субота, 27.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 12.07.2011. у 22:00

Резервоар мање – гориво јевтиније

Министарства изашла у сусрет трговцима

Гориво у Србији би могло да појефтини само изменом процедура увоза и промета горива које су наслеђене из времена када су се бензин и дизел у Србију увозили илегално, због чега је држава била приморана да стане на пут шверцерским каналима. Први корак ка појефтињењу начинило је Министарство финансија сагласивши се с предлогом Удружења нафтних компанија Србије да увозници горива на велико могу да имају само један, а не два резервоара у коме ће царинити робу и даље је стављати у промет. То сада није пракса, тако да се промет горива беспотребно оптерећује додатним трошковима, потврђено је јуче „Политици” у овом удружењу.

Министарство финансија је дословце саопштило (у шта је наш лист имао увид) да „нема сметњи” за спровођење царинског надзора, односно да цариник може да одобри да се у простору царинског складишта смести и домаћа роба, односно она која ће се ускоро наћи на пумпама.

Да би деривати појефтинили, треба, међутим, сачекати и сагласност Министарства трговине с којим би удружење требало да разговара сутра, али и енергетике од кога је удружења затражило да (као најодговорнија за уређење тржишта деривата) преузме иницијативу на успостављању међуресорне сарадње с министарствима финансија и трговине, ради измене ове регулативе.

Свима њима предочена је, истичу у Удружењу нафтних компанија Србије, рачуница за колико би променом досадашње праксе дошло до смањења трошкова прометника, чиме би се створили услови за појефтињење горива и у малопродаји. С обзиром на то да цене горива на тржишту Србије нису контролисане, смањење трошкова пословања, у овим условима, прометници не могу да задржа за себе, јер би тиме директно умањили своју конкурентност.

Пракса сада налаже да увозници имају два одвојена складишта –царинско и комерцијално, што је, сматрају у удружењу, беспотребно. Због тога је и затражено мишљење надлежних да се јавно каже да ли је забрањено продавати гориво на велико директно из царинског складишта. Јер, практично свако онај ко увози гориво сваки пут мора да плати узорковање горива и на царинском и на комерцијалном складишту. С тим што уколико из другог комерцијалног складишта повлачи накнадно нове количине већ узоркованог горива које је плаћено, поново плаћа контролу квалитета.

У удружењу објашњавају да би укидање ове праксе омогућило рационално коришћење складишних капацитета, смањило трошкове

манипулације и вишеструких анализа квалитета, а што би директно утицало на смањење трошкова који беспотребно поскупљују гориво. При том, тврде у овом удружењу, не би постојао ни најмањи ризик од шверца горива, јер се ради о роби јасно дефинисаног и већ претходно контролисаног и уређеног квалитета, а била би на сигуран начин обезбеђена и наплата фискалних обавеза.

Удружење нафтних компанија Србије је, како кажу, указало и на негативне ефекте примене правилника који прописује под којим условима се и увози и продаје течни нафтни гас за који је потребно имати резервоар капацитета од око 3.000 кубика, инсистирајући да се задржи садашњи капацитет од 1.00 кубика. Повећање капацитета резервоара може довести до несташице овог погонског горива (који је упола јефтинији од бензина и дизела), али и дискриминације, односно искључивања из посла великог броја прометника.

С обзиром на то колико је тржиште Србије, овакви прописи су сувисли, јер обавезују произвођаче и прометнике на инвестицију од око два милиона евра за сваких 1.000 кубика складишта. Осим тога, поседовање тако великих резервоара капацитета 3.000 кубика не постоји ни у једној земљи Европске уније, или региона, упозоравају из удружења.

Ј. Петровић

Коментари3
58937
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Слободан Миловановић
Ипак мислим да се овиме ствара простор за неко ново повећање акциза или пореза на гориво у догледној будућности.
John Little
Opet magarac i trava.
Budimir Djurdjevic
Kako da ne,pojevtinice kada gorivo jos vise "razvodne" . Vec godinama sa punim rezervoarom "eurodizela" u Srbiji predjem 100 km manje nego u Sloveniji ili EU ?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља