субота, 27.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 28.07.2011. у 10:00

Дизел поцрвенео од фалсификата

Мала превара – велика зарада Фото Танјуг

Возачи који ових дана у своје резервоаре сипају дизел Д2 можда и не знају да су заправо наточили лож „екстра лако” уље европског квалитета, које се, осим по црвеној боји, ни по чему не разликује од дизела. Осим што крше закон, јер је лож уље по свим прописима намењено искључиво за грејање, продавци на пумпама на овај начин закидају држави акцизе од око 37 динара по литру дизела, будући да акциза на лож не постоји.

Возачи на пумпама плаћају лож уље као да је дизел Д2 – око 120 до 125 динара по литру у зависности од места. Ова ујдурма добро дође и увозницима за добру зараду, јер за сада нема никакве контроле.

Први знак да се на тржишту дизела Д2 нешто чудно дешава био је осетан пад промета и то у време жетве када се највише троши, потврђују у Удружењу нафтних компанија Србије. Није требало пуно времена да се дозна прави разлог – повећан увоз лож уља, који је од почетка године на слободном режиму увоза. До отварања нафтног тржишта Србије увоз лож уља био је забрањен, па је немогуће упоредити да ли је промет повећан у односу на прошлу годину.

Управо због овог поремећаја и нелојалне конкуренције удружење је затражило од Министарства трговине да нешто преузме. Одговор, кажу, још чекају.

Љубинко Савић, самостални саветник у Привредној комори Србије, потврђује за „Политику” да је упознат са целом причом, додајући да је у последња три месеца у Србију увезено око 2.000 тона лож уља (два милиона литара), те да се тај нешто већи увоз поклапа са тренутком изједначавања акциза на домаћи и увозни евродизел.

Он каже да правилником није забрањен увоз лож уља „л” као што је случај са дизелом Д2, што су они који се дуго баве овим послом искористили да га слободно увозе и на пумпама точе као погонско гориво, односно Д2, а да при том не плаћају акцизу.

Како би се стално на пут даљој замени лож уља за дизел убудуће би морало да се поведе рачуна о томе где завршавају увезене количине лож уља. Тим пре што је раније постојало правило да купац мора да достави потврду да ће лож уље бити коришћено за нафтарице, односно за грејање. Данас тога више нема, подсећа Савић и наглашава да лож уље, искључиво мора да се користи за производњу топлотне енергије, односно за грејање, а никако као погонско гориво.

Упитан како возачи на пумпама могу да примете да су обманути и да плаћају робу која је много јефтинија од оне по којој га точе, (бар за износ акциза од 37 динара), Савић каже, да је то могуће учинити уколико се лож уље сипа у канистре, па се препозна по црвеној боји. Дизел је иначе жут. Он каже да без заједничке акције тржишне инспекције, Управе царина и Министарства финансија не треба очекивати да ће овај проблем бити решен, већ напротив, постати много озбиљнији.

Нелојална конкуренција ће додатно погодити оне који стварно продају Д2, а држава ће због даљег пада промета дизела схватити да има мањак у буџету за износ акцизе. То су више него довољни разлози да се овој појави стане на пут, док је још време, апелује Савић.

Јасна Петровић

Коментари10
ac4dd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ana-Marija van Dijk
Pa dokle cemo ovako stici loziku ti prodaje kao dizel ,sa lopovlucima,pumpe kradu otimaju sipaju ti u rezervoar svki otpad od derivata pa ti budi majstor,da znas koji je dobar, kad odes kod auto-mehanicara onda je kasno opet placanje,otimanje,prevare na sve strane!!?drzava cedi na porezi za auto,za kuce,za motore,za traktore, kasno< Marko na Kosovo stize>korupcija,neplacanja poreza, i poreza na promet je pljacka Drzave Srbije
Jovan Petrović
@ Dragan Kotarlic | 28/07/2011 11:24 Dragi moj gospodine Dragane, nama je već odrana koža sa leđa enormnim cenama i akcizama, tako da je u principu svejedno ko rši sledeću pljačku!
Јован Јовановић
Не каже се без разлога да превише пореза убија порез. Шојићи су видели да је шерпа све пунија кад кувају млеко, па терају даље. Кад прекипи, неће им остати ништа. Да се нису досетиле пумпаџије, досетили би се возачи. Такође, власници старијих возила могу да користе истрошено уље из фритеза. Процеди и - вози, Мишко!
M. V.
Jadni naši automobili baš mi vas žao. Em ste u dubokoj starosti, em na pumpama vam toče sve i svašta, u perionicama vas peru sa deterđžentom za suđe, voze vas po putevima punim rupa, ulje vam dosipaju kada ga potrošite, itd.....
Zoran R.
D2 i Ložulje su isti destilat nafte, identični su u pogledu kvaliteta i sadržaja svih materija, jedino po čemu se razlikuju jeste boja, a ona se ubacuje da bi mogla da se vrši kontrola, preciznije, po zakonu policija i nadležna inspekcija mogu da zaustave sumnjivo vozilo, uzmu uzorak goriva, i ako utvrde da je u vozilu lož-ulje vozač, vlasnik, može biti debelo kažnjen. Druga je stvar što se to, kao i mnogi zakoni, ne primenjuje. Prodaja lož-ulja na pumpama na kojima piše D2 je težak prekršaj, možda i krivično delo, pa bi inspekcija i tu mogla da radi svoj posao. Na kraju se sve svodi na to da nadležni državni organi ne rade svoj posao, a ne rade ga zato što su, uglavnom, korumpirani i što nam je sudstvo nikakvo.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља