петак, 26.08.2016. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:32
„Политика“ у ЛИБИЈИ

Лет до Гадафијевог родног града

„Аутобусом под санкцијама“ стижемо до Рас Лануфа, где припадници народне милиције љубе пред тв камерама слике Гадафија, урлају против Француске и Америке, а понеко опали рафал из „калашњикова“
Аутор: Мирослав Лазанскинедеља, 13.03.2011. у 22:00
Борба до краја: Муамер Гадафи (Фото Бета)

Сирт, Рас ЛануфВлада у Триполију чврсто држи позиције у стратешки важном граду Рас Лануфу, а да заправо у том месту и није било неких јаких борби, нити има великих штета на објектима. То су чињенице у које сам се лично уверио без обзира на то шта јављају тв станице Ал Џазира и Ал Арабија. Но, да би се и западни новинари уверили у право стање на терену, Прес-центар у Триполију организовао је специјални пут у Рас Лануф. Сви заинтересовани нису могли да крену с обзиром на број места у авиону, тако да је  направљен избор само најзначајнијих светских медија: „Њујорк тајмс“, „Тајм“, „Монд“,„Штерн“, неколико италијанских медија, државна руска телевизија и, наравно,„Политика“.

„Када смо могли да помогнемо нове демократске власти у Србији у јесен 2000. године, када је наш лидер пуковник Гадафи, преко амбасаде у Београду, послао новим властима милион долара ради стабилизације ваше демократије, шта је онда једно место у авиону за извештача ’Политике’“, смешећи се, одагнао је све моје бриге Ибн Сајед из Прес-центра.

Дакле, рано ујутро укрцали смо се у „ербас-320“ либијске компаније „Африкија“. На вратима авиона љубазна стјуардеса, у бизнис класи завалио се либијски војнику униформи с панциром и „калашњиковом“ на коленима. „Помоћни“ стјуард с панциром у авиону на 8.000 метара висине. После сат времена слетели смо на мешовити цивилно-војни аеродром у Сирту. Либијски борбени авиони сасвим мирнодопски распоређени око писте, немају чак ни маскирне мреже.

На аеродрому потпуно опуштена атмосфера, свуда слике пуковника Гадафија, па чак и на степеницама које се приносе авиону. Сирт је иначе пуковников родни град. Пилот отвара прозорче на кокпиту и лепи Гадафијеву слику. Западни новинари то одмах снимају.

Укрцали смо се у аутобус и онда дуго чекање да се формира конвој с полицијском пратњом. После једног часа, крећемо ка Рас Ла­нуфу. Стицајем околности француски новинари и новинарке у задњем су делу аутобуса. Клима не ради, а возач је намерно пустио арапску музику „до даске“.

Арлаукање, врућина, музика до бола, а два либијска водича играју, скоро да плешу између седишта. Француске новинарке прво колутају очима, затим мирно протестују, на крају урлају на возача и водиче. Да ствар не би дошла до Саркозија и команде НАТО за ваздушне нападе, возач се смиловао, пригушио је музику, а водичи су престали да плешу. У аутобусу под санкцијама.

На путу од града Сирта до Бин Џа­вада нигде либијске војске, нема трагова борби. Понеки спаљени ауто, два изгорела пикапа с тешким митраљезима. На чекпоинтима полицајци масовно дижу прсте у знак победе.

„Хеј Политика, ово је победа над империјализмом“, смејући се добацује ми извештач руске телевизије.

За­у­ста­вља­мо се у месту које се зове Бин Џа­вад. Први зна­кови сукоба видљиви су на десетак омањих кућа. Облик рупа на зидовима кућа указује да су највероватније од тенковских граната, а не од авионских ракета или бомби. Гомиле цигала, бетона, картона и искривљеног лима.

Становници нам прилазе и објашњавају како су побуњеници овде дошли пре двадесетак дана на тенковима и прво опљачкали градић. Не могу да поверујем, али изгледа да је тако и било. Онда су Гадафијеве снаге, такође с тенковима, отерале побуњенике на тенковима. Вероватно би то исто испричали новинарима, само би кривци наравно били они други, да су побуњеници још у том граду. Народ је увек прагматичан, треба преживети.

На остацима једне потпуно срушене куће вијори се потпуно зелена, службена, застава Либије. Прилазим да погледам може ли се установити чиме је погођена зграда. Кад тамо, француски тв сни­матељ заузео скривену бусију, да га водичи не виде, и снима остатке срушене куће тако да је застава Либије у првом плану на тим рушевинама – ТВ спиновање. Како је Француз снимао из лежећег положаја, скривен између крша од бетона и цигли, као да рукује митраљезом, а не тв камером, снимим и ја њега.

„А новинар, колега новинар...“, бесно је добацио ухваћен на делу.

„Извини, ја сам овде само туристички“, шта сам могао друго да му кажем.

Од Бин Џа­вада до Рас Лануфа има око педесетак километара, мимоишли смо се са само једним специјалним камионом, вучним возом за превоз тенкова. Крај пута неколико противавионских топова „Зсу-23“. У Рас Ла­нуфу сличан дочек као и у Бин Џа­ваду. Припадници народне милиције, некакви добровољци, љубе пред тв камерама слике Гадафија, сви урлају против Француске и Америке, понеко опали рафал у ваздух из румунских „калашњикова“, француске новинарке опет колутају очима и уздишу. Опште шенлучење.

„Како знате да су то румунски ’калашњикови’, да нису ваши српски“, пита ме новинарка „Тајма“.

„Румунски имају овај карактеристичан, мало примитиван рукохват напред, наши су модернији.“

„А онај авион ’сухој’ што је оборила демократска опозиција, било је неких спекулација да је један од пилота био Србин“, наставља она.

„Знате, српски пилоти не знају да лете на авионима ’Су-24’, јер никада нисмо ни у бившој Југославији имали такве бомбардере с променљивом геометријом крила, то је сложена техника. Осим тога, мислим да је ту вест прва пустила Ал Џа­зира, спекулисало се да је један од очевидаца рекао нешто као да је оборени пилот Сиријац, или Србин. Вама то Серб или Сиријац можда звучи исто, али није исто. Него, да ја вас нешто питам, откуда демократској опозицији ’стингер’ ракете да оборе Гадафијев ’Су-24’?“

Заћутала је.

Даље од Рас Ла­нуфа тог дана нисмо ишли, зауставили смо се поред петрохемијског комплекса над којим се вије огроман облак црног дима. Ако то експлодира биће то нови Бопал. На повратку у Сирту скромна вечера у малом ресторану. Одмах се изгубила препотенција великих светских медија, трка ко ће први да добије тањир пиринча с мало овчетине. С кашикама и виљушкама и без њих.

Ноћи су у пустињи, у ово доба године, врло су хладне. Возач аутобуса сада је пустио хлађење. Францускиње уморно ћуте. Полицијске контроле на сваких 30 километара. Војске нигде.

Али зато у авиону, у бизнис класи, опет онај исти војник с „калашњиковом“...

Коментари233
d2134
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragica K.
U emisiji " Upitnik" RTS-a pre dve večeri gospodin Lazanski je prikazao snimak onog francuskog novinara, što su neki ovde tražili da POLITIKA objavi. Gestikulacija glavom Francuza sve je rekla. Hvala Vam Miroslave.
Vitez Koja
Bravo Lazanski, uzivam da citam ove tvoje reportaze iz Libije. Samo napred!
Ceda Bradic
@zoran v ... 12:32...Strpljen spasen. (neophodna je i uzdrzansot i.. hvala, CB). Publika u pozoristu, zavesa se podize, a glumci se nisu presvukli. Potrebna je uzdrzanost, ali, od smeha.Postujmo napore glumaca i njihove napore i rad. Postujmo tekstove g Lazanskog.Namere sukobljenih strana. Okruzenje. Uocimo i postujmo, Sve_to u sve_mu. Sve ostalo je, lako.
zoran v
@Mica Tomic,slazem se sa vama o farsi koju pominjete,lazima,obmanama,ulizivanju,licemerstvu,duplim arsinima,sve je to svojstveno degenerisanom zapadu i njihovim slugama. U celom ostalom svetu necete naci toliko osoba sa ovakvim karakteristikama koliko cete naci u jednoj jedinoj zapadnoj zemlji,bilo kojoj. Toliko su ljigavi i prevrtljivi da se normalan,prirodan covek postidi sto je uopste ljudsko bice. Isus Hristos je rekao "potonja vremena ce biti najteza za normalne i prirodne ljude,i da je put u propast shirok i njime mnogi hode,put u spasenje je uzan i malo njih njime hodi". Strpljen spasen, sa verom u Boga braco Srbi,i svi dobronamerni ljudi.
Ceda Bradic
"Niko nam nije kriv.Kakvim se mislima bavimo, takav nam je zivot". o. Tadej. "Mi se gnevimo ili zbog toga, sto nam se ne ispunjavaju zelje ili sto sebe izdizemo iznad onoga, na koga se gnevimo.. Ako prestanemo da se prema drugima postavljamo kao sudije,gneva nece biti....Ako se bavimo dobrim mislima i dobrim delima, svima ce biti dobro..". Puno uspeha g Lazanskom=sve najlepse, svim CB.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Специјални додаци /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб
Развој: Tehnicom Solutions

Пријавите се на нашу маилинг листу