субота, 16.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:50

Тајна Ф-117А откривена у – часопису

субота, 26.03.2011. у 22:00

Када су недавно Кинези промовисали свој први „стелт“ Ј-20, авион смањеног радарског одраза, у западној штампи спекулисало се да је ова летелица направљена и на основу делова америчког „невидљивог“ Ф-117А обореног над Србијом 27. марта 1999. године. Од тог догађаја прошло је тачно 12 година. Много тога о обарању „невидљивог“ је речено, али оно што је широј јавности непознато јесте како се Војска Југославије, опремљена техником старијих генерација, припремала за гађање „стелт“ авиона.

Пензионисани пуковник др Владимир Нешковић, иначе и дипломирани инжењер, од 1992. до 1998. године био је начелник Центра за командно-информационе системе Генералштаба ВЈ а рат 1999. године провео је при Команди РВ и ПВО. Он каже да је војска откако је Ф-117А употребљен у борбеним акцијама током операције „Пустињска олуја“ против Ирака 1991. године, обратила пажњу на овај тип авиона.

„Да би се сагледале могућности ПВО прво је анализирана брзина лета Ф-117А, констатовано је да ракете наших застарелих система „куб“ и „нева“ имају довољну брзину да стигну и униште тај авион“, каже пуковник Нешковић.

Затим је анализиран плафон лета авиона и утврђено је да ракете поменутог типа могу досегнути знатно више висине, што значи да би Ф-117А могле уништити у целој зони свог дејства. Међутим, војни стручњаци дуго нису могли да утврде да ли би, и на којој даљини, осматрачки радари могли открити авион а нишански радари га захватити и пратити, и тиме омогућити гађање ракетама.

„Није било познато колико је смањена радарска рефлексна површина авиона, односно у којој мери је тај авион заиста радарски невидљив. Решење тог проблема дали су сами Американци када су у једном стручном часопису објавили достигнути степен смањења радарске рефлексне површине и то чак и графички приказали“, објашњава пуковник Нешковић.

На основу тога одговарајућим прорачунима закључено је да осматрачки и нишански радари којима располаже ВЈ могу открити и захватити Ф-117А на даљинама довољним за успешно дејство, под условом да се све борбене радње на системима обављају брзо и тачно.

„Тај закључак је изнет на ’Саветовању о гађању циљева у ваздушном простору‘ које је одржано 10. септембра 1998. године у Команди РВ и ПВО под командом генерала Љубише Величковића. Убрзо затим и студенти четврте године једног смера Војне академије обучени су како да прорачунају домет и плафон откривања ’стелт‘ авиона за све наше осматрачке радаре у ПВО. Дакле, упоредо са припремама НАТО-а за напад на нашу земљу ’невидљивим‘ авионом, у нашој војсци су, у оквиру скромних расположивих могућности, вршене припреме и увежбавање за одбрану од напада Ф-117А“, истиче пуковник Нешковић.

Техничко разумевање „проблема“, уз обученост и храброст припадника Трећег дивизиона 250. ракетне бригаде ПВО (који су 2. маја 1999. године оборили и Ф-16) којим је командовао пуковник Золтан Дани, омогућили су успешно дејство система „нева“. Његов заменик потпуковник Ђорђе Аничић објавио је књигу „Смена – ратни дневник“ и на основу тих података пуковник Нешковић направио је и мапу обарања Ф-117 која омогућава визуелно сагледавање овог подвига.

После рата и Американци су упознати са техничким детаљима обарања „невидљивог“ који је пре неколико година повучен из употребе. Тако у историји остаје податак да је авион пројектован у време хладног рата, употребљен у ратовима у Панами, Ираку и у бившој Југославији, оборен – само над Србијом.

М. Галовић


Коментари22
0c2aa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

mir i rat
pa zato su nama bombardovali
vili boy
Претпостављам да данас на небу не би остале ни "цесне", "утве" и сви могући клипни авиони. Остало је само жеља, једноставно НЕМА ВИШЕ ЧИМЕ! Поздрав!
Malisa Peric
На тајну Ф-117А откривена и оборена стручним тимским радом, радариста, ракетаса увезани у систем ПВО, команди ОЦ и дтугих стручних служби.Само да посетим почели смо радарима 1-Д, ТПС10-Д, па надаље П-35, С-600, П-14 и тд.Самостално смо сае бранили уз помоћ народа , и са њима делимо Б-2 Спирит оф Миссоури и тд.
deki bleki
Ma neki su pricali da su nasi oborili cak i vise od 70 njihovih aviona,da ne kazem cak 170,ali jedno je prica ,a jedno su cinjenice. Iskreno receno zao mi je sto smo im "srecom" oborili samo jednog,ali bolje i jedan nego ni jedan. Milosevic se uzdao kao i svi mi u pomoc Rusa i Kineza,ali su nas ovi ispalili,i sta je drugo mogao? Jedino da kapitulira sa tom neobavezujucom rezolucijom... Sad se mozete uzdati u UN,ali ce vas i one isto tako ispaliti,narocito kad budu proglasile MIR za ceo svet... Njihovo vreme tek dolazi...
Петар Миловановић
Господине Mirko Slaviromiroviу, ако су тачни ваши подаци о томе да Нева може уништити циљ на висини од 18 километара, зашто је званични податак да су оборена само 2 авиона? Ја имам карту Србије и Црне Горе на којој су означена места пада агресорских авиона 1999. године и пребројао сам око 70 оборених авиона. Највећ број је оборен у подручју од Тузле, преко Београда до Панчева, око Ниша и Лесковца и на Косову и Метохији. Та мапа је постојала неко време на Интернету (Map of crash sites of NATO aircraft shot down in Yugoslavia).

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља