субота, 27.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 10.08.2011. у 22:00

Мост вреди сваки евро

Никола Хајдин

Мост преко Аде Циганлије изванредан је објекат који ће бити симбол Београда на дуже време, каже мостоградитељ професор Никола Хајдин, председник Српске академије наука и уметности. Конструкција новог моста, који спаја чукаричку и новобеоградску обалу, како је рекао, представља најсавременије решење и вреди сваки евро који је у њега уложен.

Мост преко Саве је спојен, а крајем године ће преко њега прећи прва возила. Ваше мишљење о овом објекту?

Мислим да нигде у Европи не постоји грађевина слична мосту у Београду. Он је успело решење у техничком, саобраћајном, урбанистичком и естетском смислу. Када средином децембра почну да иду возила преко њега, Београђани ће лакше и брже прелазити из једног у други део града. Биће то велико растерећење у саобраћају и возачи ће добити алтернативу више за прелазак преко реке. То је једна од најзначајнијих инвестиција у главном граду.

За изградњу моста и приступних саобраћајница биће утрошено 405 милиона евра. Опозиција сматра да је мост прескуп и да је могло да се изгради више мостова преко Саве. Да ли је ова инвестиција прескупа?

Говорити да је мост скуп политичка је злоупотреба. Мост преко Саве кошта онолико колико иначе коштају слични објекти и спада у ред релативно јефтиних мостова. Друго је питање да ли смо ми могли тај мост да поделимо на два моста по 23 метра ширине, уместо један од 45 метара. У том случају би мост коштао два пута мање, алинам нијерешење за растерећењесаобраћаја. Нови мост има око 50.000 квадратних метара, и по економској цени, од 3.000 евра по квадрату, требало би да кошта 150 милиона евра. А град је за мост платио 120 милиона евра. Између најгорег и најбољег технички исправног решења за изградњу моста не може да буде већа разлика уцени од десетак процената.

У последње време множе се предлози за име новог моста. Председник Србије Борис Тадић предложио је да се зове Зоранов и Ненадов, СПО – да добије име по Дражи Михаиловићу, неки дају помирљив предлог – по патријарху Павлу. Шта мислите, како би требало да се зове и да ли је уопште добро да добије име по било ком политичару?

Мосту у почетку не треба дати име. Такав објекат не треба да се зове по неком политичару или спортисти, већ по онима који су такве мостове градили или су ударили темеље у мостоградњи или у науци.

Београд има шест мостова. Колико их је још потребно да би се смањиле саобраћајне гужве?

Све зависи од тога какав ће да буде стандард. Ако будемо богати изградићемо много мостова и путева. Са изградњом моста преко Аде Циганлије и реконструкцијом „Газеле” решавамо основни проблем мостова преко Саве, чиме ће се повећати комфор и квалитет живота у престоници.

Преко Дунава постоји само један – Панчевачки. Колики је то проблем за житеље престонице?

Велики. Мостови су животне везе и после њихове изградње ничу насеља и почиње живот. Изградњом моста Земун–Борча Београд ће почети да се развија ка другој страни дунавске обале. Почеће изградња станова, улица и ширићемо се и у том правцу.

Које су најбоље локације за градњу нових мостова преко Саве?

У већ изграђеном граду није лако направити мост, јер морате много тога да срушите. Идеални мост би био од Немањине улице преко железничких колосека, али би он тражио велика рушења зграда, толико да се напослетку не би исплатио. У ужем градском ткиву тешко je направити мост, а нама су потребни нови мостови, можда би га требало градити и на другом шпицуАде.

Да ли је уместо изградње моста била исплативија изградња тунела, којих готово и нема у Београду?

Један од начина за богату земљу да реши саобраћајни проблем јесте изградња тунела. Проблем је што је то финансијски два и по пута скупље него градња самог моста, јер је реч о много већем обиму радова. Мора да се доведе пут до те рупе, па да се рупа ископа на довољно великој удаљености од дна реке и још много тога.

Нови мост је изграђен са косим кабловима и једним пилоном. Да ли је то било једино решење и зашто сте се определили за њега?

На конкурсу није било много пријављених решења. Конкурсна комисија је добила 11 предлога, а стручни жири је расправљао само о пет који су задовољавали строге услове. Од тих пет три су имала косе каблове и онај који је изграђен био је најбоље решење. Комисија је готово једногласно била за ово решење.

Које су предности тог система градње?

То је модеран систем, који датира од шездесетих година прошлог века. Били смо пионири у том послу, а сада таквих мостова има више од неколико хиљада. Тај систем је доминантан за веће распоне. Реке које су пловне и имају различите водостаје осетљиве су за стубове. Стубови су сметња реци.Увек постоји опасност да шлеп у њих удари и да се разбију и он и мост. Модерна тенденција је да се стубови моста не постављају у реку.

Дејан Спаловић

-----------------------------------------------------------

Мој син нема никакве везе са изградњом

Опозиција тврди да сте се определили за косе каблове и затеге због тога што је Ваш син радио у фирми која се бавила испоручивањем каблова?

Мој син нема апсолутно никакве везе с тим. Он се бави сасвим другом облашћу.Професорје наГрађевинском факултетуу Београдуи предаје Инфраструктуру, управљање и одржавање саобраћајница. То у вези са кабловима –најобичнија jeлаж.

Коментари38
0d346
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

JEZDA TODOROVIC
Vrlo je moguce da ce narod sam odrediti ime mostu. Verovatno ce se uvek reci: Most na Adi, ili Adin Most. Na Adi postace Nadi i sa vremenom to ce se pretociti u NADIN most, ili za pisanje: N-ADIN most. Slicno se desilo i sa autom Fiat 101 sto je narod nazvao: STOJADIN.
алекса царевић
"Нигде у Европи не постоји грађевина слична мосту у Београду" а мост у Варшави и ПОдгорици..ни налик..
Џејми Шеј
@Dragan R. | 11/08/2011 14:41 - tako je sinko. Zabrani im da govore, jedu i disu itd. Sta ce nam takav narod, nama treba bolji narod, lepsi narod, veci narod a ne kao neki poslusnici i poltroni.
ДУШАН ШЕПШИНАЦ
ТУНЕЛИ !
Beogradjanin Schwabenländle
Samo u Nemackoj, na Rajni i Dunavu bima nekoliko takvih mostova, osim toga u Francuskoj i Danskoj.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља