субота, 27.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 21.04.2011. у 22:00

Конкуренција точи јефтинији бензин

Више пумпи – ниже цене

Цена горива на пумпама у Србији је реална, упркос сталном расту цене сирове нафте на светском тржишту, која је јуче достигла 112 долара за барел (160 литара), а што је најближе максималној цени из 2008. године када се сирова нафта продавала за 128 долара, потврдио је јуче за „Политику” Саша Милеуснић, директор у приватној нафтној компанији Петробарт-Авиа.

Нафта је само од средине фебруара до данас поскупела за око 33 одсто, док је гориво у Србији од 1. јануара до данас поскупело за око 15 динара по литру.

Да је на снази и даље контролисано формирање цена, односно да се формира на основу Уредбе о ценама деривата, гориво би у овом часу било скупље за 15 до чак 20 динара по литру, што би Србију ставило у сам врх земаља с најскупљим дериватима, категоричан је Милеуснић.

Иако би цене горива на пумпама могле дневно да се мењају будући да се и цена „црног злата” дневно мења, Милеуснић каже, да трговцима у Србији иде наруку то што је динар већ дуже време релативно стабилан, као и то што долар пада у односу на евро, а динар јача у односу на евро.

Права је срећа што је дошло и до либерализације тржишта па су наше цене ниже него у БиХ и Бугарској. Све, међутим, забрињава скок цена сирове нафте који би могао да доведе до нове рецесије. Већ су сада много већи финансијски трошкови за набавку нафте која дневно поскупљује, упозорава Милеуснић.

Он подсећа да је новина и то што се код истог прометника, рецимо ако су у питању пумпе НИС-а или Петробарта, цене деривата разликују од пумпе до пумпе. Главни разлог зашто би на пумпама истог газде цене биле шаролике је да ли, каже Милеуснић, он у близини има конкурентску пумпу, или може да буде „монополиста” у свом крају.   

Да приватници, међутим, ни у овим околностима када се жале на мале марже (немају више загарантованих пет динара по литру) не напуштају посао потврђује управо пример Петробарт-АВИА који је недавно у франшизу узео три НИС-ове пумпе, чиме шире своју мрежу. Будући да се очекује да би, истиче Милеуснић, ускоро требало да буде расписан тендер за издавање још 113 НИС-ових пумпи, вероватно ће се ићи на преузимање још неких.

Упитан зашто је све чешћа пракса да мале пумпе преузимају велике, те да се сазнаје и да би Лукоил ускоро могао да понуди још неке своје пумпе у франшизу, Милеуснић каже, да је уговор с НИС-ом врло повољан у смислу коректности НИС-а према малим играчима, па је тако ономе ко преузима пумпу дозвољено да стави и свој лого, не мора да ради под НИС-овим именом. Осим тога сигурност снабдевања свим врстама деривата је загарантована, каже Милеуснић.

Љубинко Савић, самостални светник у Привредној комори Србије каже за „Политику” да поједине пумпе и дневно мењају цену горива, те да не треба занемарити чињеницу да се однедавно из малопродајне цене горива 0,5 одсто издваја и за Фонд за ванредне ситуације што је раније била обавеза буџета, (односно опет грађани кроз гориво плаћају овај намет), што је на гомили врло велики новац.

Поред акциза и ПДВ, малопродајну цену горива оптерећује и накнада за упис хемикалија од око 20 пара по литри што је такође новина, а што улази у цену деривата на пумпама. Савић каже да је тачно да све чешће мале пумпе у франшизу узимају објекте Лукоила или НИС-а за које те компаније сматрају да нерентабилно послују. Пракса је показала да је, када се домаћински води пумпа, ситуација сасвим другачија, јер је закупац свестан да живи од тог објекта и да на све начине мора да се бори за потрошаче, закључује он.

Јасна Петровић

Коментари3
1a180
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

petar ristic
Laž notorna sad, sam u Italiji. Cena goriva u BIH je 22 dinara niža nego kod nas. Čak i u Sloveniji cena goriva je niža za 7 dinara po litru. Ali sta ja lupam pa mi imamo jako visok standard......
Željko Kojadinović
Ovo vređe moju ličnost ! LAŽEEEEEEEE !!!! Svugdje u okruženju je gorivo jeftinije nego kod nas !!!!
x y
Cena nafte je dostigla cenu od preko 145 dolara po barelu u leto 2008.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља