петак, 21.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:06

Лабави прописи за обуку мотоциклиста

Аутор: Димитрије Буквићуторак, 23.08.2011. у 22:00
Фото Д. Јевремовић

За само пола сата, у Београду су се јуче десиле две „саобраћајке”, у којима су учествовали двоточкаши. Прва, у Карађорђевој улици око 9.30 сати, имала је фаталан исход –погинуо је мотоциклиста Саша А. (50), а Исидора Ј. (20), која је била на седишту иза њега преминула је у болници од тешких повреда.

До несреће у Карађорђевој, код броја 31, како је Танјугу речено у Информативној служби МУП-а, дошло је када је мотоцикл марке „сузуки” подлетео под камион.

Возач Саша А. одмах је страдао. Хитна помоћ превезла је Исидору Ј.без свести, тешко повређене главе у Ургентни центар, где је подлегла повредама.

Око 10 часова, на углу Београдске и Булевара краља Александра возач двоточкаша старости око 45 година налетео је на суграђанку од двадесетак година и оборио је. Обоје су задобили повреде, али су у свесном стању превезени у Ургентни центар.

Незванична сазнања казују да је девојка претрчавала улицу. Она је, према речима др Наде Мацуре, пи-ара Градског завода за хитну медицинску помоћ, претрпела ударац у главу, испао јој је зуб, а задобила је и раздеротину усне, док је возачу скутера, услед пада после незгоде, огуљена десна нога.

Епилог ових несрећа донекле одскаче од суморне статистике, по којој најчешће страдају или повреде задобијају млади мотоциклисти између 18 и 25 година. Те цифре представљају просек и на нивоу ЕУ, с том разликом да код нас, према речима Владимира Јевтића, координатора за безбедност двоточкаша у српском Комитету за безбедност саобраћаја, нема адекватне обуке.

Србија је на европском зачељу по броју регистрованих двоточкаша, али смо међу првима на Старом континенту по процентуалном учешћу њихових возача у броју погинулих у саобраћајним несрећама.

– За обуку је сада потребно отићи у Љермонтовљеву улицу по „л” таблицу коју кандидат може да задржи 25 дана јер се сматра да је после тог рока обучен. Онај ко се обучава не мора чак ни да има мотоцикл, довољна је само потврда да је позајмљен за обучавање, а нико то не контролише. После тог рока, плаћају се пенали од 400 динара дневно ако се таблица не врати. Онда иде теоријски део који је исти као за кандидате „б” категорије, док у ЕУ постоје специјализовани тестови. То је као кад би исти критеријуми постојали за поседовање пиштоља и аутоматског оружја – објашњава Јевтић.

После теорије следи практични део који се састоји из „изразито једноставних” вежби.

– Довољно је сада да кандидат провоза мотоцикл у првој и другој брзини, да се види да може да вози стабилно, и да направи „осмицу”. Полицајац вози испред кандидата у путничком аутомобилу и одатле га гледа. Нико на полигону не пита каква је опрема, ког је квалитета, да ли је закопчана кацига и слично – упозорава Јевтић.

Примерена обука је зато изузетно важна јер је у периоду од 2003. до 2009. године, број регистрованих мотоцикала у Србији увећан два и по пута. А тренутно, према неслужбеним проценама, у нашој земљи има више од 40.000 двоточкаша са таблицама. Број нерегистрованих остаје под велом мистерије.

---------------------------------------------------------

Ризик већи и до 300 пута

Да су мотоциклисти посебно угрожени, сведочи податак да је ризик њихове погибије у саобраћајној несрећи до 45 пута већи него у случају возача путничког аутомобила. Кад се говори о вероватноћи повређивања, тај однос је двоструко већи. Ако се двоточкашем управља само на задњем точку, опасност од повреде оног ко њиме управља повећава се и до 300 пута у односу на шофера за воланом четвороточкаша. Што се повреда тиче, супротно увреженом мишљењу да је кацига најбитнији део опреме, у „саобраћајкама” најчешће страдају ноге, на другом месту су руке, па тек онда глава.

Погибија и у Руми

Црна серија удеса са мотоциклистима у главној улози започела је пре два дана, око 22 сата у Руми, када је у близини предузећа „Рапид” возач двоточкаша погинуо, а две особе су тешко повређене. У несрећи је, према саопштењу МУП-а, страдао Весо П. (28) из Малих Радинаца, а тешко су повређени Даница Д. (26) из Руме и Лазо У. (60), који је управљао аутомобилом марке „мерцедес”. Њих двоје збринути су у Медицинском центру у Сремској Митровици.


Коментари5
c184a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Moto Vibrator
To me cini hepi.
Zoran R.
Nema to veze sa obukom, to sve ima veze sa vaspitanjem i dugoročnim radom koji podrazumeva obrazovanje i vaspitanje od malih nogu. Brže bolje smo uveli veronauku i građansko vaspitanje u škole, ali nikome nije palo na pamet da uvde saobraćajno vaspitanje i obrazovanje, kao obavezan predmet sa dva časa nedeljno. Tako će nam biti sve dok trgovački lobiji budu pisali zakone ove zemlje, jer njima je u interesu da prodaju kutije prve pomoći, sijalice, prsluke, automobile, gume, zavoje, lekove, invalidska kolica i sve one stvari koje donose veliki novac, a čija prodaja bi opala kada bi bezbednost u saobraćaju bila veća. Da ne spominjem smanjenje budžetskih prihoda ako bi se smanjio broj prekršaja, pa i država nije zainteresovana za rešenje problema. Vaspitanjem i obrazovanjem bi postigli da se 90% ljudi bezbedno ponaša u saobraćaju, a onih 10 posto bi spadali u grupu onih na koje bi moralo ''vaspitno'' da se deluje po džepu. Na žalost, ne postiji volja u društvu da se ovaj problem reši.
Coa Coa
Da bi neko bio dobar vozač motora mora da od malih nogu pokazuje interesovanje za isti. Nikakva obuka ga neće "spremiti" za ulicu ako posle polaganja sedne na motor koji ima konjskih snaga koliko i kilograma. Da bi došao do 650 ili 850ccm moraš monogo kubikaža da promeniš. Mislim da bi u tom pravcu trebalo razmišljati ako hoćemo manje nezgoda sa ovakim ili onakvim ishodima.
vladimir Novi Sad Tabacki
Oprostenja prekrsaja,korupcija policije.los nacin sticanja dozvole "A" kategorije,samo je odraz neukosti ljudi na polozajim.STA SE TEK DOGADJA NA VODENOM SAOBRACAJU,TEK SE TU NE ZNA NI KO PIJE NITI KO PLACA.Skuteri se voze bez dozvole i bez pojaseva za spasavanje kao i camci i gliseri.Niko ne kontrolise alkoholisanost vozaca,i ako je veci broj "pijanih" u camcima,verovatno se ceka trgican udes.Kakva smo to mi organizovana drzava za prijem u EU?.Sve se svodi na hvalisanje partijskih ljudi,raznih portparola,kadrova stranaka.Onda mislimo kako nas mrze svi u svetu.Posustala vlast,izigrana od svojih dosaptaca,jos uvek ne zeli da prepusti vodjenje Srbije odgovornijim partijama.
Драган Илић
Страшно је да је несрећа у Карађорђевој узрокована лошим стањем улице тј. шина које су изнад нивоа асфалта. Знам то врло добро јер пролазио сам тамо мотором и често су точкови врлудали да се човек смрзне! Да ли и ове ствари морају да се уче у школи? Или је за лоше стање путева одговоран неко други? Сви причају како су мотористи криви, а нико не јавља узроке оваквих несрећа. Да сам на месту породица ових несрећника тужио бих путаре за немарност и небезбедност коловоза у граду и свуда где треба да одржавају путеве. Шта ако звекнем мотором у рупу коју нисам видео, а при том возим 50-60 на сат? Гинем људи! Ко је одговоран за рупу, за те шине? Па после кажу неприлагођеном брзином одвео га мотор у смрт. Према томе, под хитно да се цела саобраћајна мрежа путева прилагоди према техничкој документацији јер оваква каква је потребно је затворити бар пола улица ради довођења у ред и да буде сигурно за вожњу. Добар пример је асфалт испред Сава центра. Јер не може то свуда? Е.. страни извођачи...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља