четвртак, 21.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:55
Породични лекар

Како препознати лоше ципеле

Стручњаци упозоравају да је обућа потпора стопалима, а да се све неправилности на њима преносе на колена, кичму. Дакле, ваљало би изабрати неки модел који не стеже, не жуља и није потпуно раван
Аутор: Вера Бошковићсубота, 30.04.2011. у 22:00

Према једној анкети британских истраживача, више од половине испитаника тражило је помоћ лекара због болова у ногама и кичми. Тегобе су престале када су ти исти анкетирани по сопственом тврђењу променили ципеле. Исто истраживање је показало да свака трећа особа има равне табане, а половина има и неку деформацију стопала, чукљеве или криве прсте. Главни разлог овој појави је ограничење покрета у неадекватним ципелама чиме се ремети функција стопала, њихових мишића, дисање коже и врши делимичан притисак на прсте због којих настају жуљеви, сазнајемо од др Милана Вергаша, специјалисте физикалне медицине и рехабилитације.

Како препознати лошу обућу ? Тест је једноставан, јер је то она која током ношења изазива болове у стопалима. У продавници би требало без устручавања пробати разне ципеле док се не пронађу оне у којима се стопала удобно осећају. Обично су то ципеле које имају савитљиви ђон, јер најбоље амортизује ударце стопала о подлогу и најбоље прате покрет. Доктор Вергаш упозорава да ни исувише мекан ђон није пожељан, јер дозвољава претеране  бочне покрете који временом могу изазвати  кривљење стопала према унутра или споља.

У куповину крајем дана

Постоји више тестова којима може да се утврди да ли су ципеле  „праве”. Прво би требало погледати да ли оне анатомски одговарају стопалима, то јест  да ли осовина ципела одговара осовини стопала. Она се открива када замислимо линију која пролази кроз други прст. Ако обућа није анатомски прилагођена, стопала ће се у њима лако замарати. За удобност је важно одабрати и праву дужину. Љубитељи добре ципеле саветују да буду центиметар дуже од стопала, а то се одређује када се нога у ципели помери сасвим напред. Простор између пете и ципеле од једног центиметра је права мера за удобност обуће, ни мање ни више.

Обућа не сме да жуља и зато је најбоље куповати ципеле крајем дана, када су стопала отечена. Увек треба пробати обе ципеле, јер је могуће да је једно стопало дуже. Кожа је увек најбољи материјал за сваку обућу, јер спречава претерано знојење, отицање стопала и урастање ноктију, саветује др Вергаш.

Патике су идеалне за бављење спортом, напомиње наш саговорник. Најбоље су оне које су мало уздигнуте на пети да би се избегло грчење прстију. Синтетички материјали од којих су израђене појачавају знојење, а влажна средина је као створена за развој гљивица. Патике се зато не носе на боса стопала, већ увек са памучним чарапама. Проблем друге врсте може настати када се патика не везује добро и не постиже  стабилност зглобова. У тим условима долази до појаве такозваних кукастих прстију. Чим се износе, патике треба мењати, јер изношене не могу више да амортизују ход.

Труднице би требало да одаберу ципеле које омогућавају лаган ход, с ниском петом и заобљеним прстима, које подупиру глежњеве.

За дечије стопало најбоља висина потпетица је између 8 и 20 мм. Такође је важна и њихова стабилност. Детету док не прохода не би требало обувати ципеле. Родитељи купују дубоке прве ципелице сматрајући да ће се тако стопало боље формирати, али само плитка ципела омогућава нормалну савитљивост у скочном зглобу и чини корак лакшим, а ход удобнијим.

Ђонове показати доктору

Ђонови показују какав је ход. После неколико месеци ношења, требало би обратити пажњу колико су и на којим деловима ђонови истањени. Ти делови откривају тачке ослонца и неправилности у распореду тежине. Најбоље би било пре куповине нове обуће са старима отићи физијатру или ортопеду на преглед и савет. Ношењем корективних ципела или уложака спречавају се деформације свих зглобова стопала, колена кука, кривљења кичме.

Које ципеле нису пожељне за ношење ? Пре свих  „балетанке” и патике с равним ђоном. У таквој обући лук стопала пада, а тај анатомски положај костију изазива бол и притисак у пети, коленима, појаву чукљева, упозорава наш саговорник. Када се рашире требало би их бацити јер у раширеној обући, без потпоре, стопала су склона извртању и уганућу.

Није добро ни када су ципеле превише мекане и претерано се прилагођавају нози, као оне од танке коже или еспадриле. То је посебно важно у адолесценцији, у време раста и развоја костију стопала. У случају претерано мекане обуће кости стопала могу да заузму неправилан положај, а то се одмах преноси и на положај колена, кукова и држање читавог тела.

Претерано висока потпетица такође не одговара стопалима. Штикла на обући која се свакодневно носи не би смела да премашује 4,5 центиметара. У ципелама с високим потпетицама ослонац је само на предњем делу стопала, објашњава др Вергаш. Могућа је деформација ножних прстију, оштећење нерава, ишчашење зглобова стопала. Високе потпетице ограничавају покрете у зглобовима и ремете равнотежу целог тела. Корак особе која носи ципелу са високом потпетицом постаје краћи и долази у до увртања карлице, а последица је појава бола у леђима, повећава се и ризик од дискус херније и лумбага. Осим тога, високе потпетице могу изазвати оштећење које је познато као „трн” у пети.

Иако долази лето и сезона сандала оне су далеко од идеалне обуће. Стопало се у њима лако креће, али се лакше стварају задебљања. Требало би их редовно скидати код педикира или турпијом, редовно мазати одговарајућом  кремом. „Јапанке” су намењене само за плажу јер се прсти њима грче а стопала бивају нестабилна.

-----------------------------------------------------

Према пропорцији

Познаваоци добре обуће истичу да су сандале с високом потпетицом само за танке ноге и уске глежњеве. Стопала особа с јачим листовима и широким глежњевима у таквим сандалама изгледаће још већа. За њих су боље ципеле с платформом у којима изгледају дужа. У ципелама заобљеног врха жене свих висина изгледају лепо. Ниске особе добро изгледају у ципелама чија висока пета иде од врха до краја ципеле. Летње ципеле без пете могу сви да носе.

----------------------------------------------------

Купка за уморна стопала

На пола литра воде скувати четири до пет кафених кашичица лишћа од ораха. Кад се расхлади да остане млака, потопити у њу стопала 10-15 минута. Потом их треба измасирати кремом од камилице у коју је додата кап есенцијалног уља од лаванде.

-----------------------------------------------------

Хомеопатија (препарати се набављају у хомеопатским апотекама) препоручује против знојења ногу и превенције гљивица – 5 гранула Silicea 5 CH ујутру и увече пред спавање. Против болова при ходању – Ledum Palustre 5 CH, две до три грануле, два до три пута дневно.


Коментари2
68aad
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Раша .
Тврдња др Вергаша да ципеле треба да буду за један сантиметар веће од стопала и да се купују у другом делу дана када нога мало и набрекне на први поглед је прихватљива али,из личног искуства, тврдим да ће те сваког дана имати поцепане чарапе на петама, од трења, а онај ко дуже хода са сигурношћу би требао да носи уз себе и 1-2- пара резервних чарапа. Ако не верујете, пробајте са 1-1,5 см већим ципелама.
jelena m
Iz svog ličnog iskustva koje se tiče plesa, znam da su sandale koje su na tržištu praktično nenosive. Tek kada obujete profesionalne sandale sa potpeticom, znate kako izgleda stabilan i bezbedan hod. Plesne sandale imaju ojačanje u predelu pete i đona, istovremeno su savitljive u predelu prstiju (radi olakšanih pokreta), a izrađene od kože omogućavaju stopalu da diše. Peta je obavezno obuhvaćena i (poželjno) zatvorena, a sa tog dela cipele kaišićima se pričvršćuje za gornji deo stopala u predelu zgloba.Zato u takvim sandalama nema pokreta stopala "u prazno", kao kod sandala na tržištu, znači, nema udaranja, tzv."šljapkanja" cipele o petu, što je prvi znak nestabilnosti. Kada kupujete cipele, prvo proverite da li, kada iskoračite, cela cipela ide sa stopalom istovremeno, tj. da li se cipela drži noge. Ako cipela "šeta", to je loša cipela, u njoj će vas boleti noge, kičma i možete izvrnuti stopalo. Visina potpetice treba da je proporcionalna dužini stopala, za br. 37 to je oko 4-5 cm.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Мозаик /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља