четвртак, 20.06.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:13

Достојно светске позорнице

Аутор: Ксенија Стевановићпонедељак, 11.04.2011. у 15:45
Глоса: „Заљубљен у три наранџе”Сергеја Прокофјева, Јиржи Менцл и Божидар Ђуровић, Народно позориште Фото З. Анастасијевић

„Заљубљен у три наранџе”плени својом инвентивношћу, свежином хармонских решења и изузетно успелом карактеризацијом ликова музичким средствима. Сами протагонисти, а њих је изузетно пуно, долазе из света „комедије дел арте”, као и из света фантастике, на ивици надреалистичког поступка.

У поставци коју смо пратили у среду, читав ток оперске представе је одлично функционисао. А то је и најважније, јер је ово опера у којој до изражаја долази „тимскирад”, игра великог и разнородног ансамбла, а не индивидуалности. Ипак, индивидуалних домета је и те како било. Почнимо од певача: као хипохондрични и хиперсензибилни принц, тенор Хон Ли је освојио публику. Он је својом сценском појавом покретао ситуације и био жижа сцена у којима је учествовао. Мелодрамски повишен израз у потпуности је одговарао лику који је тумачио и показала је интерпретативну разноврсност и интелигентно обликовање оперског карактера. Посебно треба похвалити младе певаче, чланове оперског студија „Борислав Поповић” Народног позоришта, који су изнели важне улоге: ту је пре свега Данило Стошић као Труфалдино, који је показао одличну вокалну боју и изражајност. Бас Михаило Шљивић као куварица Креонта такође је остварио упечатљиву минијатуру, док на несвакидашњи глас Љубице Вранеш која је наступила у малој улози принцезе Линете треба убудуће обратити пажњу. Драгољуб Бајић као краљ Треф и Владимир Андрић као његов саветник Панталоне били су одличан тандем, како глумачки, тако и певачки. У улози злобне Кларис, Наташа Јовић-Тривић је показала свој раскошни глас, док је Небојша Бабић као сплеткарош Леандро био поуздан члан тима, иако се чини да његовом карактеру више леже „пунокрвне” комичне улоге.

Успех ове представе, поред очигледног педигреа коју ова опера има у историји југословенске опере (велики значај за ширење популарности овог дела носи љубљанска поставка из 1956. године), односно у репертоарској баштини Народног позоришта, треба тражити у режијској поставци Менцла и Божовића. Пред гледаоцима је чиста и прегледна сценска игра, доброг ритма, која не расипа пажњу гледалаца. У својој сведености (одлична и функционална сценографија Герослава Зарића) она оставља довољно простора посетиоцима да домаштају делове који нису визуелно представљени. Ова поставка допушта да се ослушне музички ток и увиди „сатиричност” композиторових решења. Пренаглашавање фарсичног елемента опере нема, чиме се драматуршки ток лишава сувишних акцената. Редитељски тим зна да ликови из ове опере нису „тродимензионални”, већ да су они „представа представе”, да је њихов циљ да „демонтирају” сценску илузију. Стога, они од ликова траже сценски виртуозитет, што посебно долази до изражаја у покрету хорског ансамбла где је пленила група „Чудака” са својом одличном дикцијом и сјајним вокалним изразом.

На крају „Заљубљен у три наранџе”изазива смех, али не онај на прву лопту, већ се до њега долази кроз увиђање врцавости и хумора проистеклог из социјалних незграпности и превеликих амбиција света у коме живимо. Руководство Опере Народног позоришта, а посебно директорку Катарину Јовановић, треба похвалити за то што су у овој опери препознали „јединствену смешу” која лежи нашим извођачима. Да ли је то инспирација, да ли је то „ентузијазам заједничког рада”, да ли је то сигурна и ненаметљива режисерска рука, тек опера „Заљубљен у три наранџе” се може представити на било којој од светских оперских позорница, слободно и без задршке.


Коментари0
00ffd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Музика

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља