепљиве траке?
ПРОДАВАЦ: И то!
КУПАЦ: А ЛЦД телевизоре?
ПРОДАВАЦ: Е, то немамо!
КУПАЦ: Аха! А белу технику?
ПРОДАВАЦ: Ни то!
КУПАЦ: Еее, ја лепо кажем куму – шта си запео немају ни они баш СВЕ!


Коментари1
81363
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragica Stanic
Seca li se ko Indeksove radio drame/komedije'' Hidrocentrala na reci Draeni"?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Мозаик /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља