субота, 07.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:08

Драган Николић ме, ипак, послушао

Аутор: Славко Трошељсубота, 14.05.2011. у 22:00
Ратно острво идеално за писту за „формулу 1”: Павле Комненовић Фото Томислав Јањић

Павле Комненовић, нeкад један од најбољих аутомобилиста Југославије, упркос уласку у 60. годину, и ове сезоне креће у борбу за најбољег возача на Балкану. Прву трку, у специјалном „бе-ем-веу”, возиће 22. маја у Крагујевцу, а затим следе надметања у Бањалуци, па у Ријеци...

Свој спортски хоби је претворио у бизнис, има два салона аутомобила и 52 запослена.

После гимназије завршио је високу школу за контролоре лета. Тринаест година је на београдском аеродрому наводио авионе на писту или их је с писте слао у небо.

У браку с Миленом, професорком шпанског, има сина Милоша (31), а од њега једноипогодишњу унуку Хелену.

Кад сте ушли у свет аутомобилизма?

Било је то 1971. Возио сам у свим класама, од „фиће”, у „Националној класи”, преко „алфе”, „поршеа”, „бе-ем-веа” до „ферарија”. Шампион сам био око 200 пута, власник сам око 400 пехара, а половину сам добио за друго или треће место. Имам и 18 златних медаља, 23 сребрне, 13 бронзаних и „гомилу” изгубљених трка.

Кад Вам је било најтеже?

Кад су ме издали пријатељи. Као шампион Чешке, дошао сам у Београд 1994. новим „бе-ем-веом”, а трка је вожена на београдском аеродрому. И „одувао” сам све ривале. Међутим, неки су посумњали у снагу мог болида. И на захтев возача Танасија Куваље, а по налогу неких лоших људи, мој аутомобил је расклопљен. Наравно, мајстори „21. маја” нису открили ништа непрописно. Али, вратили су ми мотор у деловима – у корпи! А плаћен је 248.000 марака! После тога дуго нисам хтео да возим трке у Србији.

Да ли се плашите брзине?

Плашим се из све снаге. Али, то није страх који ме паралише, који ми угрожава живот. Тај страх ме тера на максималну будност и прецизност у свим ситуацијама. При брзини од 200 километара на сат живот ми чува – корисна употреба страха!

Где је ту таленат?

Подразумева се да сваки таленат мора да прати велик рад. У мом случају таленат је беспрекорна техника вожње, али и добра „сарадња” с мотором. С њим се, у току вожње, о свему „договарам”. Увек осетим шта ми мотор „нуди”, а шта „тражи”. Тако сарађујем са свим коњским снагама свог аутомобила. И то је нормално, јер ни на хиподрому не побеђује само коњ већ – џокеј и коњ.

Кога, по таленту, издвајате?

Ту је, без премца, на светском нивоу наш Новак Ђоковић. У том каравану тенисера сви су ту негде, а он је, захваљујући великом таленту, најчешће изнад свих. Али, његов таленат има више димензија. Он је и талентовани стратег, вешто чува снагу за одлучујући напад, за пресудни гем. Доживљавам га као тениског Касијуса Клеја, непоновљивог шампиона света у боксу, који је око ривала „летео као лептир, а уједао као оса”.

Шта је то „формула”?

То је у правом смислу те речи формула за припрему неког возила. Тако, по снази мотора и опреми болида, постоје „формула 1”, „формула 2”, па „формула порше”... „Формула 1” је недостижна за возаче из источне Европе. Изузетак је само Пољак Роберт Кубица иза кога је, финансијски, стала држава. Првих 12 возача „формуле 1” су дебело плаћени, а остали морају да имају спонзоре. Учествовао сам више пута у тркама класе „порше суперкуп” која је предигра „формуле 1”. У шампионату света 1995. освојио сам десето место!

По чему памтите те трке?

Биле су то тешке борбе за сваку позицију. Временска разлика између болида, при уласку у циљ, била је мања од секунде! Кола која сам возио коштала су 28.000 марака по трци, а трка је трајала 40 минута! Посебно памтим трке на пистама „Мањикур” у Француској, „Силверстон” у Енглеској, „Хокенхајм” и „Нирбургринг” у Немачкој, „Хунгароринг” у Мађарској, „Спа” у Белгији.

Како је било у градским тркама?

„Формула 1” се у Монте Карлу вози на градским улицама. Кад сам 1996. набавио „алфа-ромео 155” почео сам да возим градске трке „супер туризмо”. То су возила од 2.000 кубика, 300 „коња”. И ту се вози брзином „муње”. На равним деловима улица и до 200 километара на сат! С тих трка имам 18 титула првака у разним државама.

Да ли видите „формулу” у Београду?

Видим је негде у околини Београда, али зашто не и на Ратном острву, на ушћу Саве у Дунав. Била би то светска атракција. Уз писту, која у кружном току може да има од три и по до пет километара, ту би требало изградити и све пратеће објекте, па мост, кеј... Ово улагање би било скупо, али и зарада је огромна. Руси сад у Москви припремају терен за „формулу 1”. Реч Барнија Еклстона, власника „Формуле 1”, пресудна је, а ми до њега имамо лакши пролаз, пошто му је прва жена Славица Српкиња.

Шта Вам је дао филм „Национална класа”?

Једну нову димензију живота. У опасним сценама седао сам за волан уместо Драгана Николића кога сам убедио да не учествује на правим тркама. Кад ми је рекао шта жели, казао сам му: „Гаго, ово је само филм. Трке нису за аматере”. И послушао ме је. Било је то 1979, а Горан Марковић, сценариста и редитељ филма, могао би опет да крене истим путем. Чуо сам да би тај култни филм требало ускоро да добије и други део. Један велики произвођач аутомобила финансирао би цео пројекат. Сарађивао сам и с редитељем Шијаном. Био сам возач „фантом” у филму „Давитељ против давитеља”.

Жалите ли за нечим?

Што год сам хтео то сам и остварио. Али, све жеље сам градио на реалним основама. И никад се, пресудно, нисам ослањао на било чију помоћ. Јер, тај ослонац често може да буде и трула даска. Обожавам рад. Увек сам у акцији. Не волим празнике. За мене је нерад губљење времена.


Коментари5
ae2e7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

vlastimir zlatkovic
pa nije auto sport bez ovakvih ljudi koji su zbunjeni i koji neznaju sta da radev pocecu od paje pa paja je svestrani sportista od glave do pete sto se tice nacionalne klase ko i vitomir cvetic susi interesatno je to da paja i susi imaju zajednicku temu a to je ask crvena zvezda bez crvene zvezde dadadada dobro ste culi crvena zvezda bez crvene zvezde eto vidite kako je onima sto vozse nesto specijalno dali fica yugo ili kec sve jedno vazno je da nepostoji nesto sto mje postojalo moje pitanje glasi za paju sta bi on uradio kada bi vratio crvenu zvezdu u auto sport dali bi doveo susija miluna vesnica dragana krecu boska markovica zvezdana i velimira jovanovica bogdana damjanovica miroljuba kjubisa miku djelmasa rasu djelmasa moga komsiju zdravka cetkovica dragana krecu kreksona i narocito miodraga savica silkju i da bude prvak 2015 godine dali to moze da uradi pavle paja komnenovic
pripravnik stojadinovic
Mislim da Paja previse preteruje sa samohvalisanjem jednako kao i ovaj iskopleksirani Zlatkovic koji se u sve razume,narocito u voznju trkackih fica,olako deli lekcije voznje svima a nije ni seo u trkacki auto.Paja ima para,bira klasu u kojoj jos moze sa najjacim autom da "dere"konkurenciju,uvek je bio oko proseka kao vozac i sportista i neka navede jednu od tih inostranih pobeda i osvojenih titula.Sramota i takvi likovi upropastise domaci auto sport ali je o tome zabranjeno pricati.Na stazi se pokazite sa istim autima pa da vidimo ko ume.Sveznajuci Zlatkovicu probudi se iz svojih snova jer nemas pojma o auto-sportu,,jednom Susiju Paja nije ni do nokata kao vozac a ni kao sportista, ali gospodin Cvetic nema para a konja jase ko ima a ne ko ume.Pozdrav svima.
vlastimir zlatkovic
ja ipak mislim da je pavle komnenovic najbolji bio u zastavi 101 iz 1981 godine toliko je zastavu 101 brzo vozio da mu niko nije bio na retrovizoru secam se njegove druge trke na uscu on aleksandar siklosi i milun vesnic toliko pobgose ostalim vozacima da se odmah dignula prasina ko je te godine bio bolji od koga samo mozes iz auto magazina procitati samo 1 mesto pavle komnenovic i to na 8 trka od mogucih 10 pa moje pitanja za pavla komnenovica glasi gde je sada ta zastava 101 mediteran koju ste dobili od tv revije koliko je imala snage koliko je brzo isla koliko ste zaista ukupno pobeda imali sa zastavom 101 zanima me samo sezona 1981 koliko je u to vreme kostala da se napravi i secam se da je bila boje sljivo plava boja sledeca pitanja glase koliko ste imali pobeda sa ficama abartima i sa ficom iz nacionalne klase 1988 godine znam da ste imali borbe sa susijem narodovicem siljom darkom otenhajmerom draganom krecom u kom je sastavu bila crvena zvezda 1988 godine sa ficama
John Young Stewart
U clanku se pominje 18 titula sa Alfom 155 u raznim drzavama??? Da li je novinar proverio bilo koji navedeni podatak? To je nedopustibvo i sramotno. Statistika ne zna za toliku kolicinu "titula" ovog vozaca. Ima li on uopste mere u samoreklamiranju? Ili makar dobrog ukusa? Ovde vrvi od netacnih i izmisljenih podataka. Zbog cega? Samoreklama, iako nesporno jednog od boljih vozaca u nas, je stvarno preko svake mere. Bio bi red da se ne objavljuju kontra-produktivni clanci, to skodi auto sportu. Mislim da je ovaj clanak jos jedan u nizu proizvoljnih i stetnih po nas sport. Ako niko od mladjih nije bolji od deda koji se voze, onda tu nesto debelo nije u redu. Bilo bi dosta "prijateljskih" usluga od strane novinara. Nas auto sport je pao nisko, ali ovaj clanak je jos nize. Bio bi red da Politika objavi korektan clanak o stanju u auto sportu u nas. To bi pomoglo da se sagleda dubina pada, ne samo rezultatskog pada vec i moralnog. Sramotan clanak.
Fandjo Fica
Pavle je zaista nasa legenda auto-sporta! Formula 1 - da li u toj predstavi iko osim Barnije Eklstona pravi pare? Jeste prestizna predstava svetskog nivoa, ali koliko mi je poznato vecina trka je prilicno subvencionisana od strane domacina - tj. ulozene pare se retko vrate od prodaje ulaznica, hotelskog smestaja posetilaca i svih drugih indirektnih prihoda, drugim recima organizatori obicno ostaju u minusu (a minus se pokriva od poreza)... bilo bi lepo, ali se bojim da bi od 'hleba i igara" dobili samo igre.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља