Проблем двојних акциза на нафтне деривате у Србији могао би бити решен или тако што ће се дозволити и слободан увоз дизела Д2 и безоловног моторног бензина од 95 октана које производи Нафтна индустрија Србије или тако што ће се износ акциза вратити на ниво пре Нове године и ускладити с растом цена на мало за прошлу годину, сазнаје „Политика”.
Одлуку о томе требало би да донесе Министарство финансија како би делегација Србије (која 22. марта у Бриселу треба да буде на седници с представницима Европске комисије) имала спреман одговор на ово питање, будући да је Европска комисија констатовала да је Србија двојним акцизама прекршила Споразум о стабилизацији и придруживању, као и један члан Енергетске заједнице.
Иако у писму ЕК нигде не стоји датум до када Србија треба да реши питање двојних акциза, упућени у нафтни сектор кажу да га је Србија изгледа сама себи поставила, не објашњавајући зашто нам се толико жури, поготово ако се зна да је рок за добијање статуса кандидата ЕУ средина октобра.
Упитан шта Србија добија уколико се проблем различитих акциза реши слободним увозом горива које производи само НИС, директор у приватној нафтној компанији „Петробарт-АВИА” Саша Милеуснић каже да му та математика није најјаснија, јер сврха либерализације тржишта није да се у Србију увози гориво с већим процентом олова и сумпора, већ да се стимулише потрошња висококвалитетног горива.
Уколико оваква одлука буде донета, биће јасно да на овај начин жели да се заштити НИС до завршетка модернизације 2012. године, али да се ово неће одразити на промену цена горива.
Проблем је што иста оваква врста деривата, бар када је реч о дизелу Д2, не постоји нигде у окружењу. Постоје деривати који су вишег „еуро четири стандарда” који се производе у Републици Српској и које возила у Србији могу да троше.
Уколико би се пак ишло на варијанту враћања акциза на ниво пре 31. децембра и усклађивања с растом цена на мало од око 10, 4 одсто, НИС-ово гориво би било и даље најјефтиније, каже Милеуснић.
Акцизе на Д2 које су до нове године износиле 30,47 динара биле би увећане на 33,61 динар, док би за бензин уместо 44,7 динара износиле 49,3 динара што значи да бензини за толико поскупели. Акциза на домаћи бензин од 95 октана је сада 45 динара, а за евро премијум од 95 октана и безоловни моторни бензин од 98 октана – 49,5 динара.
Дакле, дизел и евро дизел би појефтинили, а бензин би с овим предлогом изједначавања акциза био скупљи.
Милеуснић, међутим, не види логику да би се држава одрицала прихода у буџет по основу дизела будући да је његова потрошња знатно већа од бензина.
Упућени у проблематику кажу да би се уколико прође предлог да се у потпуности либерализује тржиште деривата (тиме што би се увозило и гориво које није еуро пет стандарда) не би штитио НИС, већ грађани који и даље у највећој мери троше гориво које производи ова компанија. Цене ових деривата су конкурентније од увозног горива, а то је у овом часу возачима у Србији најважније, каже овај извор.
Јасна Петровић