недеља, 20.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:08

Дволични конкурси Министарства културе

Аутор: Марина Вулићевићчетвртак, 12.05.2011. у 22:00
Дупли аршини за издаваче

Министарству културе Републике Србије, у различитим сазивима, до сада се увек нешто могло замерити, јер природно је да онај ко ради може и да погреши. Међутим, оно што се дешава сада најпре изазива реакције чуђења, а затим критике. Ево о чему је реч. Када се отвори сајт Министарства културе, и то онај део који се односи на конкурс за откуп књига, а за потребе библиотека у Србији, могу се видети пропозиције заправо за два конкурса отворена у року од само месец дана. Разлика је „само” у томе што су неки услови битно промењени.

Први конкурс за откуп књига, објављених прошле године, био је отворен 7. марта и трајао је до 8. априла. Поред услова о томе која врсте литературе улази у избор комисије за откуп, и како ће књиге бити биране за библиотеке, налази се и у овом случају важна одредница, да се откуп дела тиража врши по продајној књижарској цени, умањеној за 20 одсто књижарског рабата, (односно попуста и умањења цена књига које издавачи чине за књижаре) и уз увећање ПДВ-а од осам процената. У овом случају издавачи попуст дају Министарству културе.

Када се на сајту прочита текст другог конкурса, који је отворен 22. априла, и траје до 22. маја, може се видети да су неки услови битно измењени, и то за издања која су имала одређену помоћ при објављивању. Те пропозиције кажу да ће се „публикације чије је издавање суфинансирано средствима из буџета Републике Србије, односно буџета Аутономне покрајине, откупљивати по продајној књижарској цени умањеној за 75 одсто књижарског рабата, а да ће попуст (рабат) за књиге које су помогнуте из буџета локалне самоуправе, или донацијама и спонзорством, износити 55 одсто. Даље се каже да ће они издавачи који су књиге објавили „из сопствених прихода”, давати попуст од 35 одсто, а увећан за осам процената ПДВ-а.

У ком тренутку је дошло до ове измене и како је уопште могуће да се око исте ствари отворе два конкурса у неразумно блиском временском раздобљу. У Министарству културе предуго смо тражили одговор на ова питања.

Оно што из ове приче може да се закључи јесте да ће они издавачи који објављују скупа и квалитетна, најчешће преведена издања, затим монографије и студије из области хуманистичких наука, бити „кажњени” зато што траже помоћ у финансирању. Ако хоће, моћи ће држави књиге да дају за џабе. Уколико то не буду хтели, на шта имају свако право, библиотеке и читаоци биће ускраћени за добре књиге. Не треба сумњати у то да је већина издавача већ поднела пријаве и послала примерке књига комисији за откуп на увид (што наравно кошта) већ приликом првог конкурса. Како треба да поступе при поновљеном конкурсу, шта још могу да очекују? У разговору са правницима добијамо одговоре, мада се и стручњаци за право најпре позивају на здрав разум и фантастичну могућност да се два конкурса мењају по потреби, а затим на забрану дискриминације, загарантовану Уставом. Дакле, како је могуће до те мере правити разлику међу издавачима, једнима се тражи мањи, а другима тако велики попуст?

У Министарству културе постоје произвољности и око других конкурса, па и оног за доделу средстава за суфинансирање за заштиту и очување археолошког наслеђа и културне баштине. Када је крајем прошле године био отворен конкурс за ову област, установама културе које се већ налазе на републичком буџету речено је да ипак могу да учествују (иако до тада то није био случај). Онда је ова одлука поново недавно преиначена, и челницима ових институција речено је да ипак немају право на новац од државног конкурса. Пошто последњих година, откако траје криза, готово ништа не добијају од средстава Скупштине града, остаје им да располажу својим малим буџетима. Лоша комуникација, произвољност, колатерална штета нагле смене министара?

Један од ретких представника институција културе, а која је желела да разговара о овом проблему јесте Ксенија Радуловић, директорка Музеја позоришне уметности Србије. Првим људима других установа једноставно је мрско да се оглашавају и тако можда дају повода за ускраћивање новчаних средстава.

– Јасно је да у култури нема довољно новца, али није увек проблем у недостатку, већ најчешће у распоређивању средстава. То је кључно питање. Пре годину дана постављао га је Иван Тасовац, и бојим се да никаквог одговора није било. Живимо у систему у којем третман једне државне установе културе неретко зависи од неких околности које немају везе са професионалношћу. Некада третман зависи и од политичке констелације и од тога како се директор те институције „котира” – каже за наш лист Ксенија Радуловић.

Иначе, све више се у „културним” круговима ствари сазнају у приватним разговорима, а начин на који се новац распоређује преко конкурса коментарише се „као занимљиво штиво”.


Коментари2
367e7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Insajder insajder
Bilo bi zanimljivo da proverite i sta se desava sa konkursom filmskog centra Srbije, gde ima brojnih nepravilnosti. Raspisan je konkurs pre izbora komisije (sto je protiv pravilnika) a onda se naglo sa svime stalo bez ikakvog obavestenja ili objasnjenja(M.Manojlovic je podneo ostavku). Gradski trac kaze da je stalo zato sto "znacajni" reditelji nisu konkurisali te se sada trazi modus kako bi im se sredstva ipak dodelila. Isto tako izgleda da ce novi ministar kulture iskoristiti svoje diskreciono pravo i dodeliti sredstva izabranim rediteljima mimo konkursa, neki od izabranih su izgleda zaposleni kao savetnici u istom ministarstvu.
Marina, gde živite?
Molim vas, samo se nemojte praviti naivni i nevini, pa ovaj sistem funkcioniše već deset godina, da se novac dobija uz piće u kafani ili na slavi, a konkursi su dimna zavesa. Uostalom, ministar Bradić je lično odlučivao ko će dobiti finansiranje.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља